LeffePensar 3 Postad 31 Oktober , 2012 Hej Mitt drev är ett VP 280 DP från -84. Jag har ingen aning om vilken olja som är i drevet nu, om det är motorolja eller transmissionsolja. Enligt Volvos anvisningar så ska drev innan -86 som gått med motorolja forsättningsvis köras med motorolja, annars transmissionsolja. Efter att ha läst att vissa som lagt i transmissionsolja i ett drev som körts med motorolja fått problem med att det är bl.a. svårt att lägga ur växeln så vill man ju inte ta risken att göra fel. Så frågorna blir: Hur kan man se skillnad på gammal olja om det är motorolja eller transmissionsolja? Om man nu skulle lägga i motorolja istället för transmissionsolja, kan drevet ta skada av det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 Oktober , 2012 EDIT: Jag var ute och cyklade när det gäller förgen på oljan samt att jag missade att det var ett DP-drev så bortse från det jag skrivit nedan. Vanligtvis är transmissionsolja röd i färgen medan motorolja är guld/siraps-färgad. Drevoljan blir inte svart som motoroljan i motorn eftersom det inte bildas några förbränningsrester i drevet. Oljan kan bli grumlig och grå/vit men då beror det på att drevet läcker in vatten. Vad jag har förstått så ska det vara samma olja i drevet som i motorn på 290-drev som är samma som 280 (bara skölden skiljer om jag inte är felunderrättad). Även powertrimsystemet kan köras med samma motorolja om man inte använder båten året runt. Väldigt smidigt att bara ha en typ av olja i båten! http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ /> Tyvärr kan jag inte svara på din sista fråga. Jag vet dock att transmissionsolja och motorolja inte ska blandas så ska du byta från den ena till den andra bör du skölja ut drevet några gånger med den olja du vill byta till. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 31 Oktober , 2012 Du har nog blandat ihop transmissionsolja och ATF-olja vad gäller färgen, Flintstone. Växelolja är oftast ofärgad och ganska mycket tjockare i konsistensen än vanlig motorolja vid rumstemperatur om den är en vanlig mineral 80W-90. Tyvärr är en syntetsisk växelolja 75W-90 i stort sett lika tjock som motorolja vid rumstemperatur.. Sååå.. Är oljan tjock har du sannolikt en växelolja med mineralbas. Är den tunn som motorolja så har du nog motorolja i drevet men det kan även va en syntetisk växelolja. Den stora skillnaden för ditt drev mellan motorolja och växelolja är mängden EP-additiv. Dessa additiv är elaka mot gulmetaller. I viss mån har modern växelolja additiv för att hindra detta. För lite EP-additiv ger istället kuggslitage. Om drevet är byggt för att köras med den mängd EP-additiv som finns i motorolja ser jag ingen risk med att köra med motorolja, speciellt inte om du inte har en stor diesel eller V8 framför. Men jag tycker ändå du ska kontakta Penta om detta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 31 Oktober , 2012 Du har säkert rätt ang. färgerna Jarb. Jag såg nu också att jag missade att det handlade om ett DP och i dem har jag förstått att man inte ska ha motorolja...så glöm allt jag skrev i mitt förra inlägg! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Oktober , 2012 Växelolja brukar ha en mycket speciell lukt som inte finns på motorolja. Men hur fasen förklarar man en lukt? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 31 Oktober , 2012 Varför spekulera vilt när det inte alls är svårt att ta reda på vad som verkligen gäller? Kolla här:http://www.drevia.se/ Titta under tips&råd Vad jag vet har man aldig haft motorolja i något duopropderv, och om det är motoroja i nu är det fel och du bör byta till transmissionsolja oavsett tidigare oljetyp. EDIT Jag kollade lite och man kunde visst ha motorolja i dom gamla duopropdreven men det står samtidigt en not att man skall ha transmissionsolja API GL-5 vid komersiell drift. Jag hade helst kört med transmissionsolja i vilket fall som helst. Känner någon till ett fall där någon verkligen fått problem vid byte? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 31 Oktober , 2012 Njaeee.. Enligt denna rekommendation har TS precis rätt och det är alltså motiverat att försöka luska ut va som finns i drevet nu.. http://nidelv.kb-h.com/docs/volvo_penta/Volvo_Penta-Oil_and_Lubricant_Products.pdf Edit: Såg att du hann redigera precis innan jag tryckte på citeraknappen. Hursom kom det med en lönk till källan så det får va kvar :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeffePensar 3 Postad 31 Oktober , 2012 Såg ett inlägg här om att en med samma drev som mitt fått problem efter byte från motorolja till transmissionsolja, det betedde sig skumt vid växling att det låg kvar i drivläge några sekunder efter man lagt ur, nog så illa när man ska lägga till vid intill en annan båt. Får nog försöka klura ut vad det är i det, men det intressanta är just att dom tidigare dreven kunde köras på bågge oljealternativen, kanske för dom var ombyggda 280 SP drev från start. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst silviasurfarn Postad 1 November , 2012 Det kanske var detta inlägg du tänkte på: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=443960 Jag fick som sagt var problem när jag bytte från motorolja till transmissionsolja. I tråden ovan citeras text, tagen direkt från en publikation från Volvo Penta, om att äldre DP-drev kan ha fyllts med motorolja. Så det är inte säkert vad ditt drev från 1984 verkligen är fyllt med. Du kan inte fråga den som fyllde på det sist ? Ett annat tips, när du väl vet vad du ska ha för olja: överfyll inte. Då kan man också få problem med fördröjd urläggning av växlarna. Jag misstänker att det kanske fungerar att byta från motorolja till transmissionsolja om man verkligen får bort alla rester av motorolja först. Det verkar vara blandningen av motor- och transmissionsolja som kan ge upphov till skumbildning och ställa till med problem. Som sagt, detta är bara en misstanke och jag vet inte helt säkert att det är korrekt. Förmodligen kan expertisen rätta mig på denna punkt. Jag har för mig att jag någonstans har sett att vissa Mercruiserdrev kan gå varma om man har i för tjock olja; möjligen skulle detta kunna avskräcka från att byta från motorolja i drevet. Å andra sidan har väl inte VP-dreven samma problem med varmgång som en del Mercruiser-varianter - som man ofta eftermonterar drevduschar på - så det kanske inte är något att oroa sig för. Hade jag varit i dina kläder hade jag försökt fylla på med samma olja som förut. Tyvärr har jag inga tips om hur ta reda på vad som är i, förutom då att fråga den som fyllde på det sist. Möjligen kan man använda en viskositetsbägare och den vägen ta reda på viskositeten ? Motorolja ligger =< 50 och transmissionsolja runt 90. Fyll en sån där DIN-bägare (egentligen avsedd för färg) med motorolja, mät tiden det tar att rinna igenom, och testa sedan med drevoljan samt jämför resultatet ? Bara en idé. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LeffePensar 3 Postad 9 November , 2012 Förra ägaren verkar inte veta heller vad det är i drevet nu så jag får nog försöka klura ut det via viskositet eller lukt. Du kan nog ha en ide om detta med skumbildning, det blir ju samma fenomen som överfyllning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser