Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
Havskatt

Garmin Bluechart Mobile + 12V router

Rekommendera Poster

Garmin gör reklam på youtube för sin Bluechart Mobile app. Med denna ska man trådlöst kunna föra över rutter mm mellan en iPad och sin Garmin plotter. Det ska även gå att spegla plottern till iPad om man inte har gps mottagning på iPaden.

Är det någon som vet när appen kommer och hur routern kommer att fungera? Kommer man kunna ansluta till internet via routern också?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Laddade prcis ner appen,

Vet inte hur jag ska synka med plottern.

Enkelt att lägga upp rutter mm

Fyll gärna i er erfarenhet av appen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också laddat ner den och den känns betydligt snabbare när man panorerar jämfört med SeaPilot. Första intrycket är mycket bra. Spännande och se hur synkningen ska fungera, antar att routern kommer till våren.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Väldigt tunnt med info på App Store om vad appen (BlueChart Mobile) gör = inget.

Navigerar man med den?

Hur får man in kartorna? Kan man använda de man redan har som i HomePort?

Önskar mig en padda till jul och hade tänkt använda den till rutt-visning för passagerarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte precis norden.

Har lagt upp lite rutter.

Verkar som om den fungerar som en plotter i Ipaden.

Kan man sen synka med sin Garminplotter är det kanon,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Alla Garmin

4000serien

5000serien

6000serien

7000serien

samt 527 o 721

Själv har jag en 7012,

i min förra båt hade jag en 4010.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det verkar som man behöver en Garmin Marine Wi-Fi Adapter Kit för att synka mot plottern samt att i realtid spegla plotterns display ut på iPaden. Det kräver då bara wifi på iPaden inget 3G, bra om man vill kunna se vart man är på ytterligare en enhet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt! Äntligen kan jag få tyst på dom Raymarine-frälsta vänner som varit lite väl stolta över möjligheten att synca iOs mot sina marina nät :D

Det där blir ett helt självklart tillval för oss inför årets säsong.. Tillsammans med fjärr till autopiloten osv..

Med mycket teknik är det mer som kan strula - helt underbart! ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inget pris på Garmins svenska sida men den amerikanska har ett suggested retail price på 200 USD och beräknad leverans om ca 5-8 veckor.

Med Garmins konstiga prispolitik blir det väl 4.500 SEK när det ska säljas i Sverige?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Man kan kanske koppla en nätverkskabel

direkt från plottern till sin egen router.

Jag har testat att lägga in lite rutter i Ipaden,

Fungerar perfekt.

Det är det enda funktion som ja kommer att använda.

Sitta bekvämt på kvällen och lägga in rutter i Ipaden, sen

är det bara att synka in dem i plottern.

Kanonverktyg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker generellt att Garmin har en vettigare prispolitik än tex Raymarine, så jag är inte enig med att 200 $ automagiskt blir 4500kr.. - Skulle väl tippa snarare runt 2500kr - hoppas jag har rätt ;)

Däremot har jag på andra fabrikat råkat ut för minst dubbla priset i Sverige jämfört med USA.. Men som sagt - Garmin har inte riktigt varit i den nivån dom gånger jag kollat senaste två åren..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej på er i jule-tider!

Jag kommer köpa en padda under vintern och funderar på hur stort minne man behöver ha. (på plattan förstås! cool)

Naturligtvis kommer det flera svar som säger att det beror på hur jag ska använda plattan, hur mycket böcker, hur mycket musik, filmer etc jag vill ha på den men jag, som tidigare inte haft ngn platta undrar vad ni har för erfarenhet? Man betalar idag 800 mer för att gå från 16 till 32 GB och lika mycket ytterligare för att gå från 32 till 64. Vad är en rimlig storlek för en semester-skeppare?

Säg att jag är ute 5 veckor i sträck och kanske tittar på någon film i veckan, läser lite nyheter etc. Musiken har jag på laptoppen som jag räknar också måste vara med, eller ska man tro att man lämnar den hemma och bara har plattan?

Hur mycket plats tar kartorna? Navigations-appen?

Några nyheter om denna Mobile 12V Router? Lansering i Sverige? Spec och funktionalitet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

HomePort kostade 19:90 € (som då stod i ca 9:20) på nätet och handlarna sålde den för det av Garmin rekommenderade priset av 499:- SEK när den senaste (?) versionen lanserades.

Nu kostar den 269:- på nätet och 495:- hos handlarna.

Väl stor skillnad tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen väljer jag alltid den största möjliga lagringskapaciteten, det brukar man i slutändan aldrig ångra. Nu har jag väldigt mycket lagrat på iPaden. Mitt råd är att du inte köper mindre än 32 GB.

På BlueChart Mobile väljer man områden där man vill ladda ner sjökort så storleken beror på hur stort område du vill ha, jag har ett område motsvarande regular och då erfordras 366MB. Har SeaPilot också den behöver för Sverige 517MB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det gjort.

Köpte paddan (32GB) för två veckor sedan och laddade ner appen och köpte kartorna häromdagen.

Kartuppsättningen Norden ger på min padda fullt nedladdad en storlek på 1GB. Man kan välja vilka delar av den köpta kartan man vill tanka ned men eftersom jag inte visste (vet) om man kan återgå till nedladdningen för att hämta resterande så tog jag rubbet.

379:- är ett bra pris om man tänker på vad motsvarande kort skulle kosta till en riktig plotter. Man skulle säkert komma upp i 8-10 tusen. Visst man behöver ju inte alla men även jämfört med mitt Large-kort är det ändå billigt.

Lite erfarenheter så här i början utan användning IRL:

Det mesta är lätt och intuitivt men jag har inte hittat något sätt att flytta placerade WPs. Det går på girpunkter i en rutt men funkar inte på samma sätt på fristående WPs.

Återkommer senare när jag testat den på riktigt med lite mer erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Pratade med folket i Garmin-montern på mässan i fredags.

Wi-fi-routern ska ha strömmatning från 230V AC!!!

Visserligen går den på 5V DC men det känns helt fel att inte omkopplare från 12/24V DC kommer med utan en 230 AC -> 5 DC.

Ställde inte dina ytterligare frågor då jag fick klart detta för mig då produkten kändes så omogen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag var också på Mässan och kollade in Garmins utbud. Jag fick intrycket att man kunde använda Ipaddan till att navigera, men går det verkligen? Jag har en vattenskyddad bärbar pc (Eee) utan fläktar med navigeringsprogram (Polar Navy för 350:-  ) idag. Navionics sjökort går att ladda ned direkt till pc, rasterkort går även att använda. Men här kommer haken... Vektorkorten för tex Kroatien Nord och syd kostar ca 2800:-  Då blir man lite misstänksam att man skall få samma funktionalitet med BlueChart Mobile. Det låter för billigt. Gissar att haken är den att det bara går att öveföra rutter mm. 

Finns det någon av er som använt Ipaddan  med inbygd gps för navigering?

Seglarhälsningar !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå det går att navigera med appen om du har iPad med inbyggd gps. Däremot kan man inte spegla plottern på paddan ännu men det kommer säkert en framtida uppdatering av appen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det går att spegla plottern på paddan om man antingen har en Garmins plotter med wi-fi eller om man har deras wi-fi lösning kopplad till nätverkskompatibel plotter om jag fattade dem i montern rätt.

Men, som sagt, wi-fi lösningen kräver 230 AC fn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och välkommen till MG!

Jag har inte använt paddan för navigering och inte i starkt solljus men korten till paddan är lika bra som de i plottern. Och de är definitivt billigare!

Själv är jag nog för konservativ för att ersätta plottern med paddan men jag ser den som en bra backup till plotter och papperskort.

PS

Kort som täcker hela Medelhavet kostar 419:- till Garmin-appen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nyligen skaffat en iPad så jag har inte navigerat med den men gick ut på en bensinmacks pontonbrygga häromdagen med paddan i handen. Jag fick inget rakt streck vilket förbryllar lite. Nogrannheten verkar annars hyffsad. Ska bli spännande att jämföra med plottern i sommar. Dettta var inte Garmins app.

Max zoom på bilden

post-10011607-1394237435,4279_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej det går inte att spegla så sa Garmin till mig.

Plottern skickar bara data så du ser samma position som på plottern, men du måste ha sjökort köpta och nedladdade på paddan. All info från NMEA200 motorinteface mm får man inte heller till paddan. Som sagt det kommer säkert på en uppdatering framöver.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, så har jag fattat det också. Uttryckte mig lite oklart.

Spegla i form av att GPS-signalen, WPs och rutter tas från plottern eller tvärtom. Inte som en extern skärm.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...