Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Stoffe79

Metallspån i bravo1 drev

Rekommendera Poster

Hur mycket metallspån är normalt att ha i ett bravo1 drev?  Det här drevet var renoverat för 3 år sen.  Vet inte exakt allt som är gjort.  Men alla lager ska tydligen vara bytta i allafall

Och oljan är inte bytt på 2 år.  Var nere och bytte olja idag och såg då den här mängden metallspån på avtappningspluggen.

Vill bara veta om det är normalt och ok?

 

Bifogar en bild

post-10008875-1394237300,407_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dumt att svara på nåt med en spekulation men själv brukar jag inte hitta filspån i oljan. Beror nog på att jag inte har någon magnetplugg.

 

Kan spånen komma från växlingar?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ungefär så mycket det brukar sitta på magneten i ett väl använt drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man renoverar drev eller växellåda eller liknande bör man köra några timmar och sedan byta olja....troligen är detta inte gjort (Det kan vara gammalt spån från tidigare)

Skulle rekommendera att du tömmer ut oljan (torkar ren magnetpluggen) och fyller på nytt. Sedan att du kör ett antal timmar och sedan byter olja igen (helst då när oljan är varm) så att du får med mer (grums) när oljan tappas.

Fyller på nytt och sedan efter en tids körning tittar på magnetpluggen igen (troligen har du då mindre spån) Har du däremot lika mycket igen, då först kan du kanske fundera på att du har ett problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...