Stoffe79 0 Postad 3 November , 2012 Hur mycket metallspån är normalt att ha i ett bravo1 drev? Det här drevet var renoverat för 3 år sen. Vet inte exakt allt som är gjort. Men alla lager ska tydligen vara bytta i allafall Och oljan är inte bytt på 2 år. Var nere och bytte olja idag och såg då den här mängden metallspån på avtappningspluggen. Vill bara veta om det är normalt och ok? Bifogar en bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 November , 2012 Dumt att svara på nåt med en spekulation men själv brukar jag inte hitta filspån i oljan. Beror nog på att jag inte har någon magnetplugg. Kan spånen komma från växlingar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 November , 2012 Det är väl ungefär så mycket det brukar sitta på magneten i ett väl använt drev. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 3 November , 2012 Om man renoverar drev eller växellåda eller liknande bör man köra några timmar och sedan byta olja....troligen är detta inte gjort (Det kan vara gammalt spån från tidigare) Skulle rekommendera att du tömmer ut oljan (torkar ren magnetpluggen) och fyller på nytt. Sedan att du kör ett antal timmar och sedan byter olja igen (helst då när oljan är varm) så att du får med mer (grums) när oljan tappas. Fyller på nytt och sedan efter en tids körning tittar på magnetpluggen igen (troligen har du då mindre spån) Har du däremot lika mycket igen, då först kan du kanske fundera på att du har ett problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser