Adamm 0 Postad 30 Maj , 2006 Spelar det ngn roll om jag gör komptest med kall/varm motor? Höga eller låga varv? //Adam Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janne111 0 Postad 30 Maj , 2006 Hallå. Nu får ni komma med lite förklaringar och inte bara lösa tyckade. 1. Varför skulle oktantalet sjunka om bensinen står ett tag. Vad är det för kemisk reaktion som leder till detta??? Om så är fallet kan man ju späda med lite E85 som har 104 oktan. 2. Varför skulle båten gå långsammare med lägre oktan???? Det som händer är ju att den kan spika vid för låg oktan så motorn skadas, men långsammare går den inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Akesson 0 Postad 30 Maj , 2006 OK! Då antar jag att jag behöver komma åt givaren på tanken!? Brukar det vara servicevänligt eller är det så att man måste demontera en massa grejer? Skiljer väl iofs på olika båtmärken också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cale 0 Postad 30 Maj , 2006 Hej Jag har en AQ D 40 som fyra av sex glödstift lagt av och jag är lite nyfiken på hur detta med glödstift ligger till?? Hur ofta behöver man byta glödstift? Varför går dom sönder (förutom normalt slitage), kan det var aför hög batterispänning mm mm? johan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pittis 0 Postad 30 Maj , 2006 Fannn nu har dom stulit min tös Gummibåt Zodiac C260S som låg i bilen att folk inte kan låta bli andras saker. så nu får man leta efter en ny gummibåt. finns det ingen här som vill sälja. om ni har en som ni inte använder så kan ni meila mig på morebas24@hotmail.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 30 Maj , 2006 Nej, så enkelt är det inte. Om du skall göra omkonstruktioner med krav på hållfasthet är epoxi att föredra, oberoende av var du befinner dig i förhållande till vattenlinjen. Epoxi fäster, som sagts tidigare, mycket bättre på gammal polyester och laminatet blir mycket starkare. Alla håller inte med om att välja epoxi, trots detta. Båtvarven brukar utföra alla reparationer med polyester, dels av kostnadsskäl (snålhet?), dels för att, som också sagts tidigare, om man har börjat med epoxi måste man fortsätta. Den viktigaste anledningen är dock troligen konservatism. Om du skall ha någon glädje av epoxins goda egenskaper måste du noggrannt sätta dig in i hur den skall användas. Du måste t.ex. använda rätt sorts glasfiber, avfetta/rengöra mycket noggrannt, etc. Lycka tillSea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zumpen 2 Postad 30 Maj , 2006 Är det en helt öppen båt du har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Deus 0 Postad 30 Maj , 2006 Har fått höra att man ska köra på en vanlig biltermostat 87-90grader, beror säkert på vad du har för cirkulationspump till söttvattens systemet och hur effektiv din vväxlare är.. Tror normal drifts temp ska vara 90grader.. Konverterade själv ifjol (efter motorrenovering) men kunde inte helkyla mitt system, dvs limpan är fortfarande sjövattenskyld.. Mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stevemedselcon 7 Postad 30 Maj , 2006 Hehe.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pap01 0 Postad 3 November , 2012 Hur kopplar jag in en isolationstransformator i båten., innan eller efter jordfelsbrytaren? Sedan tänkte jag koppla in en inverter i båtens befintliga 220 v system. Någon som kan bidra med ideer. Jag tänkte använda Mastervolts isolt. och Waeco inverter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 November , 2012 http://www.batteknik.se/elsystem/elsystem_ombord.html Batteknik har en bra bok Elsystem för båtar. En av de bättre. Info om inkoppling av trafo på http://batteknik.se/2010/Landstr%F6mRev3.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 3 November , 2012 Får man fråga vad ni har för använding av en inverter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 3 November , 2012 Till 2 PC för nav. http://lasselundell.se/pcnav.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 November , 2012 Lödkolv, Dremel, ozongenerator, elvisp och kaffebryggare. Vid speciella tillfällen, våtdammsugare, oljefri kompressor, dränkbar länspump och Hilti (inte ombord!) Bäddvärmare ska provas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 November , 2012 Har du tittat på kombinerade isolationstrafo/inverter? Typ Mastervolt, Victron mfl. Väldigt smidigt men kanske lite dyrare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 November , 2012 För att nu svara på frågan så ska jordfelsbrytaren vara först och sedan isolationstrafo. Därefter behöver du ingenting och kan koppla hur du vill (nästan) för det är ju det som är meningen med isolationstrafo, man isolerar sig från landström. Obs att landjorden inte ska tas med vidare in i systemet efter isolationstrafo. Du kopplar invertern på båtens 12V och den 220V du får ut därifrån ska det vara en väljare på, så att du antingen får 220V från isolationstrafon eller från invertern. Till detta behövs en 2-polig omkoppplare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 3 November , 2012 Men enligt Magnus Sterky (länk ovan) och ISO 13297 så har man jordfelsbrytaren efter isolertransformatorn: jordfelsbrytare i landstolpen --> isolertrafo --> egen jordfelsbrytare. Vad jag inte begriper i den lösningen är varför man ska ansluta jorden på båtens sekundärsida till vattnet. Någon? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 November , 2012 Det kan finnas en jordfelsbrytare i landstolpen men den saknas i äldre installationer. Då har man en ombord också, men då på primären före isolationstrafon Jordning på sekundärsidan i havet har jag heller aldrig begripit, men jag tror att det är ett krav från elsäkerhetsverket. Dom har pippi på att allt ska jordas överallt . Jag tycker det är helt onödigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 November , 2012 Självklart ska jordfelsbrytaren kopplas efter trafon. Hur ska den annars skydd utrustningen ombord? Jordfelsbrytaren på landstolpen har ingen aning om det blir ett jordfel på andra sidan trafon. Jordfelsbrytaren slår ifrån om det går mer ström i den ena ledaren än i den andra. Men var tar strömmen som försvinner vägen? Jo den går till jord men då måste jorden vara ansluten till källan, dvs trafon i detta fall. Ansluts inte jord till vattnet och man tappar borrmaskinen överbord så slå heller inte jordfelsbrytaren ifrån. Det ställs samma krav på installationen oavsett om det finns en isolationstrafo eller inte. I vissa sammanhang ansluts jorden till ett centeruttag på trafon dvs mellan jord och fas resp nolla är det halva nätspänningen. Fördelen är att man då enkelt kan övervaka jordfel som uppstår ombord. Om detta är tillåtet vet jag inte men det används i övervakade anläggningar på tex fartyg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 November , 2012 Nu talar vi om två helt olika jordfelsbrytare. Jordfelsbrytaren (nr 1) på landströmssidan sitter antingen på landstolpen eller så har man den ombord och då är den FÖRE isolationstrafon. Den skyddar då bara trafon. Om man kopplar en jordfelsbrytare (nr 2) efter trafon (ej utritad i något av de schema som det länkas till ovan) skyddar den på sjöströmssidan (sekundärsidan). Det är högst ovanligt att man kopplar en jordfelsbrytare på sekundärsidan eftersom strömmen inte går någonstans mer än till och från trafon. Du kan stoppa ner ena polen i vattnet och det händer ingenting Det är just det som är vitsen med en isolationsfranformator. Anledningen till att det är på primärsidan som jordfelsbrytaren är ansluten är att nolla och jord är hopkopplade längre in på landströmssidan. Det betyder att det går ström från en fas till jord om man kopplar ihop dom. Det gör det inte på sjöströmssidan efter en isolationstrafo. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 3 November , 2012 EDIT: Mitt svar på Bhemacs inlägg. Paliswe hann emellan... Fast fullt så enkelt är det nog inte. Om jag tappar borrmaskinen i vattnet (som normalt är ojordad - men vi kan ignorera det just nu och anta att den är jordad) så har strömmen ingenstans att ta vägen via vattnet och inget händer (möjligen blir det intern kortslutning och säkringen går, men det är ofarligt för mig som badar med borrmaskinen). Om jag inte jordat isolertrafon till vattnet. För då kan strömmen i värsta fall gå via mig och vattnet tillbaka till jordplattan, och förhoppningsvis bryter jordfelsbrytaren. Men är det en fördel? Fast det är kanske så man resonerat och rekommenderar jordning i vattnet? Hmmm... Kanske är det en fördel med jordplatta om jag badar med flera prylar samtidigt, t.ex en hårfön och brödrosten och håller i båda samtidigt. Då kanske jordfelsbrytaren upptäcker att ström går i vattnet (mellan prylarna via mig, och också till jordplattan) och bryter? Verkar dock långsökt... Att man ska ha en jordfelsbrytare på sekundärsidan är helt klart. Jorden är ansluten till nollan och skulle strömmen av någon anledning gå via höljet på en maskin tillbaka till isolertrafon så bryter jordfelsbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 3 November , 2012 Det hela är ganska enkelt och styrs av Kirchoffs lagar. Har du inte jordanslutning på sekundärsidan finns det heller ingen ström som kan gå fel väg, alltså behövs ingen jordfelsbrytare. Det är inte heller någon utritad i schemorna som är länkade ovan. Vad jag talar om är småbåt, inte stora fartyg där det ser annorlunda ut. På landsidan är det högst behövligt med jordfelsbrytare eftersom hela elsystemet har både nollan och jord ansluten till landjord (och till havet, ja hela jordklotet). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 November , 2012 Titta en gång till på Magnus Sterkys scheman. Var sitter jorfelsbrytaren. Sen ska ju en installtion följa regelverket och där står det att det ska finnas jord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 3 November , 2012 Nu är det lite förvirratmed vem som svarar vem tror jag http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/omg_smile.gif\ title=\surprise\ width=\20\ /> Mitt inlägg ovan var svar till Bhemac men Paliswe hann emellan. Det handlade dessutom bara om huruvida en jordplatta behövdes eller om det tom försämrade säkerheten, om man nu inte får för sig att bada med flera elektriska apparater samtidigt. På sekundärsidan bör man såklart ha en jordfelsbrytare om man har mer än en apparat ansluten åt gången (annars har strömmen ändå ingenstans att ta vägen). Och en extra mot land är kanske inte fel. Men hemma i Sverige är det väl krav att även bryggan har en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 3 November , 2012 Tomas99: Det där med att citera funkar ju inte så bra så det blir nog lite förvirrat. Man kan diskutera jordning på sekundärsidan, personligen gillar jag sk mitt-jord och möjligheten att övervaka jordfel. Men nu är regelverket som det är och det finns antagligen en god grund till det. Regelverket är också tvingande för nyinstallation och vid väsentlig ombyggnad av bef system. I badrum satte man förr rakapparatsuttag som innehöll en trafo till 110V. Idag ersatt av jordefelsbrytare. Troligen av någon anledning. Stolpar i hamnar ska ha jordfelsbrytare, det är nog t o m lagkrav på det. Personligen har jag en sladdmonterad jordfelsbrytare på kabeln eftersom jag tycker att det kanske farligaste stället är när kabeln kommer in på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 November , 2012 Till Paliswe - så tror jag att det är helt andra lagar än Kirchoffs som styr en installation. I och med att det finns ett undantag för installation av 230V i fritidsbåt ( det krävs inte en behörig el- installatör ) så innebär det ju INTE att man kan göra precis som man vill, du ikläder dig som båtägare bl.a. ett ansvar för säkerheten, ur personskyddssynpunkt. Man får följa branchstandarder och rekommendationer, den rekommendation som Magnus Sterky står bakom verkar genomtänkt. Men troligen måste varje installation bedömas för sig. Så varje ägare får görar en riskanalys. Saknas egen kunskap bör man låta en fackman syna båten? Om vi båtägare sedan installerar många fler batterier så kan man nog ställa liknande el-krav på säkringar och säker installation! För batterier lagrar en hel del energi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 November , 2012 Oj. Alltså det blir litegrann som den gamla visan om 5-öringen som skulle räcka till allting. Båt batterier har sina begränsningar och man kan inte göra på samma sätt som när man sitter i ett hus på land med permanent 220V el... :-) Att använda el från batteriet för att värma saker och ting i en båt är ingen bra iden. Batteriet tar slut på nolltid. (kaffebryggare, bäddvärmare) länspump skulle jag köpa en för 12V och driva från batteriet direkt. Vad gäller större saker som Hilti och våtdammsugare... Räkna lite först att inverten klarar effekten. De större är ganska dyra. Man blir förfärad när man räknar ut strömmen som behövs. Tråkig matte-el-teori: P = U * I effektlagen. Dvs Effekten P = Spänningen U * strömmen I. Vilket också betyder att strömmen I = effekten P / spänningen U Dvs en kaffebryggare på 1000 W (vanlig hemmabryggare) drar 1000 w / 220V = 4,5 A hemma. Men via inverter i båten drar den 1000 W / 12 V = 83,3 A! Räkna på hur länge dina batterier håller med dina inkopplade prylar. Och man bör inte ta ut mer än halva kapaciteten- Dvs en batteribank med 3 st 120 AH batterier har kapaciteten 360 Ah(Ampere timmar) varav man får använda 180 Ah för att hålla livslängden på batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 November , 2012 Jag skulle sätta jordfelsbrytaren EFTER isolationstrafon. Den tar fortfarande bort en del farliga felfall även om isolationstrafon i sig hjälper. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 4 November , 2012 Nja man ska nog titta lite på användningstid också. Och Peukert. Dvs se på mängden energi som åtgår. Min kaffebryggare på ca 500W för 79 kr på ÖoB förbrukar drygt <5Ah inkl Peukert för att koka två koppar kaffe. Seglar jag själv är den oslagbar. Lödkolven tar 30W, kompressorn 80W Hiltin 600W men den har jag bra använt några få gånger och drifttiden har blivit ganska kort. Alternativet hade varit att låna en Cobra, inte så kul. Länspumpen tar 250W, det är en överbliven som finns med som nödlänspump. Om den skulle behövas är inte strömförbrukningen det största problemet. Jag har testat den och den öser mycket vatten. Visst skulle man kunna ha en bensindriven nödläns men så pessimistisk är jag inte. Våtdammsugaren, 6-800W gick i 10 min för att suga ur vatten vid upptagningen, jag var tvungen att testa och jag slapp lägga ut en massa förlängssladdar eller släpa ner ett elverk. En bäddvärmare tar 30-60W och körs i 30 min. Gör underverk i en fuktig koj. Hur mycket energi blir det? Köper man en inverter så bör den klara 1000W och kostar då under tusenlappen. Det är en bra investering. Jag har inget överdrivet 12V system men har alltid ström. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pap01 0 Postad 8 November , 2012 Tack för alla er tips, vet inte om jag blev klokare. Mitt befintliga system innehåller både jordfelsbrytare och jordplatta så en del inlägg hamnar lite vid sidan om. Jag har inga funderingar att driva något kontinuerligt utan ha som reserv för att driva tex borrmaskin osv. Ligger man stilla i naturhamn kan man kanske använda den att köra vv beredaren en stund. Solcellerna ger också lite tillskott till laddningen av batterierna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser