Kenbja 9 Postad 30 Oktober , 2012 Hej Har en Yamaha motor och ställer en fråga om oljan i växelhuset, motorn jag köpt är en Yamaha 80 AE 87 till bra pris lättstartad går som en klocka med bra bett men som vanligt när man köper begagnat så vet men ej hur service har gjorts så det håller jag på med jag har några frågor som jag hoppas ni kan svara på: Tömde växelhuset på olja den var svart men luktatde inte illa/bränt så jag antager att den inte bytts på ett tag så jag fyller på ny, vad tror ni om detta ?? Byter även impellern , jag har gjort det på andra motorer men just denna undrar jag: Skall växeln vara i neutral, fram eller back när man lossar och återmonterar växelhuset ?? Är växel stången delning fastsatt med några skruvar eller är det bara att dra nedåt ?? Om det kärvar när jag skall ta av växelhuset tänkte jag använda mig av träkilar på vardera sidan och knacka försiktigt med en klubba/hammare ?? Följde en fett tråd kan jag använda vanligt marin och entrepenadfett ?? M.V.H Kenbja PS Har kollat efter sprängskisser på denna motor men inte hittat några har ni tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Oktober , 2012 Bara att fylla på ny, mjölkig olja hade varit värre. Växelaxeln är splinsad o glider bara isär. Brukar plocka av dom i neutral men här är det egentligen en smaksak. Ha inte för bråttom om huset inte vill ner, låt tiden jobba istället för överdrivet våld. Att få ner dom är dock sällan ett problem, brukar va vanligare att bultarna brister om huset inte varit nere på länge. Glöm inte bulten under fenan, många som bankat sönder sina växelhus pga den. Servicemeddelandet gäller inte din motor, vanligt vattenfast marinfett duger utmärkt. O fetta inte bara gängan på bultarna för det är oftast i frigångshålet bultarna sen brister. Din motor är på 1140 cm3 och finns på effektuttag mellan 75 och 90 hästar. Anledningen att du har svårt att hitta sprängskisser är för att 80-modellen inte såldes i USA 1987. Internationella Yamaha publicerar nämligen inte sprängskisser. I allt väsentligt är din motor lik 90-hästarn som såldes där 1987. Dock har den motorn PT och Autolube. http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1987/90ETLH/parts.html Mest lik din motor är modellen C85 men den började säljas där först 1989.. http://www.boats.net/parts/search/Yamaha/Outboard/1989/CV85ELF/parts.html Lycka till med skruvandet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 30 Oktober , 2012 Kanon Jarb tack för hjälpen /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Oktober , 2012 Vet inte om du tänkt göra detta oxå men ta även en titt på termostaten, ska börja öppna runt 50 grader och ska va fullt öppen, minst 3 mm vid 60 grader. Tryckhållningsventilen bör oxå inspekteras, sitter tillsammans med termostaten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser