Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Stan

Staten kan ta din båt?

Rekommendera Poster

Om vi inte ser upp kan ny lagstiftning som är avsedd för privatbilismen drabba även alla båtägare.

Enligt TT i veckan, så har en statlig utredning föreslagit att staten ska beslagta ditt fordon om du 3 ggr inom 3 år gjort dig skyldig till vissa trafikbrott. man exemplifierar med trafikonykterhet och olovlig körning. Någon övre gräns för vad fordonet kan vara värt har i detta förslag tagits bort, till skillnad mot år 2004 när detta fanns med. Vidare föreslås att detta ska bli regel snarare än undantag.

Vissa tidningar skriver i sina kommentarer att det gäller bilar, andra skriver fordon. Ingen jag sett skriver båtar, men vänta bara. Om vi inte är på vår vakt så slår de väl till med lagstiftning utan att ha några vettiga fakta att stödja sig på, det har man gjort förut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi inte är på vår vakt så slår de väl till med lagstiftning utan att ha några vettiga fakta att stödja sig på, det har man gjort förut. Även om vi är på våran vakt så kan vi väl knappast stoppa lagen? sen är det väl bara bra om dem som inte kan vara ute på sjön med under 0.2 i kroppen blir av med sina båtar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

men vad bra att vi slipper dessa på vägen och i farleder, vad är problemet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Synd att 0.2 lagen inte gäller för cyklister då skulle deras cyklar kunna beslagtas så vi får en lugnare och tryggare tillvaro på våra vägar/trottoarer exakt lika den vi numera  har på sjön tackvare 0.2 lagen

/Kenbja

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra skrivet och instämmer till 100%.

Om mina barn skulle skadas av ett ratt- eller båtfyllo skulle jag göra mig olycklig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Nyheterna meddelar idag att i Malmö har myndigheterna spårat 5 personer (fem) som tillsammans äger strax över 11.000 bilar. Dessa bilar har dragit på sig obetalda parkeringsböter till en kostnad av 78 000 000 kronor.

Jo, du läste rätt!

Eftersom systemet anser att 5 personer med lätthet kan köra 11.000 bilar så tror jag inte att vi behöver fundera mer på den saken och jag utbrister i ett rått Myndighetsfniss !

P.s. En chef på Trafikverket hade av en journalist fått frågan: Om nu dessa personer äger så många bilar. Var tror ni att de parkerar dessa bilar? Myndighetssvaret blev detta; Ja antagligen där de bor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller fullständigt med. Inför 0,2 för fotängare på trottoarer också. Har dom haft tex 0,3 på trottoarer fler än 3 ggr per år så bör dessa dyngraka fotgängare som utsätter alla andra på trottoarer för stora risker beslagtas omedelbart devil

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Men Malmö, en stad som gett upp...

post-10022140-1394237304,3233_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att konfiskera fordonet för förhärdade vaneförbrytare är helt meningslöst, dom lär sig snabbt och kör endast billig skrotbil om den försvinner blir det bara en annan skrotbil.

Eventuellt kommer någon svensson med otur att drabbas och en vädefull bil blir beslagtagen, men det kommer att vara sällsynt. Konfiskation är i det stora hela värdelöst som samhällsförbättrande åtgärd. Vad händer om vaneförbrtyaren dyker upp i lånad bil? Skall man ta den i alla fall? Hur skall man avgöra om det är en aningslös person som lånat ut bilen eller om det är ett avsiktligt arrangemang?

Nej det där förslaget är bara det vanliga tramset, så fort man hör någon börja yra om hårdare tag mot brottsligheten kan man vara säker på att en massa oövertänkt trams som oftast avfärdats upprepade gånger dom senaste 30 åren dyker upp igen.

Detta kommer bara innebära att dom verkligt förhärdade brottslingarna inte drabbas i någon större utsträckning medans dom mer måttligt kriminella drabbas hårdare och då är vi fel ute, det är dom mest brottsbelastade som skall ha det hårdaste straffet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta kommer bara innebära att dom verkligt förhärdade brottslingarna inte drabbas i någon större utsträckning medans dom mer måttligt kriminella drabbas hårdare och då är vi fel ute, det är dom mest brottsbelastade som skall ha det hårdaste straffet.

Det där håller jag inte riktigt med om.. Lika brott-lika straff är mer min melodi. Ska dom ta fordonet/båten så ska det bara vara en bisak. Det verkliga straffet ska komma utöver detta

Spelar i min bok ingen större roll om det är en packad, hårt kriminellt belastad, person eller en skötsam advokat som satt i sig 12 Dry Martinis på stjärnrestaurangen som kör på någon person. De ska straffas lika hårt, helst innan de orsakat någon skada.

Och är det mina barn som drabbas av en sån olycka så skulle det inte räcka med ett av rätten utdömt straff.... Han/hon skulle inte KUNNA köra bil igen, även om han fick tillbaka densamma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men det är ingen bisak att beslagta fordonet, tar man en bil värd 500000kr eller en som är värd 3000kr blir det en avsevärd skillnad på straffet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beror ju också på personens ekonomiska förutsättningar. Somliga kan inte uppbringa 3000kr medan andra kan impulsköpa grejer för 500 000kr.

Hur som helst handlar det knappast om att bestraffa någon, utan att ta ifrån folk de redskap dom använt för att bryta mot lagen. Om man då tar ifrån fylleköraren bilen eller rånaren hagelgeväret han använde är sak samma, även om han kan skaffa samma sorts grejer på nytt kommer just det han använde inte användas en gång till.

Och det kommer ju knappast drabba någon som försöker följa lagen heller, att åka dit tre gånger inom tre år måste vara en sällan skådad bedrift om man inte gör dessa lagbrott väldigt ofta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har väl det här inte mycket med båtar att göra. Men det handlar väl mest om en princip, har du använt din bil, hagelgevär eller smällare i skolan på fel sätt så tar man det ifrån dig. Straff är något annat som utdöms i rätten. Förverkas utrustningen så lär det i alla fall inte bli enklar att göra om brottet. En ganska sund princip.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...