Amanda31 21 Postad 4 November , 2012 Behöver byta mina fönster som nog är av en tunn plexiglastyp som monterats enkelt på utsidan. Tips på material och var man kan få tag på fönster? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 4 November , 2012 Prata med din lokala glasmästare. De har säkert både kunskap och rätt material för din båt! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 4 November , 2012 Lexan är betydligt stadigare än plexglas som lätt spricker (men dyrare) se info i bla nedanstående tråd: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=443028 Men snyggast är fönster med härdat glas och Alu-ramar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 4 November , 2012 Bra tråd där. Lexan 6mm och tonat blir nog bra. Kommer också att använda bult med bricka och muter i stället för skruv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 4 November , 2012 tag ur dina gamla fönster o bege de till din lokala glasmästare, låt han kapa,borra o fasa kanterna efter dina gamla rutor så får du exakt passform u sprikor som lätt uppstår då man själv sågar o borrar, deras v erktyg är anpassade för jobbet. Resultatet blir oftst bäst när proffs jobbar. Obs lexan är ett varunamn Polycarbonat är materialets namn lycka till. Jobbet är kladdigt!!!maskera noga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 November , 2012 Polykarbonat är oerhört starkt. Men det är inte reptåligt och det tål inte UV i standardutförande. Dessutom rör det sig mycket och det blir inte alltid tätt. Akryl (plexi) är betydligt billigare, inte repkänsligt och tål UV. Men inte lika starkt och man måste vara försiktig när man bearbetar. Men det funkar och för en glasmästare som är van är det inga problem att borra och såga. Det är också ganska enkelt att regenerera om ytan blir ful. Till hela vindrutor kanske styrkan inte är så bra men till vanliga sidorutor duger det mer än väl. Hur ofta slår man sönder en sådan ruta? Reptåligheten är ofta ett större problem. Monter med butylgummi, det är det ända som funkar, glasmästaren har. Annars håller jag med om att härdglas är bäst, för min del går det om det monteras med gummilister men visst alu eller RF-ramar snyggare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser