Gå till innehåll
torsdag 16 januari 2025
Ahlgren

Hur långt per dag?

Rekommendera Poster

Jag ska segla från Oslo till Stockholm med en Beneteau Oceanis 393 runt kusten. Har någon en ide om hur långt tid det kommer ta? Eller genomsnittsfart under segling?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det en transportsegling (= ett sträck) eller tänker du ta natthamn och segla i lagom takt??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag skulle tippa 3 till 5 veckor. beroende på hur många strand hugg du planerat. sträck seglar du borde du klara det på 5-7 dagar=jobbigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena mors. När jag kajkade över atlanten så räknade vi med 100-120 distans/dygn, men det var med en OE32:a och i väldigt lugnt väder..., Vet inte riktigt hur snabb en Beneteau Oceanis 393 är.....å sen beror det ju på, som dom har sagt i tidigare inlägg, hur många stopp du gör på vägen

post-6849-1394234335,6067_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som motorbåtsägare får jag nöja mig med gissningar, men är det inte väldigt mycket beroende på väderförhållanden och vinriktningar under resan ? För inte tänker du väll köra en så fin båt med motor runt kusten !? Dessutom beror det troligen väldigt mycket på dina egna erfarenheter av navigation, segling samt båten. mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Själv ensamseglade jag under några år en OE 32 . Med den var 3 dgr lagom för Nynäs-Karlskrona. Säg sedan 2dgr för sydkusten och 4dgr upp till Oslo. Får Du ren kryss någon dag är det bättre att ligga still och vila, räkna också med dåligt väder någon dag. Det här blev 11 dgr. Du har ju en snabbare båt så jag förmodar att ni är några stycken som kan avlösa varandra och därmed korta ner tiden men varför ha bråttom? Passa på och besök Öland ordentligt, Utklippan Karlskrona och många andra pärlor på vägen. Jag önskar dej trevlig seglats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sträckan är drygt 700 sjömil. Räkna med knappt 5 knop snittfart. Seglad tid är då ca 150 timmar. Hur många timmar/dygn är du igång?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bråttom så rekommenderar jag Göta Kanal (Gbg-Mem) Det tar ungefär 1 vecka, men lägg en 2-3 meters planka utanför fendrarna. Grattis till en fin båt, den gör säkert 6 knop i snitt med 1,20 i LYS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för många goda råd och tips. Jag kommer att ta det lugnt och göra turen till en semesterresa över 2-3 veckor. Kusten är för vacker till att bara segla förbi. Det kommer därför att bli stopp på många trevliga ställen (se också min fråga om sevärda platser ost- och vestkusten där jag också har fått många nyttiga tips). Utöver detta har jag jag köpt in böckerna Skanör-Strömstad, Lansort-Skanör och Arholma -Lansort från Nautiska Förlaget. Dag

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...