Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
smirre10

Bogpropeller

Rekommendera Poster

Hej !

Tänkte kolla om nån vet kostnaden att montera en bogpropeller till en 31 fots båt som väger 6 ton. Material + arbete?

Vågar fan inte sätta borren i båten själv:)

Och vet nån vem som kan göra sånt runt södermanland?

Mvh en glad paradägarecheeky

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sonderat lite vad det skulle kosta till min 39-fotar som väger 7 ton

Bör ha en tunnel 195mm kostar ca 2000kr

Bogproppen kostar ca 15000 de biligaste med tillräcklig effekt 77-95kp

El-kablar 50 mm2 kostar väl ca 150kr/m blir ca 2000kr med tbh

2 Nya batterier i anslutning nära till med batteribox ca 4000kr

Plast och glasfiber epoxifärg mm ca 3000kr

Elpanel,reläer, joystick etc ca 3000kr

+ arbete (tänkte göra jobbet själv då jag är rätt van) men jag tror det tar ca 40 timmar arbetstid totalt a 600kr eller nått liknande.

--------

Med mindre båt kan man skala ner lite tex bogpropp 60-75kp(10000kr) 35mm2 kabel och lite mindre batteribank. Men det är en stor fördel att ha batterier nära bogproppen pga förluster. Sedan är det en fråga hur pass förberedd din båt är för en sådan installation, dvs hur mycket ombyggnad krävs och får du tag i något varv som kan ge dig ett fast pris.

--------

Normalt har jag inget behov av bogpropp, men det skulle kännas tryggare ibland, tex när det någon gång är på väg att gå åt h-ete och det kanske blåser/driver på rätt mycket . Då vill det till att man har tillräcklig effekt, därför tycker jag att svaga propp alternatv går bort som alternativ, i- som inte är värt pengarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fixade bogpropeller på min 31 fotare i våras. Anlitade en kille som finns söder om Sthlm och bad honom göra plastjobbet (vill inte göra det själv och sen får man garanti på jobbet), kostade dock 12000. Motor + tunnel + manöverpanel köpte jag begagnat fast nytt 7000 för allt. Sen kopplade jag elen själv. Totalt 19000 med plastjobbsgaranti :-)

Mvh Elfanomad

EDIT http://www.yachtcare.se gjorde jobbet åt mig. Riktigt nöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...