Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
toaen

Vågar ni åka båt??

Rekommendera Poster

Skrev ett inlägg i tråden med nästan samma rubrik. När jag postade det, gick det inte. Konstarade att tråden hade hamnat i SUMPEN. Heder åt moderatorn.

Frågeställningen är ju ändå  intresant om vi tr frågan seriöst .

Vågar ni åka båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Kan du inte utveckla frågan lite?

 

post-10022140-1394237304,1897_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör helst!

Jag är sällan passagerare.

 

Att spca frågan bättre är väl inte så mycket begärt eller vill du att alla ska tolka din fråga fritt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att ställa motfrågor är ju ett sätt att undvika svara på frågor!

Själv skulle jag aldrig kunna tänka mig ha en ren motorbåt, men det har ju inte med rädsla att göra. Har seglat hem fler gånger för att motorn krånglat än jag gått hem med motor för att jag brutit masten.

De båtar som jag skulle va mest reservera för att åk med är såna som på bifogad bild.

Vilka är era fobier och rädslor inför båtåkndet?

post-945-1394237304,2462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra Toaen!

Skriver inte gärna i trådar där man riskerar bli nedslagen i Landskrona.



Frågan är dock motiverad. Själv hör jag till den självlärda sorten som började segla för jag tyckte det såg trevligt ut. Bodde nära havet men hade inte föräldrar med håg för sjön. Köpte mig en gisten OK-jolle och började med ett dopp i sjön. Far och mor som åskådare, inte så lite oroliga kan jag tro. Så rullade det på.



Har varit utan båt några år efter flytten västerut då ett av barnen var rädd då det lutade. När jag började segla hade jag bara en stark önskan att komma ut på sjön. Kunskaper hade jag inga. Hade seglat en halvtimme med en morbror i hans GKSS-eka och visste principen med vindens press i seglen som senare visades vara fel. Det är suget som drar. Det lärde jag mig först decenniersenare.



Kan tänka mig att de som vet hur det ska vara känner oro för hur det ska gå för den som inte vet vilket verktyg man ska använda i ena o andra fallet men vi har alla en viss självbevarelsedrift och den hjälper oss att inte ge oss längre ut än vi klarar av det. Nybörjaren drar inte över till Åland eller Skagen på första turen.



Maringuiden är ett bra sätt att få tag i kunskaper. Med trådlöst internet kan man tänka sig att man löser en krånglande motor om man fått fäste för ankaret och inte har bråttom.



Jolle på släp eller att pumpa upp löser säkerheten och en reservutombordare kan man skaffa om motorn känns osäker.Sjöräddningen går lätt att nå med bloss, raketer, VHF, telefon, internet eller med armarna.



Se över sjösäkerhetsutrustningen ombord. Vi kollade raketerna och de var tio år för gamla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det vågar jag, kanske lite dumdristigt ? Men när jag tar flerdagarsturer till ytterskärgårdarna så sitter en reservmotor på akterspegeln. Men på endagarsturer inte, inte ens om jag skall till Hävringe eller Gustaf Dalén Fyren eller Lacka Trubåde (för Er som inte känner igen namnen, alla dessa ligger en bit ute till havs).

Jag har en styrpulpet med utombordare. Har med mobiltelefonen med ingen VHF. Och inga nödraketter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Bildvalet är kanske lite underligt eftersom Estonia i sig inte var farlig men kombinationen av hög fart, bristfällig bogkonstruktion, dåligt väder och ett befäl som, låt oss säga såhär; hade en underlig syn på detta med just fartyg, fart och storm. Jag har själv en karriär från sjön och har själv varit med om en hemsk upplevelse som jag än idag ryser vid, vid blotta tanken. Det slutade bra men när det var som värst så minns jag att jag blev helt ställd och blev helt stel av ett scenario som jag inte kunde greppa.

Jag vet hur man också kan reagera när något händer snabbt!

Rädd för att vara på sjön? Definitivt inte!

Bildkommentar: 1983 \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

 

post-10022140-1394237304,2715_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vem Kan



(Mel: Vem kan segla.)

Vem kan andas förgiftad luft?



Vem kan bada i olja?



Vem kan äta förgiftad mat



utan att magen knorrar?

Så mycket dumt man lärde sig i scouterna redan för en så där 50 år sen. Tokiga sånger och att knyta knutar på tvåfärgade snören mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det blev just den båten var nog mera en tillfällighet. Det kunde lika gärna varit denna Den typen av båtar är de jag tycker sämst om att åka med - inte för att jag tror att de skall sjunk, utan för konceptet. Vid ett tillfälle försökte jag att få en kopp kaffe eftetr kl. 20.00 - det var nästan helt omöjligt. Sprit däremot - det kunde jag få köpa hur mycket som helst hela natten. Hade mycket hellre seglat samma sträcka i tex en havsfidra. Tyvärr får man inte alltid välja.

Det var förfärligt vad killen på bilden är lik mig vid ungefär samma årtal - bortsett från uniformen. Min okände tvillingbror?

post-945-1394237304,4911_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Ja du; det hade ju varit snyggt om jag skulle vara släkt... med en seglare - fy fan \frown\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/confused_smile.gif\ title=\frown\ width=\20\ />

OT varning: Bildfråga: Gissa flygplanstyp!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej sån tur har du nog inte. 

Flygplan är inte min starka sida. Det enda flygplan jag sett innuti dagligen under ett antal månader var den gamla ärevördiga lansen - och det var inte mycket att se.

Jag seglar nog hellre. Var har jag lagt till på den här bilden - för tt ta en lätt?

post-945-1394237304,6289_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

 

Det där är inte min starka sida, jag som sett världens alla flygplatser smiley men inte världens båthamnar. Båten till höger är tysk... säg att jag har rätt!

En gång blev jag erbjuden att köpa en färja från Cypern. Jo du läste rätt. Färjan hade plats för 1.000 passagerare och var fantastiskt vacker. Läs storyn om du vill veta hur det där gick till:

http://www.villaspinell.se/gallery_8.html

post-10022140-1394237311,6032_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket intressant och välskriven artikel. Tack för den.

Vart går du, när du är ute med båten?

Som en ledtråd kan jag säga att bilden togs 2005. Jag var bara tvungen att gå in i den hamnen. Året innan hade jag varit i Haparanda med samma båt.

post-945-1394237311,725_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Det är rätt underligt men hade Cypern och Turkiet kunnat enas om den turkcypriotiska frågan så hade vi bott på Cypern idag och jag hade jobbat ombord på Nissos Kypros. Brukar tänka på det där ibland och det ger en helt konstig känsla... lite euforisk.

Vi har faktiskt rört oss i Öresund; mest glidit runt faktiskt. Vi har väl lite olika planer på vad vi vill göra nästa sommar. har svårt att fatta att vi hade ett liv innan båten men så tänker de flesta som känner att de lagt pengarna på rätt saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I flygsammanhang talar man ofta om Redundanta system

Antingen har man då tex 2 motorer, dubblas styrkanaler och dubbla-instrument etc. eller reservsytem av olka slag, tex om bara en motor något backupp-system så man kan manövrera flygplanet för att ha tid att prova återstarta motorn eller glidflyga osv.

I båtsammanhang tycker jag lite som Toaen segel är säkrare.

Skall jag ha motorbåt vill jag gärna ha två motorer och då helst även med dubblerade bränslesystem och elsystem, men manövreringen kan ändå paja.

Samma problem med segel (jag har då både motor och segel) Masten kan paja jag har då motor eller omvänt......men jag har bara ett roder, där finns en svaghet

Vad kan jag då göra....ordna ett reservroder och på så sätt slippa bli helt hjälplös eller dreja bi men det är inte så kul mitt på havet.

Som passagerare

Överlämnar man ju ansvaret på kaptenen och hans omdömme och kunnande. I fallet Estonia eller Costa Conkordia ser man resultatet av dåligt omdömme och där man kan känna sig helt utelämnad till detta. I båda fallen kunde kapten välja att göra anorlunda för att inte riskera säkerheten.

Jag känner därför större oro som passagerare än när jag är ute på havet under eget befäl. Då har jag hela tiden möjlighet att välja själv eller t.o.m. stanna i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Under en kort period i somras blev vår twin-engine båt en single-engine båt eftersom kilen mellan axel och proppen gick mitt av. Underligt men sant. Man upptäcker då hur fruktansvärt lätt det är att manövrera med två motorer  och hur samma båt beter sig med bara en motor men poängen jag skulle komma till var att för första gången kände jag det där med att bara ha en motor. Något jag aldrig reflekterat över tidigare. Jag kan absolut förstå seglarens känsla...

Fast skönast är ju två motorersmiley

 

post-10022140-1394237311,8462_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

41or, vackra motorer :-)

Jag som har två gammla V8or är glad att jag har just två.... Av tidigara nämda skäl.

I övrigt är jag inte rädd att vara ute trots att jag har liten erfarenhet av att vara på sjön i större båtar. Tror att jag trots det har bra egenskaper och kunskaper för sjölivet. Utan att för den skull vara respektlös inför faror osv

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men Toaen, hur svårt kan det vara? Gå bara till baren och beställ en Irish Coffee, men utan Irish! ;-)

Annars, för att återknyta till tråden, Jomenvisst törs jag, jag har åkt med alla möjliga och omöjliga flytetyg.

Det långsammaste var en frigolitbit modell större (förmodligen ett flytelement från någon flytbrygga) som jag och några kamrater fann på stranden i Mälaren en dag. Vi urholkade den och använde den som kanot. Den tog bara en snorvalp åt gången, men det var sk-tkul att paddla runt med den där mackapären. De snabbaste flytetygen jag åkt är   ribbåt och  en Joker, båda goda för en bit över 50 knop. Sk-tkul det oxå, men på ett annat sätt. Speciellt ute på Kanholmsfjärden i halv storm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte direkt någon fobi, men i hög sjö (2 m vågor) med liten motorbåt (8 m) känner jag mig lite otrygg.

Segelbåt känns mycket bättre i det läget, det är bara att segla på...

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...