Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
PerManne

Sjökort om man har båten i Stigfjorden?

Rekommendera Poster

Har kollat lite och det verkar som man hamnar mitt emellan båtsportkorten för västkusten. Är det smartaste att köpa både norr och söder , eller skall man plocka ihop ett gäng vanliga sjökort ur 93 serien? hittar int evar jag isåfall skulle kunna köpa dessa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite handlar det väl om åt vilket håll man vill gå, jag själv ligger utanför Göteborg och kör med södra kortet i inplastat utförande och det norra utan inplastning eftersom det inte används lika ofta, personligen tycker jag dem stora korten är för otympliga.Sen har du fått ett tips om Eniro på sjön och det skall du bara se som ett komplement, man ger sig inte ut på sjön utan riktiga kort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Frågan gäller papperskort vad jag förstår. Kan ha missförstått men vanliga sjökort ur 93-serien är väl inga riktiga båtsportkort? (Allmänna kort innehåller rätt ointressanta uppgifter avsedda för yrkessjöfart som konkurrerar med tryckutrymmet, typ farledsdjup 10- istället för 12 meter eller rapporteringspunkter etc.)

Tycker därför inte att man rakt av kan jämställa ett eventuellt hopplock rättvist krona för krona? Båtsportkort är nog kort sagt bättre fritidsbåtsanpassade informationsmässigt. Sen är väl också båtsportkortens hopbuntning i pärmar inte heller så dumt jämfört med lösbladssystem?

Haha, förr skrattade man åt båtägare som slet kartsidor ur telefonkataloger att navigera efter. Rejält mycket har naturligtvis ändrats sen dess, men är inte Eniro - som av en händelse - fortfarande primärt en sorts telefonkatalog? ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det beror ju på seglationsområde och vad för båt mn har. Går man aldrig ur Stigsfjorden, så spelar de nästan ingen roll vad för sjökort man har. I min Bohusjulle har jag en kopia på båtsportkortet över  närområdet i en plastflick. 

Det händer ju att man inte kommer på ett namn på nån ö - å andra sidan står ju nästan inga av namnen kortet, så det kan egentligen kvitta. wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...