Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gäst Maringarderoben

Lite fundersam över motorstyrkans för o nackdelar

Rekommendera Poster

Hmm, efter lite testande på vicprop så har jag insett att högre utväxling vill ha större propeller. Då jag inte har hur mycket utrymme som helst så måste jag mao inte ha mer än 2:1 i drevet annars får inte proppen plats :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur långsammare propellern snurrar hur större måste den vara för att utnyttja kraften i motorn. Grejen är att på en segelbåt brottas man med att inte vilja ha för mkt blad area som bromsar vid segling. Och ofta så tillåter inte propeller axeln eller där ytrymmet propeller n sitter några jätte utsvävningar propellern bör ju vara ca 50 mm från skrov. Och den får heller inte sitta för långt ut på axeln vilket annars hade varit lättåatt lösa med att köpa längre axel. Tror gränsen är 35-40 mm är inte säker på dessa siffror men nåt sånt är det.

Tunga långsamt gående båtar har ju i regel långsamma propeller varv och stora propellrar för att få ut kraft. Det finns även en begränsning hur mkt pitch man ha oxå.

Jag kan inte ha mer hk nm på min båt och sånt backslag jag har

Sen finns risk för att min 25mm axel går av eller blir skev. Min special propeller är igentligen gjord för 30mm axel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På långsammt gående båtar. Så får man troligen mest ut med stora propellrar typ segelbåt. Små propellrar med höga varv istället blir nog mer likt typ om man har utombordare på segelbåten. Jag har iaf märkt enorm skillnad. Har brutal stopp kraft och acceleration. Och gott driv i mot sjö och vind. Tilläggningar är nästan kul. Mer stumt liksom. Lite som att parkera med bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...