Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
Derle

var fyller jag på glykolen

Rekommendera Poster

Hej dags för vinterkonservering av motorn.

Min fråga till er experter är var häller man på glykolblandningen?

Min båt är en Bella 703 med en yanmar motor.

Eftersom jag är nybörjare behövs hjälp.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det färskvattenkyld eller sjövattenkyld motor.

En färskvattenkyld motor har ju ett slutet system som  alltid bör innehåll glykol. Första året bör man nog kolla hur mycket kyla glykolblandningen tål och sen bör man nog byta med några års mellanrum. Utan att veta exakt - kanske vart 5;e år.

Färskvattenkylningen kyls ju av ett sjövattenssystem och den delen behandlas som en direkt sjövattenkyld motor.

Jag brukar köra igenom ett antal liter färskvatten (25) efter att jag varmkört motorn. Sen byter jag olja och filter och därefter kör jag igenom glykolblandningen. Bäst frostskydd får man om man blandar 50/50 ungefär. Dvs en liter glykol och en liter vatten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för informationen.

Det är en sjövattenkyld motor.

ska prova att lossa slangen och köra  glykolen den vägen.

Inte lätt att hitta denna bara har en instruktionsbok på engelska har tyvärr inte hittat någon på svenska till otorn en Yanmar 3jh4e:(

han som hade båten innan sa att jag bara skulle hälla glykolen. Där flitret sitter som samlar upp havets läckerheter:) och vänta tills det kommer ut genom avgassystemet?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bara hälla igenom känns inte helt säkert.. Gör som föreslogs istället MEN du måste varmköra först så termostaten öppnar helt, alt först demontera densamma vilket funkar, men är dock lite onödigt merjobb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för all hjälp.

Det ska bli spännade helg sysselsättnig:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom och tänka på en sak.

ingen som vet var man kan få tag i en instruktionsbok på svenska till en Yanmar 3jh4-e.

Har försökt med att skicka ett mail till Yanmar men dom behagar tyvärr inte att svra:(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag antar att det är en Yanmar 3JH4E som sitter i din Bella 703 (VI sålde vår förra året) och den är inte sjövattenkyld den har ett slutet kylsystem med expansisionskärl i babords stuvfack som kyls via en värmeväxlare (limpa) som får sin kylning via sjövattenintaget, vi gjorde som föjer, när båten låg i sjön och kunde köras varm  böts olja , oljefilter och bränslefilter sedan på land blandades glykol/vatten 50/50 som kördes igenom systemet via sjövattenintaget ett antal gånger efter det kontrollerades fryspunkten på den glykol som samlades upp hinken om den var ok så var allt klart

M.V.H

Kenbja

 

/Kenbj

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har en instruktionsbok för din motor om det är en Yanmar 3JH4E/4JH4E i pdf så maila din adress så får du den pronto !!

 

M.V.H

Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde  ;-)) den är på Svenska

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Kenbja.

Tack så väldigt mycket för informationen.

Är det så att du har en instruktionsbok så ser jag fram emot att få ta del av den.

Du kan väl skicka den till clajd57@gmail.com

Tackar på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Instruktionsbok finns i din mail box

 

/Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I år valde jag ett lite annorlunda sätt att vinterkonservera. Motorn är en 2gm20. Första försöket gick inte så bra men helgen efter gick det bättre.

Motorn är sjövattenkyld vilket betyder att både avgasledning och motor (kylkanaler runt cylindrar) är fyllda med färskvatten.

 

1. Ta bort bort båda slangarna från impellerhuset. Låt vattnet rinna ut

2. Tag bort termostat (2 slangar, termostathus, termostat samt packning). Använd griptång och kläm i centrumaxeln på termostaten. Låt vattnet rinna ut.

3. Öppna dräneringskran/kranar. Om det inte kommer något vatten så måste du använda en lång stålvajer/ insexnyckel och peta in i hålet. Jag misslyckades i första försöket pga att insexnyckeln inte var tillräckligt lång. Låt vattnet rinna ut.

 

4. Sätt tillbaka termostathus och alla slangar (ink. Slangar till och från impellerhus) utom den översta slangen på termostathuset (utslagen som leder till avgaskröken). Sätt istället dit en slangstump som är något högre än motorn (i mitt fall ca 10cm). Stäng dräneringskran/kranar.

EDIT: sätt inte tillbaka termostat!

 

5. Fyll på med glykolblandning i slangstumpen tills att det blir fullt.

Nu är motorkonserveringen klar. Till detta krävs inte så mycket glykol. Uppskattningsvis 0,7 liter. Om du vill kontrollera att allt blev okej kan du öppna dräneringskran, låta några droppar droppa ner i en plastmugg och kontrollera färg.

 

Konservering av avgassystem:

1. Tag bort slang från avgaskrök (den del som inte sitter fast i avgaskröken utan den del som slutligen leder till termostaten).

2. Häll i glykolblandning tills att det blir fullt. (Min ljuddämpare var nästan helt torr så jag tror det gick åt flera liter.

 

Allt detta tar ca 10 minuter och man behöver inte vara orolig att termostaten inte hinner bli uppvärmd/är ur funktion. Nu får man dessutom möjlighet att testa termostaten genom att koka den.

 

Det jag kan tycka är lite riskabelt med metodiken är

*om det kan läcka kylvatten bakvägen från avgaskrök till cylindrar

*om avgassystemet redan är fullt med sötvatten

 

Enligt en marinmek så ska det inte vara några problem .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...