Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Crona

Få bort olje/diesellukten från kölsvinet

Rekommendera Poster

Vad använder ni för medel för att tvätta bort gamla olje och diesel rester i kölsvinet? Förra ägaren har inte brytt sig så mycket.. båten ligger i vattnet så jag kan inte skruva loss bottenpluggen.. jag måste skrubba och därefter moppa ur vattnet.. vill inte använda länspumpen då jag har tömt den inför vintern. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle använda avfettning och sedan Ajax och suga upp det mesta med en oljesug. Sedan skulle jag använda en ozongenerator. Finns en tråd om det också, om du vill söka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Yes är inte så dumt. 

Min far hade alltid en flaska Yes vid handfatet i garaget för att tvätta händerna i när han mekat med bilar. Den traditionen har jag burit vidare - fast jag grejar aldrig med bilar. Fast båtar kan gör en lika skiten om händerna har jag märkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla har vi väl råkat ut för svart skitig olja och hur svårt det är att få tillbaka sina barnahänder igen

Mitt knep först matolja tills man löst all den skitiga olja sedan Yes för att lösa oljan

Lite offtopic men bra att veta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaffesump är ett bra medel mot ovälkommen lukt! Smeta ut sumpen, låt ligga och tvätta sedan av när det käns bra (har inte koll på hur länge det behöver ligga).

Sanerade et kölsvin på en skuta med det för många år sedan och det funkade kanon!

/Tobias

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kaffesump blandat med Yes är ett supermedel mot oljiga skitiga händer så det borde funka bra även till detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan bli vanskligt att få upp kaffesumpen ur kölen då jag inte kan ta ut dyviken =) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Avfettning och gärna högtryckstvätten. Sug rent med våtdammsugare. Sätt en ozongenerator som försvinner döften av både diesel och avfettningsmedel. Finttvätta med YES och sen är det superfräscht.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...