900rr 9 Postad 1 November , 2012 Hallå .. Jag har en stålbåt som ja funderar att montera dit en bogpropeller. Så frågan ar måste jag svetsa dit en tunnel i stål eller går det att plasta dit en glasfiber tunnel ? Nån som vet ? (varför ja ens funderar på glasfiber är för ja tänker på brandrisk vid svetsning) Och hur långt ner under vatten ytan måste den vara ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 November , 2012 Jag har mycket svårt att tro att det går att plasta fast en bogpropeller mot ett stålskrov, med någon större framgång, så att det håller längre tid.. Däremot går det troligen att bygga en konstruktion i armerad plast som sedan bultas fast med tätmedel emellan. MEN den måste göras med kraftiga flänsar (centimetertjocka) där den bultas med många genomgående bult och dessutom med väldigt god passning mot skrovet. .... Jag skulle nog svetsa och dessutom se till att du har tagit bort allt som kan ta eld och ha medhjälpare, brandsläckare, sand mm tillhands under arbetet. Är du van svetsare ? Om ej bör du anlita någon som kan, kan annars vara svårt och trångt för den oerfarne. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 1 November , 2012 Placeringen Bör vara så långt fram som möjligt för att få så mycket vridande moment på skrovet som möjligt. MEN tunnelröret bör samtidigt placeras minst en tunnel-diameter under ytan för att greppa bra i vattnet. Kommer röret för högt så sprutar en del av vattenstrålen delvis över ytan och du tappar mycket effekt eller ännu värre propellern suger luft så att den antingen övervarvar eller kaviterar. Kolla även div produkt-hemsidor så kan du hitta en hel del installationstipps och råd avseende val av storlek på rör och effekt, samt dimensionering av batterier och kablar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser