Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
hannes_i_holmen

Mercury 9,8 - drar dåligt med back i

Rekommendera Poster

Utombordaren går som den ska framåt men med backväxeln i drar den dåligt i vattnet. Varvar men får ingen sjuts i vattnet.

Någon som varit med om det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror på vad du menar med dåligt. Motorn och propellern är optimerade för att driva framåt. T.ex. går avgaserna in i propellerströmmen vid back.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså, den går väldigt sakta med backväxel i än hur mycket man vrider på. Varvtalet ökar men inte hastigheten. Knappt krypfart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Mercury 7.5 som reserv på vegan. Den drar ”normalt”

på backen, dvs klart mer än krypfart. Kan det vara så att du kör

med något annat  än originalpropellern? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktigaste i sammanhanget är väl om det är något som uppstått plötsligt eller över tid - att du har minne av att den dragit bättre tidigare (?) eller om det alltid varit såhär. Som jag förstår det så varvar ju motorn ut lika bra i R som i F - något som tyder på det helt normala: att det är mycket tyngre att driva med aktern först.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den sitter på en öppen Ryds Utö 490 roddbåt.

Det låter inte som att den går tungt med backen i, utan det låter som att man övervarvar när man gasar på, och den kryper bara väldigt sakta bakåt än hur mycket man gasar.

Med växeln i frammåtläge hörs det som mer motstånd uppstår, men den går klart mycke bättre och propellern verkar greppa och sjutsa på mycket bättre.

Vad jag kan se så är det en originalpropeller. Den gör 9 knop framåt, utan att varva ut. Förmodligen är motorn strypt original.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu i vår köpt en båt med en Mecury 9.8 motor. Det är exakt samma fel på den. Fick du ordning på din?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...