Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Penta-Mannen

Snälla! Identifiera min båt.

Rekommendera Poster

Jag är anställd av en av skärgårdsstiftelsens tillsynsmän med området Finnhamn, Kålgårdsön, Särsö m.m. I somras när jag var ute på tillsynsrunda hittade jag den här båten uppdragen i en vik. När jag efter mycket om och men fick tag på ägaren till båten visade sig att den legat där en stund på grund av motorhaveri. Efter ett kort telefonsamtal hade jag övertalat honom om att han skulle ge båten till mig. :-D Båten är tyvärr i stort renoveringsbehov och i princip alla trädetaljer är lika hårda och hållfasta som blomjord. Men skrovet är i fint skick tack vare att plast var billigt på 60-talet (gissar att den kommer någonstans därifrån). Jag har dessutom skaffat mig en trimmad b21 med mekanisk direktinsprutning på ca 160 hästar så när allt är klart om 800 timmar eller så så kommer det va en av stockholms skärgård sexigaste båtar, enligt mig. Det enda problemet är; jag vet inte vad det är för båt, så snälla hjälp mig.

post-7066-1394234334,0085_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men snälla Penta-Mannen....ser du verkligen inte vad det är för båt!? Hm......det förvånar mig...det är ju en motorbåt! :-D :-D :-D Förlåt...kunde inte låta bli, men jag tror att du kommer få napp här ändå. Svaren kommer nog in ska du se! Själv har jag faktiskt ingen som helst aning vad det är för båt. (Men jag gissar på en hjulångare from Missisippi för att säga något! :-D) Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, Jag tycker att det liknar en Marieholms Concorde, men jag är inte säker. Har du fler bilder på båten? Concorde fanns både med och utan HT, den utan kallades för sportversionen. Om det är en sån du hittat har du dragit en vinstlott! Ska vara mycket bra och snabbgående skrov. Någan annan kanske kan bekräfta eller dementera. Håller själv på att renovera en gammal Marieholmare, en Canberra; http://hem.bredband.net/micklar /Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Svårt att säga om det stämmer eftersom jag inte kunnat hitta några bilder på den båten, men min båt har många gemensamma nämnare med din båt. Roddarn: förra ägarn sa något om nåt hjul som lossnat så kanske stämmer. O den ser ju lite amerikansk ut jhu.

post-7066-1394234334,5119_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det stämmer nog inte alls. Då är den mer lik Canberran i sånna fall. Jag skulle kunna gissa att den ombyggd rätt ordentligt för det är många konstiga lösningar i överbyggnaden, tex lackfärg direkt på obehandlad furu och annat som man inte tror att ett båtbyggeri skulle ha gjort. Tack i alla fall.

post-7066-1394234334,7438_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,jag tror inte det är någon Concorde, de hade inte trädäck utan plast. En Canberra kan det möjligen vara, hur ser aktern ut? Svänger den in mot mitten i överkanten sk. home run? Kolla bilden, det är en Canberra bakifrån. Vad jag vet gjordes inte Canberra med inumotor, men det går ju att sätta i. Vilka mått har båten? Har du försökt spåra båten bakåt? Jag tror mer på att det kan vara en Polar 17 med bytt rutram, orginalet har träram. /Tule

post-6060-1394234335,0626_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är väldigt lik polar 17 i skrovet men.. Den kan ju vara en polar 17 som däcket ruttnat på men som någon har sytt ihop igen med ett par kilo plast. Min far berättade just för mig att det hänger en övergiven polar 17 i ett övergivet båthus på en ö i närheten, ska åka och jämföra imorgon. Tack så mycket för hjälpen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har några förslag: Concorde, Nordkapp Sport, Lancer 19 eller Commander 19. Coronet hade en 17 fot på 70-talet som också är ganska lik.Men det är svårt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Lasse Sjödin

Hej! Det är definitift inte en Ockelbo. Syns direkt på skrovformen Mvh Lasse Sjödin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Erling Törner

Hej det ser ut som en polar 17 fast rutan är utbytt bifogar en bild vill du ha fler så hör av dig. Mvh Erling

post-0-1394234376,0856_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...