Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
andreasmi

Skillnad i bränsleförbrukning mellan årsmodeller

Rekommendera Poster

Hej!

Jag funderar över att köpa en båt i storleksklassen 5,5-6,0 m. Det som begränsar är förstås budgeten, och nu är situationen den att eventuellt välja en båt med Yamahas F115 från 2005 eller en båt med likadan motor från 2007. Sedan finns förstås alternativet att välja en nyare motor, men då får det bli avkall på annat.

Kanske en inte alltför relevant detaljfråga, men vet någon om bränsleförbrukningen har ändrats med åren? Och hur står sig dessa förbrukningsmässigt i jämförelse med en helt ny motor?

Tack för alla svar!

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har en Mercury 115 EFI från 2003 och den drar ca 0,7 vid marschfart. Vet ej om nya motorer kommer ner så mycket lägre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är i så fall så marginellt att du inte ens skulle märka av skillnaden. Det är ju ingen tvåtakts-förgasarmotor du jämför med. Låt andra faktorer avgöra. Det blir mitt råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag vet så har F115 haft insprutning (som är det som kan göra skillnad för både förbr och gång) under båda de årsmodellerna. Så det ska inte spela någon roll. Timmar och skick är det viktigaste i ditt val.

Som redan sagts så kommer du att få en förbr på 0,7-0,8 L/nm med en båt i den strl och den motorn. Hade själv en Yamarin 59 HT med F115 och hade en förbr i marschfart på ca 0,75, något lägre med lätt last.

Väljer du en sprillans motor så kommer du inte märka skillnad på förbr. ÄR det ngn skillnad så talar vi om så marginel skilnad så att det absolut inte är värt mellanskillnaden för den sakens skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Största skillnaden mellan en F115 från 05 resp 07 är att den senare är Command Link kompatibel. Med rätt instrumentpaket eller ansluten till en plotter via NNMEA2000 kan man få ut en hel del mer info än på en 05a, bl a bränsleförbrukningen i realtid. CL kom till just årsmodell 2007.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte inte på command Link i mitt inlägg. Hade de instrumenten i förra båten och det var riktigt bra. Dock så vet jag att det finns en hel del båtar där tillverkaren, antagligen av kostnadsskäl trots att motorn har CM inte har monterat de instrumenten. Så är du ute efter CM så bör du kolla så att båten verkligen har de instrumenten trots att motorn är -07. Instrumenten är nämligen rätt saftigt dyra att köpa i efterhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...