Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
Myggbetet

Att lägga till med boj?

Rekommendera Poster

Har förstått att det finns olika taktik & teknik att lägga till med akterboj. Har själv aldrig gjort det men lär nog få vänja mej i sommar. Så tänkte höra om nån har några bra tips på vad som går lättast när man kommer med en 28fots båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En karbinhake fäst i ena änden på aktertampen är bästa sättet. När du sakta glider förbi bojen sätter du fast aktertampen i bojöglan med hjälp av karbinhaken, kom ihåg att ha mycket slack på linan så du inte fastnar halvvägs och måste göra om. Sedan glider du närmre bryggan och gör fast på lagom avstånd(till bryggan dvs). Sedan går du akteröver och spänner tampen till bojen. Det är en barnlek om man är två men inte riktigt lika lätt om man är själv, då måste man springa lite så inte vinden tar tag i båten och man glider iväg. Kom ihåg att fendra av ordentligt innan du kommit fram till bojen det kan bli lite stressigt annars,och kom ihåg, även om du inte e rädd om din båt så kanske grannen är det. /Penta-Mannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en lina som sitter fast i bojen med ett schackel som jag knyter i bryggan innan jag kastar loss, en lina som har en Merx-hake som jag drar mig ut med och kopplar loss vid avfärd och kopplar vid tilläggning. Två linor hindrar aktern från att pendla så mycket, och jag skulle aldrig våga ha båten enbart fäst i en hake vid bojen - kolla vad försäkringsbolaget säger...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Vasteras

Jag drog ett rep från aktern, genom bojen med karbinhake i öglan, till bryggan och tillbaka till båtens för. På så vis kan jag hala ut båten mellan bryggan och bojen när jag står på bryggan. Därefter surrar jag fast repets ögla i bryggan. Fungerar bra med min lilla sportbåt, slipper att den riskerar att ligga och nöta mot bryggan. 8-)

post-0-1394234335,9467_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en bojfångare som heter HandyDuck. Köpte på båtmässan. Den sitter på båtshaken och fungerar riktigt bra! Fångaren sitter fast på min ankarolina. Jag monterar fångaren på båtshaken och fångar bojen. Med ett ryck slåpper fångaren från båtshaken och jag kan koncentrera mig på att köra båten. Då jag ska ta loss fångaren använder jag båtshaken igen. Bara ryck till så är man loss. En kanonprodukt som jag varmt kan rekomendera. Den tar dessutom mycket mindre plats än de stora bojfångarna i stål som jag sett. Kaj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Har inte så stor erfarenhet av detta med båtliv, har haft båt nu i ca 2år. Jag införskaffade karbinhake på Biltema. De har även en modell av karbinhake som man kan fästa på båtshaken. Funkar bra för våran del, och den är dessutom i rosfritt till ett mycket bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan lägga en fånglina från bojen till bryggan. Det är flera som har vid vår brygga, och det fungerar bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

citat Kajen: [kur]Jag har en bojfångare som heter HandyDuck. Köpte på båtmässan. Den sitter på båtshaken och fungerar riktigt bra![/kur] SUPERBRA !!! Rekommenderas till alla icke superproffs ... använde själv en dylik med gott resultat vid en segeltur med en segelbåt typ samma storlek som du nämner! Poängen är ju att du förlänger din arm med typ 2 meter ... det kan vara avgörande vid inlärningen nästa sommar! Som ni alla ser på bilden tillhör jag inte kategorin med stora segelbåtar (pga att det bara är jag som gillar att segla i familjen :) ... därför blev jag grymt imponerad av detta redskapet ! mvh // mats

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

?-) Fick nyligen en sk Boj-Grip av några bekanta. Någon som har erfarenhet av denna tingest? Har aldrig använt en sådan. Tycker att den verkar lite tung och klumpig. Måste väl dessutom göras fast med en lina i båten. Tappar man den så sjunker den som en sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är det egentligen med att förtöja med karbinhake. Har för mig att jag läste någonstans att det endast skall göras vid tillfällig förtöjning ifall försäkringen skall gälla... Nu är jag väldigt osäker ifall detta stämmer. Någon annan som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst fredde

ett smart tips är att dra tampen igenom öglan på bojen och tillbaka till din egen båt. det underlättar ju enormt när du ska gå. då är dte bara att rappa den bakvägen och så har du allt i båten utan att behöva hänga överkanten o fippla med hakar och krokar när du backar och troligtvis har en hel del annat att kika på . ciao

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med Freddes tips är att om det blåser i sidan så glider båten på snöret i ringen i bojen och kan skada intilliggande båtar och även din. Risken att linan skavs av är också ganska stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gör som så, eftersom vi alltid är två, att jag kör direkt till bryggan, släpper av tanten med lina och backar sen ut till bojen. Slänger sen hela bojlinorna i vattnet, som är av typen som flyter, och går sen fram och drar in båten i linan som frugan under tiden fäst i en snabbkoppling i bryggan. Perfekt när det blåser sidvind vilket det ofta gör hos mej.. Tycker jag har bra koll på detta vis.. Men jag tror nog att det inte finns nåt generalsvar på detta utan det beror på från fall till fall och hur förhållandena är där man ska lägga till.. Det bästa är övning och erfarenhet.. Vilket man tyvärr bäst skaffar sej genom att göra fel och klanta sej7.gif\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Jag har under de senaste 12 åren haft en båtplats där jag förtöjt med akterboj.

 

Jag har två linor med insplitsade kauser som sitter schaklade till öglan under bojen där kättingen från bojstenen sitter. På bojens ten, järnstång som går genom bojen, har jag svetsat på ett bockad rundjärn. Se bifogad bild ( förlåt att jag stal bilden i ett tidigare inlägg)

De bägge akterlinorna har jag avpassat och splitsat en ögla som jag lägger på en pollare på var sida om båten (i aktern). båten ligger då på lagom avstånd från bryggan.

I fören har jag också två linor som är avpassade och försedd med en splitsade öglor.

När jag ska lägga ut lossar jag SB aktra förtöjningslina och lägger den tillfälligt om aktra BB pollaren. Sen släpper jag bägge förtöjningslinorna i fören och lägger dem på bryggan (så nära kanten som möjligt så att ingen skall snubbla på dem) Därefter lossar jag de aktre linorna och drar mig lite utåt så att jag når att hänga de splitsade öglorna på kroken på bojen.

När jag skall lägga till går jag sakta upp mot bojen och tar den på BB sida. När bojen är i jämhöjd med bojen krokar jag av de bägge linorna från bojen och lägger bägge på BB pollare. Därefter lägger jag motorn på fram i tomgångsläge, går fram på fördäcket och tar de båda linorna som ligger på bryggan ock lägger på repektive pollare.

Sen kan jag i lung och ro lägga en av akterlinorna på SB pollare, och båten ligger perfekt.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyfter en gammal tråd.

Om man lägger en fånglina från bojen till bryggan. Ligger inte den då och skaver mot båten hela tiden? Men det kanske inte sperlar någon större roll???



Senast ändrad av BengtC | 26 maj 2009 | 21:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är riktigt att Boj-Grip görs fast i en lina till båten. För att angöra hakar man fast den i bojen och den låser fast automatiskt, för att frigöra Boj-Grip från bojen finns ett litet vred vid handtaget och då är det bara att kroka loss. Boj-Grip är gjord i rostfritt stål så visst väger den en del.

Det fanns en Boj-Grip i min båt då jag köpte den men förra ägaren ville absolut behålla den för han tyckte den var så bra och så hade han fått den i present av arbetskamraterna...

Jag kanske ska tillägga att Boj-Grip uppfanns av min farbror som tyckte det var jobbigt att böja sig ned från sin Nauticat 33 för att knyta fast förtöjningstampar i bojar i början av 80-talet... ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas han har kommit på det vid det här laget... annars ligger den nog på botten sen 5 år tillbaka. Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tommy,

Bara nyfiken -- Varför fäster du akterlinorna i öglan under bojen?

Min känsla är att jag hellre vill ha så mycket som möjligt (både linor och schackel) ovanför vattenytan, för att undvika rost och påväxt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått ska man aldrig förtöja i bojtenen, utan göra fast sig i öglan under alternativt direkt i kättingen för att ta risken att böja eller knäcka bojtenen är stor. När kättingen och bojsänket tar upp belastningen ligger man alltså säkrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag har förstått ska man aldrig förtöja i bojtenen, utan göra fast sig i öglan under alternativt direkt i kättingen för att ta risken att böja eller knäcka bojtenen är stor. När kättingen och bojsänket tar upp belastningen ligger man alltså säkrare.

skrivet av Georg VII

Jag kunde inte sagt det bättre själv. Att det sen växer på linorna är väl peanuts i sammanhanget.

tommy

 



Senast ändrad av toaen | 01 juli 2010 | 18:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, då förstår jag hur ni tänker. Ungefär som Man ska aldrig förtöja längst ut i Y-bommen, för då är risken att böja eller knäcka Y-bommen stor. ;-)

Kan väl vara värt att nämna att det finns olika kraftiga bojar. Vissa har en smal stång som bojten. Andra (som på bilden ovan) har ett tjockt rör. Kraften som skulle böja bojtenen är väl bara flytkraften i bojen... Och om man tar risken att fästa akterlinan högst upp i bojtenen, så finns bara motkrafter i vardera ände på bojtenen... Nog måste din boj vara felkonstruerad om flytkraften kan böja bojtenen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om du menar mig eller Georg VII, men man har ju de bojar man har. De bojar jag har använt har en klen järnten där undre fästet är en ögla som skruvats på järntenen underifrån. Det är nog den vanligaste modellen och den som har funnits att köpa vid de tillfällena jag har förnyat bojarna. Att jag fäster akterförtöjningarna i samma punkt under bojen som kättingen/lina till bojstenen har aldrig inneburit några som helst problem för mig. Dessutom är jag van från mitt jobb att minimera möjligheterna till fel/problem.

Var och en gör naturligtvis som var och en vill.

 

tommy

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack igen för bra förklaringar.

Min båtklubb har den typ av stora bojar med stålrör som visas på bilderna högre upp i tråden, både i gästhamnen och för långa segelbåtar som ligger vid min brygga. Bojtenen är inte en ten (liten stav av metall, enligt SAOL), utan ett ganska tjockt rör. Vet inte märke eller var de är köpta.

Men du har säkert rätt att de bojar som privatpersoner köper ofta är mindre, med klen järnten. Och då håller jag helt med dig om att det är klokt att minimera möjligheterna till problem.

Jag kollade på www.seasea.se nyss (som har enkel sökning) och bojen på fotot verkar likna typen ÖRNBOJEN, med ten av varmgalvat stålrör. Den minsta på 35 liter kostar 995 kronor och den dyraste med 240 liter volym i bojen kostar hela 4995 kronor. De två största har stålrör som är 80 mm i diameter.

Dessa är förstås dyra jämfört med den minsta i cellplast som kostar 248 kronor (13 liter bärighet) och den minsta uppblåsbara som kostar 339 kronor (12 liter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tommy, min båt har legat hittills längs med flyttbryggan, men nu skall det ut det havs. jag fick en båtplats där jag skall förtöja båtenmed hjälp av en akterboj, alltså precis som du.

Jag läste ditt inlägg med intresse fattar bara inte, varför du förtöja När jag ska lägga ut lossar jag SB aktra förtöjningslina och lägger den tillfälligt om aktra BB pollaren.. Kör du inte över de när du backar? Eller lossnar du båda innan du backar? Men varför lägger du inte SB linan direkt på SB boj ( jag antar att det finns två bojar?)

Jag har fortfarande inte riktigt klart för mig, hur det går till. Förvarar man linorna i båten eller på bojen? Eller som man vill?

 

Grönling

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj det var en gammal tråd som återuppsått. smiley

Citerar bara för att se vad du skrev och frågade om. Mitt minne är bra men kort.wink

Jag har bara en boj, med två akterändar på den tiden. Hade en  storfidra liggandes där. En segelbåt på 3,1 ton. Idag ligger min hållöjulle där - bilden till vänster.

Jag la över den ena förtöjningsänden för att förenkla av gången. När jag därefter lossade förtamparna tog jag tag i bägge ändarna på akterförtöjningen och drog mig akterut. Dvs jag promenerade föröver på skarndäck. När jag var nästan ute från platsen gick jag akterut och backade lite innan jag styrde ut mellan pontonbryggorna

Jag hänger alltid upp linorna på bojen, då de är fastchacklade direkt i underkant bojen. men man kan ju göra som man vill och finner det praktiskt.

Man skall försöka göra livet så enkelt som möjligt. De gånger de kvinliga medlemmarna i familjen är med, så har de överhuvud taget (vissa efter snart 40 år) ingen som helst förståelse att man måste ta hand om båten när man kommer iland. Därför måste förtöjningen gå snabbt och effektivt.



Senast ändrad av toaen | 13 juni 2011 | 23:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...