Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
carl_lovis

Oljepump ?

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på att renovera en Cascad 23. Har rivit ur kring detaljer i motorrummet och hittade denna pump ? monterad i motorrummet. Har inte följt slangen vart den slutar, går bakåt i båten, Så troligen kan det vara till backslag, kanske. Någon där ute som kanske vet vad det är för typ av pump och hur den fungerar.

Länk till bild: http://cascade.webbyggaren.net/#post7

Det satt två stycken relän kopplade till pumpen, står inte på dem vilken typ det är.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter det eller har det suttit ett 100:a drev på båten? Skulle kunna vara hydraulpumpen till tilten som var hydraulisk på vissa av dom dreven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter enn 100 drev på nu men det är ingen hydrulisk tilt på den. Ska kolla i morgon Lördag  vart slangen tar vägen drev eller backslag, Kanske.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slangen sitter på styr kolven, antar då att det är en styrservo och då borde det var en servopump.

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Råkade precis springa på en bild på nätet med en exakt likadan pump och den båten har inte servostyrning. Dock har den 100-drev så jag tror också mer på tiltmotor...märkligt dock att din är kopplad till styrkolven...kanske användes samma typ av pump både som tilt- och styrningspump på den tiden...

Mvh

Fred

EDIT:

Jag blev lite nyfiken så jag gjorde lite enkel research: www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-90-12947.aspx

Hoppas länken funkar...nehä, skitforum! Försöker igen...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Fred!

Ska försöka koppla in den i veckan så får vi se vad den gör, testade inte inna jag monterade bort den. Jag kommer med ett nytt inlägg, Ska bpi spännande. smiley

/Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...