Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Gäst Stefan Westman

Var sitter strypningen på en Mercury 60kr -01??

Rekommendera Poster

Gäst Stefan Westman

Har en Mercury 60hk -01 som jag gissar att den är strypt eftersom den har samma motor volym som motorer upp till 90hk! Men vars är den strypt isåfall , restriktor efter f-gasarna eller är det helt enkelt mindre f-gasare? Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, jag vet inte exakt var den sitter men jag skulle tippa på att det är en massa saker som är olika förgasare etc. Dessutom är det med stor sanolikhet olika drev på dom. Men om jag inte minns fel så är det Mercury 75 och 90 som är samma motorer, 60hk från Mercury är en gammal konstruktion...Men om du nu fortfarande vill trimma lite så kan jag redan nu säga att det blir billigare att köpa en ny motor!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Mercury 40(3cyl),50 &60 har samma cylinder volym(967cc) 75/90(1386cc) är samma motor där den mindre är strypt. Så det finns nog ingen strypning att ta bort på din motor. Om det skulle funnits det är det nog inte så lätt som att ta bort en bricka vid insuget, tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst matte

Hej! Ett av de vanligare inläggen angående utombordare. Diskussionen brukar sluta med att förr fanns enkla strypningar med brickor men att det nuförtiden skiljer mer. Inte endast förgasare utan övriga kanaldimensioner hela vägen från insug till avgaser är anpassade efter motorn. Klart det går att borra men räkna med åtskilliga timmar/dagar för att ev. sabba motorn. Sälj och köp ny-Byt med någon alltså!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst matte

Hej! Ett av de vanligare inläggen angående utombordare. Diskussionen brukar sluta med att förr fanns enkla strypningar med brickor men att det nuförtiden skiljer mer. Inte endast förgasare utan övriga kanaldimensioner hela vägen från insug till avgaser är anpassade efter motorn. Klart det går att borra men räkna med åtskilliga timmar/dagar för att ev. sabba motorn. Sälj och köp ny-Byt med någon alltså!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Jag kan inte med säkerhet ge dig att korrekt svar, så du kanske borde kolla hos din Mercury-handlare så du får ett absolut svar. Jag tror inte att det finns någon strypning att att bort på din motor. Och om det går....så kan det vara mycket lätt....eller svårt....beroende på konstruktionen. Men på Tohatsus 9.9 hk går det till så att man bara tar bort en liten bricka som sitter vid länkarmen som gasviren sitter monterad på. Brickan fungerar som en slags stopper så att gasspjället hindras från att öppnas sig helt fullt.(En slags spärrbricka alltså). När man tar bort spärr-brickan kan du alltså ge mer gas och vips.....så har din 9.9 hk förvandlats till en 15 hk! Smart och enkelt! Denna enkla konstruktionslösning är det fler tillverkare som har, medan en dell andra krånglar till det för att passa på att få sälja lite delar. Och vissa krånglar till det så att det är enklare att köpa en helt ny motor! Men som sagt: Kolla med din Mercury-handlare så får du ett svar som du kan lita på. Eller vänta så kanske någon annan vet här på forumet. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig mer än så här, men lycka till! Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som tur är så är nog inte Mercuryn lika simpelt konstruerad som Tohatsun :-D , dumt att ge sej på att försöka få bort nån strypning, så ger dej samma råd som många andra, köp ny eller byt me någon.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...