Secalka 0 Postad 20 Maj , 2006 http://www.blocket.se/vi/8131471.htm?ca=15_s enkel och mindre http://www.blocket.se/vi/8244958.htm?ca=15_s större och långsam http://www.blocket.se/vi/8232140.htm?ca=15_s för den händige fiskaren http://www.blocket.se/vi/8195339.htm?ca=15_s http://www.blocket.se/vi/8177385.htm?ca=15_s något av en klassiker... //Calle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 225 Postad 20 Maj , 2006 Var det inte förvirrande när både du och din sambo hette Steve? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 20 Maj , 2006 Hallå,vad är en Peter-K? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 November , 2012 Jag har varit tvungen att slipa ur ett uttag vid drevhålet på akterspegelns insida. Detta har exponerat plywooden vilket givetvis måste förseglas så inte akterspegeln ruttnar upp. Det naturliga valet är ju epoxi men eftersom det krävs över 10°C för att epoxi ska härda så blir det ju lite problem vid den här årstiden. Är det någon som har ett förslag på något annat jag kan använda som fungerar vid dessa låga temperaturer? Kan jag lämna jobbet till i vår när det börjar bli varmare igen eller riskerar jag att plywooden suger fukt och/eller att epoxin kommer få svårt att tränga in? Att värma motorrummet är tyvärr inget alternativ eftersom epoxin behöver ett dygn att härda och så länge vill jag inte vara vid båten och övervaka en kupévärmare. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 1 November , 2012 Jag hade nog målat med något (topcoat tex) som jag sedan kan slipa bort till våren när temperaturen tillåter att använda epoxi! /Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 1 November , 2012 Håller med mea diva att försluta med någon form av enkomponent produkt typ topcoat eller fernissa som du sedan slipar bort till våren, enkomponent torkar till och med i minusgrader, dock långsammare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 1 November , 2012 Epoxi härdar även under tio grader. I teorin kan man räkna med att en ändring av temperaturen med tio grader halverar/fördubblar härdningshastigheten. Om vi tänker oss att epoxin skulle vara tillräckligt härdad efter två dygn vid 20 grader skulle du behöva vänta 8 dygn vid 0 grader. I verkligheten funkar det inte riktigt så. Särskilt under första delen av härdningsförloppet är epoxyn mer känslig för fukt och den tiden blir ju betydligt längre vid noll. Ett annat problem är att man inte rekommenderar tillblandning och applicering under 10, helst 20, grader p.g.a. i första hand för hög viskositet vid lägre temp. Så här skulle jag göra:.Du börjar med att låta en kupevärmare blåsa på ytan. På en kort stund har du bra temp. där och i närheten både för att blanda och anbringa epoxin. Se till att förpackningarna hålls kring rumstemperatur under transporten, så går det ännu bättre. Sedan kan du sätta en liten tunnel av byggplast etc. så att du fokuserar luftströmmen mot dit hål. Eftersom värmaren hela tiden suger in kalluft kommer inte värmesäkringen att slå ifrån. Med min värmare får man erfarenhetsmässigt kring 60 grader om man låter hela luftströmmen passera med en viss strypning. Den totala härdningstiden blir i så fall 4 timmar. I praktiken kan ske det inte fungerar så idealiskt, men helt säkert har du härdat tillräckligt för att lämna efterhärdningen åt sitt öde efter 2, eller om du vill vara absolut säker, 4 timmar. Om du tar med lite fika och sedan tar en skön promenad i omgivningen i det fina helgvädret är ju inte det oöverkomligt lång tid. Kolla bara så att temperaturen inte verkar dra iväg innan du går. På vårt varv brände en person upp sin båt och skadade grannens m.hj.a. någon sorts värmare. Kanske är det, vid närmare eftertanke, bättre att sätta sig ombord och läsa en god bok i den goa värmen. Eftersom epoxiblandningen blir tunnflytande kommer den att dricka in lättare i plywooden, så du får antagligen pensla på ett par omgångar till efter en kort stund, men det ger ju bara bättre försegling. P.S. Du bör föstås kolla tempen och ev. kompensera för avvikelser från de 60 grader jag har räknat på här. Någon gång har jag fått hjälpa till med en värmelampa, typ mindre halogenbyggstrålkastare. Gäller bara att vara försiktig så att det inte blir brännskador. Jag vet ingen maxtemperatur, men du bör knappast överskrida 100 grader. Å andra sidan går det fort som f.. om lyckas hålla den temperaturen, men det är svårt att åstadkomma. En bra tumregel är att om man knappt lägga handen på ytan utan att det bränns är det runt 60 grader. Mvh/Sea Maniac Edit: Rättat en del av stavfelen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 1 November , 2012 Förutsatt att båten är täckt kan du lämna det till våren. Vintern är den tid på året då luften är som torrast så det är till och med troligt att fukten i plyfan kommer vara lägre i vår än nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 November , 2012 Förutsatt att båten är täckt kan du lämna det till våren. Vintern är den tid på året då luften är som torrast så det är till och med troligt att fukten i plyfan kommer vara lägre i vår än nu. Inomhus, ja dvs fuktig, kall utomhusluft som värms blir torr. Men utomhus är det fuktigt hela vintern. Just nu har jag 88% ute, det vill man inte utsätta plywood för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 November , 2012 Oj! Här har det ju kommit in några svar! Bevaka-knappen fungerar lika bra som övriga forumets funktioner! SeaManiac, Tack för en bra och utförlig arbetsbeskrivning! Det låter görbart men det finns några andra komplikationer som gör att det blir väldigt knepigt för mig att utföra. MeaDiva och Westfjord, Det var ett bra tips! Jag har ju målat hela övriga motorrummet med Danboline så jag kan ju kladda på lite sånt över det bara trät och sedan slipa bort det i vår. Även om det inte härdar ut 100 % i kylan så kommer det i alla fall försegla träfibrerna. Flipperskeppare, Om man kan lita på det du skriver så är ju det utan tvekan det mest lockande alternativet! Det är festligt att man kan noja så mycket bara för att trät sitter i akterspegeln! Hade det varit någon annanstans i båten så hade det första jag tänkt varit: Lika bra att vänta med att försegla så hinner plywooden torka ut under vintern! Detta är alltså på insidan av akterspegeln, i motorrummet, stängd motorlucka och båten står under en täckställning modell hus så plywooden kommer inte vara utsatt för någon fukt bortsett från luftfuktigheten. Lämnar jag det som det är gäller det bara att komma ihåg att inte köra motortvätt innan jag förseglat...det är dock svårt att missa eftersom vattnet är avstängt på klubben! Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipperskeppare 40 Postad 1 November , 2012 Jag är inte expert i ämnet fukt, så du får väl ta mina råd/spekulationer med en nypa salt. Huvudsaken är väl att det inte är så fuktigt (över 100 procent RF) att kondens fälls ut, vilken därefter kan sugas upp av plyfan. Fuktinnehållet i luften (mängden ånga) är annars lägre än på sommaren eftersom den kalla luften inte kan bära så mycket fukt. Det är ju detta man utnyttjar i en luftavfuktare i t ex en tvättstuga; luften kyls ner så att fukten fälls ut och därefter torkar luften ur fukten ur den fuktiga tvätten. Eller jämför med att det är lättare att få bort imma (kondens) på bilrutan med AC:n på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_L 7 Postad 1 November , 2012 Du kan nog lungt vänta till våren. Ursågningen för mitt drev har aldrig varit förseglad och det funkar fint fortfarande efter 42 år! Jag tror inte varven var så noga förr när de installerade dreven utan lämnade plywooden obehandlad. Så länge det inte ständigt står slagvatten upp till drevhålet är det nog ingen fara. Skulle det komma vatten på den sågade ytan torkar det ganska snabbt upp samma väg som det kom in. Det är ju värre om det läcker i ett borrat hål för trimplan, badplattform, e.dyl. för då blir ju vattnet mer instängt. Jag har borrat en del i min akterspegel för just trimplan och badplattform men det har varit torrt och fint inuti så vitt jag kunnat se. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 November , 2012 Tack killar! Då känner jag mig lugn att låta det vara tills värmen återkommer! Möjligen tejpar jag på något stänkskydd över det bara trät så att inte olja eller annat tråkigt förorenar ytorna, dock med god ventilation. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 November , 2012 Du ska nog inte vänta tills våren, SeaManiac har gett en bra beskrivning hur man kan göra, följ den. Låt dig inte luras av folk som TROR det går bra bara för att de inte förstår, drar plywooden in fukt och du sen stänger med epoxi som kommer det med all sannolikhet att ruttna och då äger du hela problemet. Plywood ska egentligen inte användas i båtar och allra minst utvändigt. Det byggdes massor med plywoodbåtar på 60-70-talet, få är kvar och de som överlevt är de som skötts minutiöst. Något att fundera på: En enkel, mekanisk hygrostat som används för att slå på/av tex en avfuktare brukar ha en bit plywood som böjer sig när den relativa luftfuktigheten ändrar sig. Intressant att det är just obehandlad plywood, eller hur? Den relativa luftfuktigheten kan fö vara 100% vid -50°C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser