Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Amanda31

nya fönster

Rekommendera Poster

Behöver byta mina fönster som nog är av en tunn plexiglastyp som monterats enkelt på utsidan. Tips på material och var man kan få tag på fönster?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prata med din lokala glasmästare. De har säkert både kunskap och rätt material för din båt!

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tråd där. Lexan 6mm och tonat blir nog bra. Kommer också att använda bult med bricka och muter i stället för skruv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tag ur dina gamla fönster o bege de till din lokala glasmästare, låt han kapa,borra o fasa kanterna efter dina gamla rutor så får du exakt passform u sprikor som lätt uppstår då man själv sågar o borrar, deras v erktyg är anpassade för jobbet. Resultatet blir oftst bäst när proffs jobbar.    Obs lexan är ett varunamn  Polycarbonat är materialets namn  lycka till. Jobbet är kladdigt!!!maskera noga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polykarbonat är oerhört starkt. Men det är inte reptåligt och det tål inte UV i standardutförande. Dessutom rör det sig mycket och det blir inte alltid tätt. Akryl (plexi) är betydligt billigare, inte repkänsligt och tål UV. Men inte lika starkt och man måste vara försiktig när man bearbetar. Men det funkar och för en glasmästare som är van är det inga problem att borra och såga. Det är också ganska enkelt att regenerera om ytan blir ful. Till hela vindrutor kanske styrkan inte är så bra men till vanliga sidorutor duger det mer än väl. Hur ofta slår man sönder en sådan ruta? Reptåligheten är ofta ett större problem. Monter med butylgummi, det är det ända som funkar, glasmästaren har.

Annars håller jag med om att härdglas är bäst, för min del går det om det monteras med gummilister men visst alu eller RF-ramar snyggare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...