Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
Driven

Elektroniska sjökort

Rekommendera Poster

Hej

Jag har fått möjlighet att köpa en Garmin GPSmap 4010 till ett bra pris. Funderar på att utrusta den med sjökort från BlueChart, G2 Vision heter det visst och är från 2010.

Som okunnig har jag dock ingen aning om hur dessa sjökort står sig i konkurrensen. Det verkar ge möjlighet till en mängd finesser:

Databas med naturhamnar och gästhamnar.

Satellitbilder som läggs ovanpå sjökortet

Flygfoton

3D perspektiv mm.

Har någon erfarenhet om hur de står sig mot övriga kort?

Mvh Okunnig

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sjökort fungerar de alldeles utmärkt. Ändringar efter 2010 är naturligtvis inte med men det berör bara prickar och fyrar, öarna ligger där dom ligger...

Databasen med naturhamnar och gästhamnar tycker jag är ganska enkel och det är glest mellan ställena, det är redan kända ställen och är man bevandrad i området tillför det inte mycket. Är man ny i skärgården kan det säkert vara till nytta. Informationen är tämligen knapphändig och det är lättare att bläddra i en turistbroschyr än i BlueVisions databas.

Satellitbilderna tycker jag är fullständigt värdelösa. Det är alldeles för suddigt för att man ska ha någon som helst nytta av det. Det går t ex inte alls att jämföra med Eniro flygfoton, snarare som Google Earth när det det är som allra sämst.

3D-perspektiv är en smaksak, jag använder det aldrig. Det finns 3D under vattnet också men det bygger på de djupmätningarna som sjöfartsverket (och ev andra) tillhandahållit och är en ren datahypotes om hur det kan se ut. Förstår inte vad man ska ha det till.

Nästa gång jag köper nya sjökort blir det ett rent sjökort utan all bling-bling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bäst skulle det väl vara om du gick till en butik där de säljer dessa och pröva. Dom brukar ofta ha demo ex ute i butikerna. Testa olika typer, märken och modeller så ser du själv vad du gillar. :)

Kör själv med Blue Chart G2 Vision, det funkar mycket bra för mig iaf!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Öar och fastland ligger där dom ligger men under vattnet finns mycket oupptäckt.

Sjökort är färskvara. Det hittas ny grund varje å,. 6 st bara i år, på Västkusten

Västkusten som är bättre sjömätt än baksidan.

Seglar man bara i farlederna så duger äldre kort.

Uppdaterar korten kontinuerligt. http://lasselundell.se/ufs12.html

http://lasselundell.se/sjokort.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kloka ord från alla parter, min sammanfattning är att det är bra kort som fungerar utmärkt till att navigera med. Sedan om allt som heter 3g mm fungerar sådär, det kan jag leva med. Kortet är uppdaterat 2012-02, så det känns också bra.

Tack än en gång.

Mvh. Lite mera kunnig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...