Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Gäst 2012

Steve Jobs envisioned yacht

Rekommendera Poster

Gäst 2012

M/Y Venus tillhör antagligen kategorin HATA eller ÄLSKA. Själv är jag djupt fascinerad av Jobs och hoppas att han sitter där på sin molntuss och håller en vakande hand över Apple. Venus vet jag inte vad jag skall tycka om...

Musiken i filmsnutten älskar jag, däremot!

post-10022140-1394237296,5534_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå vidare vacker är hon ju inte... Bryggan ser mer ut som vilket random arkitektritat Lidingöhus som helst. I mina ögon gräsligt... Nu vet jag inte om det är Jobs himself som står för designen? Om så är fallet var det nog tur att han satsade på it-branschen iaf... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Notera även Apple-datorerna på kommandobryggan. Intressant att veta hur skutan styrs. Kan man bli tvungen att tvångsavsluta Safari för att kunna svänga? Och får man dialogrutor med Are you sure när man vill lägga i backen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är inte helt övertygad om att Steve sitter på någon molntuss. Kan mycket väl tänka mig att han skottar kol som straff för sitt protektionistiska tänkande och dumma apparater som det inte går att byta batterier i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är inte direkt någon AWB som man smyger obemärkt runt i skärgården med.

Nu vet jag inte om det är Jobs himself som står för designen?

Philippe Starck, lite småkänd.

Kan mycket väl tänka mig att han skottar kol som straff för sitt protektionistiska tänkande och dumma apparater som det inte går att byta batterier i.

Kan man visst, det är bara inte gjort för klumfingrade amatörer. Kanske därför det går ganska bra för Apple

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan mycket väl tänka mig att han skottar kol som straff för sitt protektionistiska tänkande och dumma apparater som det inte går att byta batterier i.

Kan man visst, det är bara inte gjort för klumfingrade amatörer. Kanske därför det går ganska bra för Apple

Det går att byta om specialkunskaper finnes. Om inte är kostnaden motsvarande en ny produkt. Det var därför Apple i Amerika blev stämda för ett antal år sedan . Produkten var IPod. Det var många klumfingrar där. Samma sak med glaset på IPhone, spricker och tål inte kyla. Steve var smart och gick på en egen linje och skapade produkter som blev hypade. Många ville utmärka sig och köpte, inte för att de var bäst utan för att det var inne. Idag finns bättre produkter men det kommer ett Appplefan aldrig att erkänna. Hellre dör de.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant tråd och visar återigen okunskap om vad Steve Jobs skapade. (tillsammans med många andra)

Hela grunden med Apple med datorer så enkla att de går att använda utan universitetsstudier.

Kommer ihåg tiden före de första Apple datorerna. Då fick man gå en kurs för att hantera datorer, alltså inte programvarororna utan just hantering av operativsystem. Ni som var med då kommer säkert ihåg gamal DOS kommandon som DIR, CHDIR, med massa punkter och slash osv.

Sedan kom första macen med mushantering och fönster. En revolution. Själv satt jag då och utvecklade i så kallade stordatorer (IBM) och gjorde textbaserade program där användarna skulle hoppa mellan olika bilder med pf knappar osv.

Givetvis var Bill och grabbarna snabbt framme och kopierade detta också. De kallade det windows. En idag rätt hyffsad kopia.

Långt senare kom Apple med mobiltelefoner. Tänk den sak de gjorde, kliva rakt in i en fullständigt utvecklad markanad med flera riktigt tunga mobiltelefontillverkare som Ericsson, Motorol och Nokia. De klev rakt igenom alltihop rakt upp på scenen och tog alla med storm när de lanserade en telefon man inte behövde gå en kurs för att använda.

Otroligt, så jävla otroligt att man knappt tror det är sant.

Den som inte insett denna revolution har en hel del kul att lära. Tänk om samma revolution kunde ske med våra båtar, så att service och vinterförvaring med tillhörande koncervering gick enkelt att göra. Att slippa vansinniga konstruktioner med bäljar som ska bytas och till stora kostnader för den som inte är rejält duktig tekniker själv. Precis som det var för när datorer visade sig vid liv med

C:/

C:/dir   [enter]

(rätt slash går inte på MG)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu var det ju inte Steve Jobs som uppfann konceptet med Mac, det kopierade han från Xerox i Palo Alto som hade tagit fram en prototyp som hette Alto. Den användes i betaversionen bla av Volvo Teknisk utveckling på Hisingen. Så småningom blev det produkten Xerox Star, sedermera Xerox 8000, som jag fick installera 1982 på Ericsson i Mölndal. Steve Jobs lyckades få ut produkten utanför Xerox och skapade Apple Lisa, som inte blev någon succé. Därefter skapade han Mac:en. Men Jobs lärde sig bättre marknadsföring och fick sedan ut sina burkar till vanligt folk.

Ang båten tycker jag det är märkligt att ha två skjutdörrar föröver från Salongen. Vad händer om det kommer en överbrytande sjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vet. Var även en film om detta som visades för några år sedan. Även om den kreativa milö Xerox skapade åt sina utvecklare för att just skapa nytt.

Dock hade de aldrig fattat skillnaden med att bara hitta på något och att göra det kommersiellt tillgängligt som Apple gjorde.

Bill fortsatte sedan på vanligt sätt att kopiera det andra gjort och även han duktig på marknadsföring.

Men som det skrivs om här om batterier som inte går att byta. Förr var de tvugna att bytas. Nu håller de tills telefonen kan anses som slut. Givetvis finns det några som vill leva kvar med gamla telefoner och för dem finns möjligheten att renovera telefonen med ett nytt batteri.

Just lämnat en iphone 3:a för en ny iphone 5:a och fortfarande är batteriet riktigt bra i den gamla. Precis som den gamla iphonen behövs ingen tjock mannual för att använda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett batteribyte på en iphone 3 kostar ca 300 spänn. Min gamla 3:a har min hustru och fortfarande är batteriet bra. En bekant bytte en sönderslagen display på en 4:a för 500 kr. Så inte är undehållskostnaderna stora. Mina gamla Blackberry och PalmOne är däremot helt slut.

Tänk om Apple hade gjort plotters mm för båtar ….

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eller båtar, iBoat heart

En båt som vore så enkel att manual ej behövs.

Då hade även plotter inte behövt köpas för den appen hade redan ingått. Där båten hade kunna  påminna om att det är dags att tanka, att hitta vänner i området via en app och att tända lanternerna när det blir mörkt.

Enkelt ränat ut bränsleförbrukningen och Siri hade gett dig tipps på bästa sättet att köra bränslesnålt. 

(ber om ursäkt till de som inte har en iPhone och råkat valt en annat fabrikat, lugn ni lär er säkert den också, låt det bara ta lite tid)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...