Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Per-PC

scatraknut

Rekommendera Poster

Det fungerar tydligen utmärkt, jag har dryftat denna fråga med några bekanta som har erfarenhet. Det verkar vara ett bra pris också, finns varianter på bla. teknikmagasinet.se och netonnet.se ( http://www.netonnet.se/index.asp?iid=69166 )

 

 

Lycka till!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej !

köpte en båt i sommras med mb240d med borgwarner backslag motorn var monterad på gummikuddar och stum axel.

Så min fråga är nu om någon har provat på att bygga en egen knut ?

som jag har förståt så måste man ha ett trycklager före knuten.

 

alla tips är välkommna mvh/Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(O)lustigt - skrev ett svar på detta som försvann ut i forumets egen lilla cybersfär. Försöker igen:

Använder man scatraknut så måste man ha ett trycklager. Scatraknuten är rörlig också i längsled och kan därför inte hantera tryckpåkänningarna från propelleraxeln. Du skulle säkert slippa en del vibrationer med en scatraknut, Mercan är ju inte helt vibrationsfri :-)

Den knut som sitter i min båt (med en Volvo b20 på ca 100 hkr) har nästan samma dimensioner som drivknutarna på gamla folkvagnsbussar, de där bakhjulsdrivna med motorn bak som tillverkades fram till ungefär 1990. När jag fettade om min scatraknut passade jag på att jämföra med de folkvagnsknutar jag har liggande. De är nästan exakt lika stora. Skillnaden i dimension ser ut att vara den som uppstår när den ena är gjord i tumsmått och den andra i metriska. Räfflorna på själva drivaxeln skiljer också.

Om man är händig och har tillgång till lite utrustning kan man säkert göra ett par adapterflänsar som passar mot drevet och propelleraxelns fläns. Folkvagnsaxeln är ungefär en halvmeter lång, om den behöver kortas krävs mera skicklighet och utrustning.



VW,s drivknutar är rätt billiga jämfört med Scatraknutar avsedda för båt så med en axel från bilskroten, nya knutar och lite verkstadspyssel så har man ett billigt alternativ. Mercedes och BMW har ju också fyrdelad bakaxel så det kan löna sig att kolla runt lite på skroten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej men har funderat om det går att köra med en kardanknut för har hittat från volvo 740 som passar mot flänsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det funkar inte med kardanknut!

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kardanaxel kan fungera på vissa villkor. Ett är naturligvis att man använder två knutar och att vinkeln på knutarna inte blir för stor. Kardanaxeln med sina kors börjar för att uttrycka sig vulgärt jucka när brytningen blir större, det vill säga längden på axeln varierar beroende var på rotationen den befinner sig. På bilar märks det här inte så mycket just pga. att axeln är lång och vinklarna i knutkorsen är små.  Man använder oftast någon form av flexknut eller så tar splinesen i växellådan upp rörelsen.

Risken med kardanknutar mellan drevet och propelleraxeln är alltså att man får vibrationer från axeln i stället från motorn. Ett billigare mellanting är kanske att sätta in någon form av flexknut typ Centaflex

http://marinmagasinet.se/centaflex.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tvivlar jag på att du har stum axel, finns det inte en bit gummislang mellan hylsröret och packboxen?

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo det är det såg det igår när jag tog bort axeln. räcker det ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja så är det på tusentals båtar.

Axeln vibrerar med motorn ut till lagret längsr bak i hylsan.

Mitt råd är att du nöjer dig med att kolla uppriktningen av motorn mot axlen om du inte har för stora problem med vibrationer i båten, kolla gummikuddarna så dom inte är upplösta av gammal olja och diesel så att motorn har sackat ner

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...