Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
andreasmi

Yamarin 59/5930 HT eller AMT 185 HT

Rekommendera Poster

Hejsan!

Har någon erfarenheter av både Yamarin 59/5930 HT och AMT 185 HT? Har tyvärr inte haft chansen att sitta i någon av dem, men båttypen i sig passar min familj utmärkt. Är ute efter en begagnad sådan.

Yamarin är större, men AMT kanske räcker storleksmässigt? Vi är 2 vuxna och 2 barn (idag 3 och 5 år). Kan tänka mig att AMT räcker för oss 4 storleksmässigt, men hur ser det ut om vi vill ta med en till familj 2+2?

Har ni synpunkter på ett senare restvärde?

Tack för alla era svar!

// Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

VI har gått från en båt motsvarande 185:an i storlek, en 56 ht,  till en 59 ht.

De främsta anledningarna till detta är

-Genomgångsbar framruta

-Bäddningsbar aktersoffa

-Mer stuvutrymme

Att gå på skarndäck varje gång man ska kliva ombord är något som familj man vänjer sig ganska snabbt vid i synnerhet om man är ute mycket. Problemet som vi upplevde det är när man tar med svärmor eller någon annan ej båtvan ut. Dessa personer upplevde det som väldigt läskigt att gå på skarndäck.

En annan sak med som vi även upplevde det jobbigt med detta var att det var krångligt och omständigt att gå på skarndäck när kapellet är uppe eftersom man får ta sig hela vägen bak till badplattformen och sista biten finns inga vettiga grabbräcken att hålla sig i annat än kapellet.

Nu vet jag inte om det finns bäddningsbar aktersoffa i 185:an men på de bilder jag sett ser det inte ut så. 

Vi sov 2 vuxna och ett barn framme i förpiken och hade vi blivit en till, vilket vi planerar att bli, skulle det innebära att en får sova på aktersoffan vilket inte skulle vara helt optimalt.

Sen är det ganska najs att lägga barnen i förpiken och själva sitta de sista timmen / timmarna i aktersoffan och mysa med en virre. Då är det enkelt att bara bädda upp aktersoffan och krypa ner där utan att behöva störa barnen.

Jag tror att om ni planerar att sova mycket i båten kommer nog amt att tillslut bli för liten.

Sen tror jag även att 59:an tål lite mer sjö än amt:n

Jag tror att båda båtarna står sig ganska bra i andrahandsvärde då det är populära båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det blev en 59:a ser jag :) Grattis!

Vilken årsmodell och vilken motor blev det?

Vad vad det som fick er att besluta er för den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj och grattis till finfin båt,har själv en 59a ht med Yamaha 150. Fråga om du undrar något så här mitt i vintern!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har också köpt en F150 till min men jag har inte provat den än. Hur är din upplevelse med F150. Ljudnivå, toppfart förbrukning etc ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är alltid mycket pengar när man köper nyare båt så vi tänkte köra fullt ut och köpte största motorn för att ha kul, och så är vi ofta ganska många som åker så då behövs kraften. Toppfarten på loggen med två vuxna och tre barn har legat på 44 knop med ren botten. Gps knop vet jag ej. Enligt instrumenten drar motorn ca 17-18 liter i timmen vid 23 knop. Bäst planar dock båten ut i ca 30 knop. För våra behov finns ingen bättre motsvarande båt på marknaden. Alltid riktigt kul och spännande och ut och köra båt när det händer lite i acceleration och fart också skönt med lågt motorljud och varvtal i marschfart. Dock verkar många alldeles nöjda med inte fullt så stor motor oxå!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Mer än ett år senare ser jag att du, stewe, frågade vad det blev för variant. Ni alla får ursäkta sent svar, och självklart kompletterar jag med lite info och erfarenheter. Det blev en 59 HT från 06 med en Yamaha F115 från 07. Båda, och särskilt motorn, i alldeles utmärkt skick.

Vad gäller båten håller jag fast vid att HT-modellen är perfekt för våra behov. I alla fall i dagsläge. Barnen gillar att sitta skyddat under färd medan vi vuxna vill sitta under fri himmel. Utan kapell fungerar inte det i en DC. När barnen är större är den mer öppna DC-varianten (eller min favorit BR) kanske att föredra. En till fördel mot DC är att 4 vuxna och 4 barn lätt får plats, vill man ta med kompisfamiljen på utflykt.

Som man kan läsa i en del inlägg här i forumet går båten stötigt i högre sjö. Det räcker med 5-6 sekundmeter vind på den öppna mälaren och barnen tycker det är jobbigt. (Stolarna är förresten suveräna, men inte alla har ju förmånen att få sitta i dem :-).) Att höja farten till 26-27 knop för att bättre klyva vågorna som man också läser i inläggen har jag inte testat med familjen än. Det återstår att se om det fungerar. I lugnare sjö går den förstås hur fint som helst. Båten planar snabbt och är också stadig liggandes i hamn.

Jag använder båten ibland för fiske, och det fungerar okej. Inga problem om man är 1-2 pers. Som max har vi varit ute 4 stora grabbar med kastspö. Helt okej om man är måttligt ambitiös som vi :-). Som ren fiskebåt hade jag dock föredragit en BR eller WA.

Motorn på 115 hästar är för oss fullt tillräcklig. 37 knop när jag är själv, och med ovan nämnda fiskegäng på 4 vuxna fortfarande drygt 35. Planar upp något långsammare med 2 barnfamiljer, men det känns inte som ett problem. Min rekommendation? 115 räcker bra. Vill du ha mer kul kan du lägga till, skrovet fixar det lätt. Men jag är skeptisk till mindre, framför allt om man gärna tar med kompisfamiljer.

Båten har ingen hydraulstyrning - den kom tyvärr något senare. Inte avgörande, men jag hade uppskattat funktionen ändå.

Vad gäller tillbehöret valde jag medvetet en båt utan teak, mest för att jag vill slippa slipa och olja. Annars gillar jag teak, och utan blir båten något enklare i finish. Överlag är nog båten av något enklare stuk jämfört med DC-varianter i samma storleksordning.

Vi har än så länge inget bord, och eftersom det är rätt trångt mellan stolarna och aktersoffan är möjligheterna storleksmässigt begränsade. Vi får se under året.

Det tillbehöret jag har saknat mest är en vindrutetorkare babord. Regnar det blir siktfältet väldigt litet (rutan är långt fram och den öppningsbara mittrutan torkas ju inte heller). Jag vill påstå att det är en självklar säkerhetsfunktion med två torkare i den här båten.

På tal om den öppningsbara rutan: Suverän funktion, inte minst med barn, och i alla fall för oss utan problem gällande täthet (tydligen har tätningen bytts tidigare).

Vi har än så länge inte sovit över i båten, men en gardin kan också vara en bra investering. Osäker om det är lätt att eftermontera.

Allt som allt är jag en mycket nöjd ägare!

Nu kommer jag inte på mer, men om någon ny spekulant har frågor svarar jag gärna!

// Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompletterar med att jag förra året eftermonterade hydraulstyrning. Ångrar det inte en sekund, vilket lyft! Ratten kom förvisso lite för nära gasreglaget, men man vänjer sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken styrning blev det? Till exvis Sea Star kan man köpa en monteringssats som gör att en del av rattpumpen hamnar inne i instrumentpanelen.

 

Fungerade prima när jag installerade och var oerhört nöjd med min Sea Star totalt sett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...