patflemming 30 Postad 7 November , 2012 Hej Har en nyinköpt Windy 23 fc med ett formsytt vinterkapell/presenning. Denna pressenning passar sjukt bra på båten och ser mkt proffsigt ut. Men.... det blir kondens på insidan av kapellet vilket gör att det droppar ner vatten i sittbrunnen. Hur bör man smartast lösa detta? Finns knappt plats för att få plats med dubbla pressenningar för att leda bort kondensen för det formsydda kapellet är så tight. Har i nuläget ställt en balja i sittbrunnen där det verkar droppa som mest = över högsta punkten. Har två torrbollar i sittbrunnen, två i ruffen samt en i motorrummet. Mvh/björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 7 November , 2012 Kan du inte lägga en press över vinterkapellet? OK, säkert inte lika snyggt och proffsigt men hellre det än att du får en massa fukt i båten. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 7 November , 2012 Men vinterkapellet är väl formsytt av pvc-förstärkning och kondens lär ju inte försvinna bara för att du lägger två pressar ihop. Jag kan ha missförstått dig kanske? Någon skrev någonstans i ett inlägg att man kunde lägga fiberduk (sådan man har under plattor o dyl) och att detta skulle kunna vara en lösning att inte få kondens. Någon??? Dubbla lager funkar väl bara om du ex har ett visst avstånd mellan inner och ytterduk. Två dukar ihop lär väl inte göra problemet mindre. En annan sak; torrboll i sittbrunnen... hur stor nytta gör den där? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alfa-Freja 0 Postad 7 November , 2012 Jag har dubbla pressar utan mellanrum över sittbrunnen = ingen kondens. Enkel press över fördäck = kondens. Torrboll i sittbrunnen känns däremot helt bortkastat... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 7 November , 2012 Ja precis, det är ju ingen idé med två pressenningar om inte det finns avstånd emellan dem. Ska ev prova det där med fiber duk. En tanke jag har är att bygga någon formav uppsamling, kanske av fiberduk , (fast den släpper ju igenom vatten) som jag sedan leder bort till ett uppsamlingskärl eller ut från båten. Anledningen till torrbollar i sittbrunnen är att jag tänker att det inte borde komma in så mycket (ny) luft att jag med hjälp av torrbollar borde kunna avfukta luften. Är inte säker på att jag förstod tanken på att lägga preseninngar över vi vinterkapellet, ser inte hur det kan lösa problemet med kondens på insidan av själva vinterkapellet. Möjligtivis som så att kall och varm luft inte möts på samma sätt eller? Förklara gärna mer tanken bakom denna lösning. Mvh/Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 November , 2012 Jag har funderat över detta och har en teori om att fukten kommer från själva båten. Det kanske finns en del fuktiga prylar och även fukt i skrovet. Det kan bara komma från båten då det är heltätt tillsluten presenning. Ta bort fuktiga rep mm och torka ur så bra du kan. Sen mer torrbollar så mycket du kan sätta in. Tio kg gärna. Efter ett tag har fukten sugits upp och då slutar det kondensera på kallare ytor. Har du möjlighet att sätta upp en inre plastfolie som kan samla upp kondensvattnet till ett avlopp eller en hink med lock har du byggt en avfuktare. Jag tror att båtar har en hel del fukt efter sommaren som ska bort. Antingen med vädring eller med avfuktare och att det gärna kan inledas redan i vattnet. Elektriska avfuktare är väldigt effektiva när det är lite varmare. Finns inte den möjligheten ta stora hemgjorda torrbollar. Tätslutande presenningar är ju bra men kräver alltså botttransport av fukten. Stänger man till och har för låg avfuktning blir det 100 % fukt som kondenserar villigt bara det är lite svalare nånstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst 2012 Postad 7 November , 2012 Där ser man, det kan alltså funka! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser