Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Gäst Maringarderoben

Lite fundersam över motorstyrkans för o nackdelar

Rekommendera Poster

Gäst Maringarderoben

Å det värsta är att vi i Sverige accepterar vi all sån skit!

8.gif\

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej,
Jag köpte ett partytält på Biltema för en trehundring och sågade av lite på nån stång och träcklade upp tacket och väggarna... och vips fick man ett rum till på båten. Monteras på ett par minuter och man får en salongsbåtskänsla för 300 spänn :-)


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ser inte min sabb  ut. Min är vattenkyld & behöver inte smörjas på samma sätt som din. Tyvärr.

/Linde.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om tändspolen är dålig så tappar den effekt när den blivit varm,vart söder om stockholm e båten,jag bor själv i Tyresö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte båten till hands just nu. Ska ut med den i helgen, ska passa på och skriva ner siffrorna då.

 

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det tar inte så lång tid jag seglade upp från nodre älv till lysekil i 2-4 ms det tog 12 timmar.så gissar väl på en 3 timmar i den farten men sakta ner för det är en vacker resa.

vid islandsberg efter gullholmen kan de gå lite korssjö men de de enda ställe jag känner till.

bor här uppe nu mer.

glad midsommar. vi går till grebbestad om vädret tillåter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Har så sakta börjat fundera på hur stor motor jag ska ha och deras för/nackdelar. Om jag kollar sailguide så står det 8-20 hk och båtens vikt är ca 4 ton.

Tjänar jag något på att sätta i en lite större motor tex 25hk eller är en 15 hk fullt tillräckligt?



Även om jag kanske inte kan få högre maxfart kan man ju nyttja dom extra hästarna att driva en större eller en extra generator.



Jag har ju samma max varvtal så det borde inte bli något problem med propellern?



Är propellrar byggda för ett visst vartal, om inte kan jag ju sänka varvtalet vid normaldrift och nyttja kraften vid nödfall eller kommer det att börja kavitera

Hmm, jag hoppas jag har varit tydlig nog annars för ni fråga så försöker jag förklara igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Balladkopian övermotoriserade sin båt och fick specialbeställa propellern. Det är precis som du skriver, storleken på propellern hänger ihop med motorns styrka och båtens maxhastighet (bland annat). Ju större motor, dess större propeller. Eftersom man har en fysisk begränsning i propellerns maxdiameter (=den ska inte ta i skrovet) kan det innebära flera blad. I Balladkopians fall blev det fyra eller om det var fem blad som gällde.



Dvs.

Räkna 3-5 hk/ton för en deplacerande båt så blir det bra.

Du behöver ingen extra-generator, skaffa en modern växelströmsgenerator. Begränsningen kommer då att hamna på vad batterierna klarar att ta emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 23hk motor på vår tjocka båt. Det räcker gott och på längre färder i ekonomifart använder man inte mer än en bråkdel.

 

Stora motorer går då inte helt optimalt. Där ligger nackdelen i valet av en överdimensionerad maskin. Vissa sätter i en hundrahästare i snipan, det trycker jag är galet. Det räcker oftast med tio hk för deplacementfart. Resten av motorns effekt blir dålig bränsleekonomi och glasade cylindrar. Följden blir att man kör båten med aktern djupt i vattnet och fyrdubbla bränsleförbrukningen. Eller bygger om båten med en surfningbräda i aktern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


Hej


Tyvärr har jag noll kunskap om propellrar så jag borde kanske ta o ringa några samtal och se vad som rekommenderas. Som du skriver har jag ju en begränsning i max diameter att beakta samt att den ska vara fjöande.


Tanken är att köpa en ny motor max 5 år gammal så jag räknar inte med några problem men ström verkar alla vilja ha mer o mer av :)

Hmm, 3-5hk/ton innebär ju ungefär 15-20 och har sett att Vega klubben i UK hade någon deal med en 13 hk motor till rabbaterat pris. Nu är ju den klar lättare så kanske ingen bra jämförelse.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag läste rätt så är er båt en fenkölad båt men ungefär samma vikt, kan man jämföra rakt av?

Gissar att man på gamla båtar hade både mindre segel och mindre motor än vad som är normalt idag så jag kanske inte ska oroa mig. En laurinkoster hade enligt sailguide en 5hk albin O11.

Frågan blir ju vilket man ska lägga mest vikt på, varvet där motorn har mest vrid eller? Om jag kollar på Beta så skiljer det 9 lb/ft mellan en 14 och 16 hk motor vilker är 25% mer. Mycket att fundera på blir det :)

Det jag framför allt märkt är viktskillnaden mellan nya och gamla motorer, sedan verkar få nya motorer gå att starta förhand vilket jag tycker är synd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk om man kunde springa på ett nytt drev samt värmeväxlare till en Kubota baserad motor så finns det ju massvis med motorerar att välja på till bra priser. Men sådan tur lär jag ju inte ha. Det får nog bli att köpa nästan nytt istället, jag har ju lite annat att fixa också :)

Får nog läsa på en hel del eller ringa och terrorisera propeller försäljare och se vad dom rekommenderar. Propar där man kan justera stigningen verkar ju inte som en dum ide men det finns säkert nackdelar med det också



Körde för skojs skull Pentas motorguide och dom ansåg att DI-13 räckte till min båt så siktar jag lite väl högt precis som ni säger.



Båttyp: Segel    

Vattenlinjens längd: 6,9 m   

Önskad toppfart: 6 knop    (Inte en aning men det bör jag väl klara?)

Volym: 4000 kg

Antal motorer: 1    

Motortyp: Dieselmotorer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hej Sueco!

Som jag fattar det hela har du en stor segelbåt med djup nerbyggd köl och roder i akterkant kölen. Enl bilden, en koster typ. Den båten kommer inte upp i höga farter. Skulle gissa att alt över 5-6 knop är att elda upp dieseln till ingen nytta.  Hon gräver bara ner aktern men går inte fortare.

Så vad behöver man då? Jo, stor tryckkraft så du går genom höga vågor när det är 1-2 meter sjö därute utan att båten stoppar upp eller tappar för mycket fart. Lösningen på det är stor bladarea samt hög vridmoment på motorn. Hästarnas antal är egentligen ointressant. Det är vridet som bestämmer. Å efter det kan man se hur stor propp area du behöver.

Själv har jag en fjuttig 2 bladig sak som inte utnyttjar motorns vrid. Å bara 8 hästar på papperet. Men med en trebladig så kan jag hålla samm fart på 5 knop utan att stoppas upp av vågorna.

Detta var mina åsikter om det hela. 15 hästar borde räcka gott. Resten gör inte nytta. Sedan bromsar en stor porpp mera när man seglar. Men kan man släppa en ½ knop så spelar det ingen roll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bara för stå vad Beam at the waterline in feet och Hull draft in feet (excluding keel) är för något :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna tråd har gått över till att dimensionera en propeller till en båt vars motor är totalt okänd. (eller har jag missat nånting??) Trådskaparen har en långkölad segelbåt som väger 4 ton. Båtar är mer eller mindre lättdrivna och ska man ha fart på en sådan här båt behöver man lite styrka. Jag hade inte rekommenderat en motor under 20 hk, kanske t om 30. När man bestämt det, har man ett backslag som reducerar varvtalet, oftast 1:2,0 men det varierar det med. 1:2,0 betyder att om motorn gör 2 varv så gör propellern 1 varv. Man ska också veta båtens längd i vattenlinjen (kvl), det är det som bestämmer max fart för en deplacementbåt.

När man har alla dessa parametrar (motorns max-vartal, backslaget utväxling, båtens kvl och deplacement kan man beräkna en propeller till detta. Det lämpligaste till en sådan båt är en trebladig fast propeller, det ger mest grepp i vattnet när man manövrerar i hamnar t ex. Å andra sidan bromsar det lite vid segling men kan i detta sammanhang nog anses vara försumbart. Om en gammal propeller skulle passa är det ju bra, men har man en gammal svagare motor idag och byter får man sannolikt byta propeller också.

Får man några hk extra kan man dra ner på varvtalet vid marschfart och spara bränsle. Någon extra generator behövs inte, de som finns idag ger mer än tillräckligt med ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag söker mest tips o råd då båten just nu saknar både motor o propp. Självklart så kommer båtform,motor och drev att få bestämma propeller men jag måste ju har dom innan jag börjar med vattenviftaren.

Kvl är 6,9m men som sagt det säger mig inte mycket i förhållande till motor o propp.

Du tycker minst +20hks medan Penta säger 13hks. En skillnad på nästan 50% och lika mångar kronor. Klart man blir konfunderad :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Penta är en bra men dyr motor. det finns betydligt billigare alternativ. Själv förordar jag Lombardini, som håller minst samma kvalité som VP. För de pengar en 13 hk VP kostar får du en 20 hk Lombardini och säkert lite till.

Jag tycker 13 hk är för lite, jag har råkat på en Nord80, som är väldigt lik din båt i tyngd och kvl, som fick en 13 hk motor och det var i minsta laget.

Börja med att välj motor, ett lämpligt backslag till denna, så blir propellern det det blir. Ingen idé att räkna på propeller innan du vet förutsättningarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Näe, någon Penta blir det inte då deras priser är löjligt höga. Tittar framför allt på Kubota baserade motorer då jag vill maximera antalet platser i världen jag kan hitta reservdelar om det skulle behövas.

På första plats ligger just nu Beta då dom inte bygger om motorn utan bara mariniserar den. Mao finns det reservdelar i samtliga länder i världen förutom på någon obskyr liten söderhavs ö men det får jag acceptera :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag ska tolka alla glada svar så kan man säga att 14hk duger gott men kan jag få 20hk för samma pris är det ingen nackdel. Lite större motor ger mig samma antal hk/Nm men vid lägre varvtal(ca 800-1000). Vikskillnaden mellan dom 2 konfigurationerna är liten och jämfört med en gammal dieselspis  är vinten minst 80kg. Den skillnaden kan jag använda till mer diesel i båten :)

Självklart kommer valet av motor att påverka propeller valet men det blir ju steg 2. Skillnaden i kostnad för propellern är ju inte så stor oavsett vilken motor det blir.

Så kan jag hitta en 20 hästars motor för samma pris kan jag lika gärna välja den starkare motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev att med en trebladig propeller skulle han få mer fart.

Det stämmer inte alls, förutsatt att han har en rätt dimensionerad propeller.

Är den rätt dimensionerad får man samma kraft med en tvåbladig eller en trebladig propeller. Däremot väljer man trebladiga (eller fyra, eller fem...) på större motorer för att annars blir diametern orimligt stor.



Det är också något att tänka på vid val av motor. En trebladig propeller är dyrare än en tvåbladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mest intressant tycker jag kiwipropp ser ut (1500$) med sin justerbara pitch men måste erkänna att jag inte skannat av hela marknaden. Men en flöjande propeller blir det garanterat

Edit: minsta kiwiprop är 14,5 så någon sådan lär det inte bli. Tror knappast jag har så mycket plats :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Installerade själv en Lombardini LDW 702 M, efter att jag kastat ut befintlig MD1:a. Jag har en gammal Bianca 27, långkölad som väger ca 3,4 ton. Belackarna sa: Du får aldrig igen pengarna som du lagt ut på att köpa en ny motor, när du säljer. Naturligtvis är det alldeles sant, men jag värderar mig själv, min fru och mina vänners liv och hälsa till mer än de cirka åttiotusen kronor det kostade för att byta motor. Hade det inte varit för öronen hade leendet gått runt om varenda gång man är ute på böljan den blå med den nya drivlinan. Jag är ingen krösus som kan köpa allt jag tycker att jag behöver, utan får som flera av mina medmänniskor vända på slantarna litet då och då. Varför valde jag en Lombardini? Tja, skall man leva i nuet gäller det att vara där, lyder en gammal Dagens Dick ifrån när det begav sig.  Vid min marknadsundersökning, (inte empirisk måste jag tillstå), anser jag att det var most value for money. Så här efter en säsong med Lombardinin kan jag konstatera att det var den bästa affär jag någonsin gjort, även om jag inte får tillbaka mina pengar vid en eventuell försäljning. smiley

Önskas beskrivning över hur jag gjorde, eller bilder, är det bara att höra av sig.

Bifogar en lite suddig bild av min älskling, (inte frun), utan den andra........

post-10005839-1394237304,4138_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Teori är en sak, praktik en annan. Om man jämför två propellrar med samma bladyta så är dom säkert lika, rent teoretiskt, men i praktiken har man ungefär samma diameter. Jämför man då en tvåbladig och en trebladig har den trebladiga betydligt större yta. Den tvåbladiga försvinner två ggr varje varv bakom kölkonstruktionen, medan den trebladiga alltid har två blad ute i det strömmande vattnet. Därför blir det mer grepp med trebladig vilket gör att den biter bättre mot sjön och mot vinden. Toppfarten ökar inte, den bestäms av andra parametrar.

Prisskillnaden mellan en två- eller trebladig propeller är försumbar jämfört med den större nytta man får ut av en trebladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visserligen är det så att nya motorer vanligen har lite mindre cylindervolym i förhållande till effekt än äldre motorer, därav har en modern 15 hästare troligen lite lägre vridmoment än en äldre lite större 15 hästare, pga att cylindervolymen är mindre.

Men jag tar några egna erfarenheter från mina båtar.

1. Segelbåt 8,5 meter, masthöjd 11 m vikt 2,7 ton ....7 HK diesel.

   Ger en machfart på ca 5, 5 knop, toppfart 6,5 knop. MEN orkar bara trycka fram båten i 4 knop  i pin kryss med storseglet uppe (Först då är motoreffekten för låg) Känner en som satte in en 18-hästare i en Vega och kunde då macha 9 knop, Kanske var det möjligt i den båten då den har kortare mast och mindre djupgående och rätt bra bärighet i aktern.....men samma motor hade inte gett den farten i min segelbåt ( i den finns ingen anledning att ha mer än möjligen 12 HK)

2. Segelbåt 12 meter masthöjd 19m,  vikt 7 ton  28 HK diesel

  Ger en machfart på ca 6 knop, toppfart 7 knop, MEN orkar inte hålla 6 knop i stark motvind.

  Kanske den hade behövt 40-50 HK för att orka lite mer i vissa situationer, men machfarten hade ändå begränsats av bla kölens motstånd i vatten till runt 7,5 knop.

 

Men motorns storlek hör ihop med hur stort drev eller propeller du får plats med. Och att kostnaden ökar linjärt med effekten och då slutar det löna sig med lagom övermotorisering eftersom seglbåtar i högsta grad är deplacerande.

Motorns storlek spelar normalt sätt ingen roll på val av generator, där är det mer vad du får plats med som spelar roll och vad batterierna tål att ta emot.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För er som inte vet min planer så är det som sagt att segla långt, om inget annat kommer i mellan men det kan jag ju aldrig veta. Har lovat mig själv och mamma :)

att allt som har med säkerhet får kosta lite extra och alla långrese reportage jag läst finns alltid ett kapitel om motorn och dess brister och problem

I normala fall så klarar jag mig alldeles utmärkt med 10-12 hk men skulle en situation uppstå så kommer jag inte att klaga på några hästkrafter till. Som någon skrev när vågoorna är höga och man måste kämpe emot kan dom va bra att ha.

Så det som Peter_K skrev om 3-5 hk/ton verkar vara en bra regel.

Enligt maringuiden så ska den väga 4ton. Mao har jag ett span mellan 12-20 hk att röra mig i utan att för den skull övermotorisera båten. Så kan jag hitta en 20 hks motor för ungefärligen samma pris som en 12-14 hästars motor så är det bara att slå till.

Fördelen jag kan se är att med några hästar till samt 25-30% mer Nm så finns det lite mer att ge om en akut kris skulle kräva det.

Jag vill i förväg tacka alla för goda råd och tips som jag får här på maringuiden. När det gäller båtar är jag långt utan för mitt normala kunskaps område. Men med lite dumma frågor och smarta svar går det framåt även om renoveringstakten just nu är lite långsam :)

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag satte in en 27 hk kina motor 3cyl 1.3liter ca 72nm i min möre 30

Tror det var 12hk 1 cyl orginal.

 

Har aldrig ångrat effekten kontra båt typ vikt. Båten väger 4.5ton fenkölad ballad typ.

 

Det är så mkt som kan störa maskin. Speciellt nu när jag skulle flytta båten 12nm till där jag skulle ta upp den. åten gjorde 1knop per 1000varv på motorn. Då var jag glad över mina nästan 30 hk. Båten propellern var helt igenväxt. Men speciellt vid motsjö och hård vid behöver man aldrig oroa sej. Jag kan hålla mina 6 knop what so ever . Och vid tillämpningar så känns det som att en motorbåt. Båten regerar med en gång. Kan köra fullt fram ca 7.5 knop och slå i backen och få stopp på otroligt kort sträcka. Står man på däcken så ramlar man.

 

P.g.a av lågt växlat backslag 3 varv på motorn är ca 1 varv på motorn

Så var jag tvungen att ha en 15X15 tums 4bladig Backskrew propeller ala ubåt propeller. Den har en heltäckande blad area som en pizza talrik.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En liten följd fråga som jag kommit på i helgen, speciellt om man köper begagnad motor.

Utväxlingen på drevet, om jag fattat det rätt brukar det vanligaste vara vara 2:1, om man går uppåt mot 3:1 så borde det kräva större propeller samt ändrat pitch.

Mao är det fördel eller nackdel vid klenare eller starkare motor?

Den frågan blev lite konstig men hoppas ni förstår

/Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, har kommit på en grej till som man kanske måste beakta.

Mätte upp hur mycket plats det finns för en propeller och mac diamater är 400mm mao 15,7. Verkar vara dåligt med billiga flöjande propellrar så antingen blir det en dyr prop eller en billigare fast prop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...