nimbus800 0 Postad 4 November , 2012 Hej! Har köpt mej en båt som ligger i nacka stockholm. Tänkte jag skulle köra göta kanal till våren. Är det någon som vet närmsta o bästa vägen att ta sig till mem från nacka och om ni vet hur många distans det är? Har inte köpt några sjökort än så jag har lite svårt att räkna ut det själv. Hoppas att turen inte ska ta mer än ca 9 dagar är det rimligt? Sedan tar jag gärna emot tips om göta kanal är nybörjare på detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 4 November , 2012 Hej! Jag bänkade distansen lite grovt. du har ca 310M från Nacka till Göta älvs mynning. Jag tycker att 9 dagar är lite forcerat, kan du inte göra lite semester av turen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 209 Postad 4 November , 2012 För att mäta och planera fungerar Eniros sjökort (gratis på nätet) utmärkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 November , 2012 Från Nacka till Mem är det styvt 100 distansminuter. Via Nynäshamn, öst Landsort, Arkesund får jag ca 105 distansminuter. Det är ju en sträcka över öppet hav Går man till Gästhamnen på Öja (Landsort) och rakt västerut, kan man köra via en tät och fin skärgård. Man passerar då Oxelösund och Arksund. Fast det tar ju lite längre tid att köra. Jag gick sträckan 2005 med min segelbåt. fast till Västervik i stället för Mem. Det tog 5 dygn och det var egentligen aldeles för kort tid. Det var för mig en transportsegling från Stockholm till Kungshamn på Västkusten som totalt tog styvt tre veckor. Min maxfart ligger ju på 5 knop, men det är sällan jag kommer upp i såna hisknande hastigheter. Har du brått går det nog snabbare att gå runt. En segelbåt klara ju 100 distansminuter per dygn och då talar vi ju om medelfarter på under fem knop och det är väl ca 600 distansminuter till Göteborg. Kan du ha besättning så du kan kör dygnet runt går det på två dygn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 4 November , 2012 Notera att du inte kan åka tidigare är 6.e Maj och vid den tiden så måste din resa förbokas http://www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/artiklar/Oppettider/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 4 November , 2012 Hmm... Hur är det med matten nu Toaen? Sex dygn om man står på och jag vet hur frestande de glimmande ljusen från land är för en trött besättning. Ett sätt är att trimma ihop folk som hoppar på och tar ett eller två dygn var. Vad är det för båt? Såg nu att det är morotsbåtsnack då blir det nog bäst att gena. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 4 November , 2012 Jo matten är ett ämne alltid har haft en framträdande roll i vår familj. Om jag skall va lite elak - hur har du det själv med läsförståelsen?http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> Nu hoppas jag du vet att jag i grunden inte är elak, men gillar att slänga käft. Vi är ju såna vi bohuslänningar. Om vi tar det från början. Våren 2005 seglade jag hem min storfidra från Stockholm till Kungshamn ca 800 distansminuter med alla kringelikrokar. Det tog styvt tre veckor - 23 dygn - varav två liggdagar, Hanö och Råå. Det senare i väntan på yngsta svärsonen. Hade jag haft en komplett och kompetent besättning hade jag nog kunnat segla på 10 dygn eller möjligtvis en eller två dygn snabbare. Att jag hade med en man på sista sträckan gjorde inte att det gick snabbare - inte långsammare heller. Fast jag har aldrig sett nån som spytt så mycket. Det som däremot grämde mig när jag kom i hamn var att jag fick red på att det var helgdag på måndagen den 6 Juni och att jag hade kunnat sträcka ut seglatsen en dag till. http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/cry_smile.gif\ title=\crying\ width=\20\ /> 8-10 veckor hade egentligen varit mer lagom. Det finns mycket att sen mellan Stockholm och Hanö. Sen är det ingenting- bortsett från Hallands Väderö - till man kommer till Tistlarna. Sträckan från Svinninge Marina. Åkersberga, via Skurusundet och därmed förbi Nacka till Västervik tog för mig 6 dygn, varav två med korta distanser. Då det blåste kuling när jag skulle gå från Öja (Landsort) valde jag att gå innervägen via Oxelösund och Arkösund i stället förbi Gustaf Dalén - fyren alltså. Nu vet inte jag egentligen vad en Nimbus 800, som jag misstänker att TS har, är för en båt, men med min okunnighet om dess flytetyg skulle jag gissa att de gör en 20 -25 knop som maxfart och 15-20 knop som marschfart. Att gå de styva 100 distansminutrarna mellan Nacka och Mem bör gå på en dag och två dygn är väl tilltagen tid. Nu är ju båten ny för TS och men tanke på lagen om all tings djävlighet så bör man ju nästan alltid få problem på jungfruturen. Får man inte det så är det något som är fel. http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/whatchutalkingabout_smile.gif\ title=\indecision\ width=\20\ /> Sen är det ju kanalen http://www.gotakanal.se/sv/Gotakanal/artiklar/Oppettider/ Var med och transporterade en båt på Västgötadelen en eftersäsong för en himla massa år sen. De två båtarna från Stockholm som vi skulle haft följe med kom mycket tidigare till Karlsborg än vad det var planerat och de ville inte vänta på oss. Vi fick en kille som följde med oss mellan slussar och broar med bil hela sträckan. Det var en underbar tur. Lagen om all tings djävlighet inträffade först när vi passerat Navens fyr. Ett lager i motorn gick sönder och vi tappade oljetrycket. Segling till Vänersborg och lastbil till Kungshamn. Har man brått är det snabbare att gå runt Kullagrunds fyr syd Trelleborg - eller rättare sagt Smygehamn. Det är väl ca 600 distansminuter Stockholm till Göteborg. Kör man i 15 knop så kommer man 720 distansminuter på två dygn om man kör dygnet runt. Nu finns det ju många olika saker som kan hända. Kör man i 10 timmar/dygn så borde sträckan klaras av på 5 dygn. Ingen så speciellt exakt matematik, men för för min egen grovplanering brukar den funk helt ok. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 4 November , 2012 Hur kul och lockande det än verkar vara att köra hem sitt fynd skule jag ändå föreslå lastbil! Att ge sig ut på en såpass lång resa med med en båt man inte känner kan lätt bli mer än ett äventyr. Mitt förslag absolut att att ta båten på bil för att sen kunna sjösätta och utforska sin nya ögonsten i lugn och ro på kända vatten. Om man har lite is i magen kan man dessutom ha lite tur och hitta en åkare som inte har returlast hem från stockholm. Räknar man på det blir det förmodligen dessutom billigare att ta båten på bil. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 4 November , 2012 Hej, Grattis till båten! Jag körde sträckan till Mem två gånger denna säsong (från Lidingö), valde båda gångerna att gå genom Mälaren (Hammarbyslussen - Södertälje). Tror det är lite kortare, särskilt om man vill gå inomskärs förbi Oxelösund osv. Loggboken ligger på vinden, men jag vill minnas att det rör sig om ca 105 NM. Gick på knappt 6 motortimmar, då marschar jag i spannet 22-28 när det är fritt och väder och sjö tillåter. Sen skulle jag nog inte gå Göta Kanal under våren. Enda chansen är att gå i eskader på fasta tider, och det är rätt dyrt. Man missar dessutom möjligheten att uppleva kanalen efter eget sinne, det blir ren transport. Som föregående inlägg hade jag valt lastbil. Troligen totalt sett billigare, och du har kanalen kvar till en riktig semester. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 5 November , 2012 Ha-ha, där åkte man dit så det stänkte! Jag räknar alltid fem knop och det brukar alltid fungera. Troligen för att när man ska nånstans drar igång tröskverket för att hålla igång lådan när det går för sakta. Vi gick kusten runt ett år och hade en trevlig tur på en styv månad från Göteborg, Köpenhamn, Stockhlolm och slutdestinationen Hudiksvall. Lämnade sen båten till ny besättning i Stockholm så båten fick uppleva Göta kanal och Trollhätte kanal till Göteborg. Ett bra sätt till besättningsbyte är ju att bilen körs tillbaks av avgående folket. Detta har vi utnyttjat flera gånger under åren och det rekommenderas för att kunna komma dubbelt så långt som annars. Likaså slippa gå samma sträckning om det är en kust som ska beses på en begränsad tid. Antingen lånar man ut båten men tänkvärt är ju att hyra ut den till nån som uppskattar att komma lite utanför det vanliga seglingsområdet. Har alltid uppskattat att komma fram till en ny hamn och kajkar gärna iväg lite längre. I somras gjorde vi våran kust vilket också var trevligt då det var ett tag sen. Det är väldigt vackert hemikring också. Med ankarspelet har vi fått ett enkelt sätt att få natthamn. På lagom djup släppa bogankaret och mata ut några tiotal meter kätting, dra fast ankaret och njuta kvällen utan fendergnag och livsfarlig bergsklättring med famnen full av bergskilar, slägga och förtöjningsgods. I GP (Göteborgs-Posten) skriver man idag att det behövs 7000 fler hamnplatser i Göteborgsnejden men att det inte går att få till. VD Peter Hartzell ersätts då nybyggande av bryggor anses färdigt och att det nu är dags att bara håva in kosingen. Sockna ska ha in 11 miljoner ist.f 2 milj i arrende vilket gör att en kamrer gör större nytta i ledningen än en brobyggare. Det är lätt att komma med salta räkningar när alla med båt är miljonärer och sjutusen fler gärna tar över platsen om man klagar över priset. Kan det bli stapling av båtar nu? Blir intressant att se, kanske trängselskatt i vissa hamnar kunde löna sig också. Närmast Norge kan det nog fungera, t.ex runt Strömstad, Kosteröarna, Resö och såna ställen behöver båtantalet tunnas ut. Norrmännen har kanske pengar över även efter köp av dyrbåten och vi kan gå till Norge istället. Farsund är väl värd en översegling. Noll bryggpeng och gratis avis och frukostfrallor. Hamnvärdar i väst rekommenderas ett studiebesök! Ska inte försöka klå dig i matte nå mer Toaen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 1 Januari , 2013 lite sent svar kanske men jag kan tipsa om vår blogg som vi skrev i somras när vi körde hem en båt från Ålborg i Danmark till Finska västkusten. vi körde via Göta kanal och upp till Stockholm före vi åkte över mot Åland. Vår båt är en Nimbus 28DC så det är väl ungefär samma förutsättningar. på bloggen ser du hur långt vi kört olika dagar osv så har du nåt att jämföra med. googla på tusensjomil så hittar du bloggen. Och har du några frågor är det bara att höra av dig så hjälper jag gärna till om jag kan. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Januari , 2013 Det är väl knappast för sent då färden inte skulle ske förrän till våren, om inte TS missletts av lasbilsförespråkarnas förslag. Har du nån länk till din blogg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tomasha 0 Postad 2 Januari , 2013 Nej det har du väl rätt i, det var nog främst om han hunnit beställa lastbilstransport jag tänkte på. Länken till bloggen är http://tusensjomil.blogspot.fi/ Jag kollade fraktpriserna med alla transportföretag jag hittade när vi köpt vår båt men alla visade sig vara väldigt dyra. Klart billigast var att köra hem den själv om man inte räknar förlorad arbetstid. Vi beslöt oss för att ta det som en semester och körde hem den mitt i sommaren, och det är ett beslut jag inte ångrar. Men som någon annan skrev så får man någ vara lite försiktig att ge sig ut på en längre resa det första man gör med en ny båt. Jag var skitnervös att något skulle hända med motorn de första dagarna tills man kunnit konstatera att allt var ok. Jag hade själv en besiktare som kollade båten före jag köpte den och var själv ner och kollade upp den över en helg. Besiktaren visste inget om motorwr och drev visade det sig senare men det tar vi en annan gång. Jag skulle rekommendera att man har någon som haft en båt med samma motor och drev och är bekant med hur den skall fungera att ta en titt på den före man sticker iväg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figo 31 Postad 2 Januari , 2013 För att jämföra tid och pengar något .... tog hem en 25ft DC på trailer förra våren. Sträckan var kalmar-karlstad ca 50 mil och motsvarar väl ungefär Stockholm -GBG. Kollade med några åkare och priset varierade inte så stort. låg på ca 15 000 om man var lite flexibel med datum inom ett spann på ca 2 ve så åkaren kunde få ihop det med en återtransport åt något håll. På våren är det inga problem. för min del lastade jag båten ena dagen och hade den hemma nästa dag. Del av Göta kanal ska jag däremot uppleva i semestertempo i år //LG Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser