hhedstrom2369 0 Postad 7 Augusti , 2006 Enklast måste ju vara att sätta utväxlingen vid focken och dra hem en tamp till däck alt sittbrunn beroende hur du vill segla. Jag har seglat med cunningham till focken och då skötte fördäckaren fockcunningham från däck. Mvh / Håkan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 7 November , 2012 Hej Jag saknar lite hk i min båt därför funderar jag på att byta min aq130 mot en aq170. Gamla grejjer jag vet men anledinge till att jag överväger aq 170 är att dels så passar hålet i aktern och det är det lite lågt itak i motorutrymmet. Men vad tror ni om bensinförbrukningen? En plågad b20 eller en b30? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 7 November , 2012 Varför inte en b21 eller b23 8 eller 16 v istället, modernare lägre förbrukning rappare motor. B30 går underbart men ack så stora energi förbrukare, svårt med synkningen av tre förgasare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 7 November , 2012 Lättast att få vettika hk är väl en v8a om det är rimligt i båttypen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 7 November , 2012 Håller med dig, men en v8a är bra mycket tyngre än en 4a. har själv en aq 171 i min ockelbo och toppfart samt prestanda är det inte så stor skillnad på i de båtarna iaf, det syns pådessa modeller av båt om det ligger en 8a eller en 4a i, för de blir bra baktunga av 8 an. Men du behöver ju inte åka på så höga varv vid marschfart med en 8a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 8 November , 2012 Båten är en Crescent 66, den är väldigt likt Ockelbo 21dc. Jag tror att det har sutitt en aq170 i den orginal, motorutrymmet är gjort för det. Jag har sett en sån med 350 v8 och den verkade vara väldigt tung i aktern. För att få ut mera hk återstår väll bara aq 171 16v men de finns väll bara till 290 drev? Tanken var att jag skulle slippa plasta om aktern. Men om man skulle gissa på förbrukningen, den drar ca 1.1 l/ distans nu men om man är fler än 3-4 i båten så planar den knappt. Förutsatt att förgasare och allt är rätt justerat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 939 Postad 8 November , 2012 Men vad har du för drev i din båt nu då ? Har du pentadrev så tror jag inte du ehöver plasta igen hålet, pentas drev passar väl i varann, kollade en mercruiser 3,0 4a cyl 130 hk med drev detta passade också i hålet man fick bara sätta dit en tryckplatta. Det är väldigt bra tryck i en 171 min båt går enl gps runt 36 knop på fullvarv, marschar i runt 22 knop vill då ha en liter / distans ungefär. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 8 November , 2012 Jag är inte helt säker antingen så är det ett 270 eller 250 jag jämförde med en mall för 280 och hålbilderna var lika. En aq171 skulle nog passa suveränt har inte hittat nån mall för skölden till 290 drev. Dock så är det en liten annan prisbild på dom och deras avgaslimpor.. Jag tror att de andra 4 cylindrag motorerna är för klena. Är det någon här som har en liknande båt som min med en aq170 (B30) isf vad drar era båtar på ungefär? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 10 November , 2012 Tjena! Har en AQ170 med 270 drev i min Alfa 24. Båten väger (fabriksuppgifter) 1700kg. men jag skulle väl tippa på att den nu ligger på närmare 2 ton med utrustning osv... Jag ligger på ca 1,4-1,5 liter/distans i ca 20 knop. Tycker inte att det är så mycket att gruffa om då motorn är 40 år gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 15 November , 2012 Det låter inte alls farligt, Jag har iaf. inhandlat en aq170 med 280T som är sötvattens kyld. Få se om det blir sol eller svordomar i sommar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 15 November , 2012 Det blir säkert bra! fördelen är ju att det inte blir så dyra hk med en gammal 170. Vad min båt drar...tja, obegränsat om man vill, men runt 4l/nm skull jag tro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 15 November , 2012 *Håll förgasarna rena. * Gör en ordentlig ventiljustering. * Fräsha stift. * Ordentligt bränslefilter. * Håll koll på kylningen. Följ dom råden så kommer du att få en kanonsommar. AQ170 är faktiskt en riktigt bra snurra (trots sina år) om man ger den lite kärlek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 15 November , 2012 4!!!!? 4:a!!!? Alltså.... som i FYRA!!!? Herredjävlar, jag är inte avundsjuk på din sopparäkning... (Holy crap) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 16 November , 2012 Oj då det lät mycket men du har iof. en betydligt större båt också, är de en fjord holliday? Ska montera i hop hela drivlinan med kylning och provköra ordentligt och synka förgasare kolla ventilspel tändning innan jag ens börjar riva ur den gamla motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 16 November , 2012 Tjaa.. med dubbla äldre v8:or och en stor tungdriven båt som Nbottnings fjord så kostar det soppa, 4 liter är inget onormalt, men det svider i lädret när man börjar åka lite. Distansen räknar på ganska fort. Även Aq170 maskinen är inte snäll mot plånboken. räkna med uppåt 2 pannor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 16 November , 2012 Man kan säkert köra min båt på 3,5 också, men även på 10 om man vill. Den väger nästan 5 ton fulltankad. Men med 170 motorer tog den nog inte något mindre. Satt oftast det i gamla Fjordar som inte hade 40-dieslar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nbottning 2 Postad 16 November , 2012 Det är en Fjord 30 Weekender. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 17 November , 2012 Här kommer fler galna funderingar, jag har nu provkört motorn den går som en klocka förutom att värmeväxlaren är kass..tror inte att det är någonting att laga. Är man helt från vettet om man skulle komvertera till sjövatten kylning, vad finns det för nackdelar om man kommer över delarna till ett vettigt pris.. Vilka delar behövs, termostathus med rör, måste man byta vattenpump(cirkulationspump) eller går det att fixa ändå? Ett annat alternativ är plattvärmaeväxlare men vilket flöde och kyleffekt ska den ha isf. Har sett billiga med flöde på 4m3 /h kyleffekt från 22kW-160kW. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 18 November , 2012 Efter lite funderande så har jag beslslutat mig för att fixa en annan värmeväxlare, men det var det där med flödet.. speciellt på glyckolsidan.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 21 December , 2012 Efter lite velande och tristess i vintermörkret tog jag och lagade orginal värmeväxlaren, men när jag står å tittar på sjövatten sidan undrar jag varför de har dragit vattnen på det viset de har.. Alltså från pumpen- oljekylaren-avgaslimpan-värmeväxlaren- avgaslimpan.. i min värd så om man ska man ha största möjliga skillnad på medierna för att få största utbyte. Varför inte koppla om ett par slangar/ rör enl. pump-värmeväxlare-oljekylare-avgaslimpa-avgaslimpans andra sida? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Herrchalle 0 Postad 18 Januari , 2013 Tjena jag har en aq170/270 som behöver en ny limpa!! Denna motor går kanon fint men är svindyr i ekonomi och behöver du då renovera typ limpa och krök så får du hosta upp 15000. Jag hade inte satsat på denna motor ! Själv har jag tittat på en aq151 istället och den är 80 kg lättare än min gamla b30. Med vänlig hälsning, challe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stenpa 0 Postad 5 Juni , 2013 Nu har jag kört endel med nya motorn och kan konstatera att den går fantastiskt fint ingen planingströskel och inte verkar den dra mer soppa heller snarare tvärs om, kanske lite orättvist att jämföra då jag nu har powertrim. Min teori är att de gamla volvo motorerna har fått lite oförtjänt dåligt rykte pga. av att gamla svenska båtar ofta har varit bestyckade med för små motorer i förhållande till storleken på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser