Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
Gäst 2012

Usch., trista nyheter från USA

Rekommendera Poster

Gäst 2012

Vackra HMS Bounty har sjunkit i stormen Sandy; 2 personer ur besättningen saknas. Trist på ett vackert fartyg.

Frågan kvarstår; Vad f-n gjorde hon därute när alla andra sitter i källaren och tar skydd?

post-10022140-1394237294,8684_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissning. Många tappar förtroendet för alla varningar. 

Storm som kallas Monterstorm, Frankensteinstorm och så vidare.

De hade stormen Irene som blev en nysning i förhållande till vad de utlovat. Samma har vi här i Sverige. Ofta skriver AB och Expressen om vanligt väder som katastroftillstånd. Snöar det 10 cm i Stockholm beskrivs det som katastroftillstånd.

Har man inte kungafamiljen eller Carola eller annan skit att skriva om så använder man vanligtvis helt normala väderfenomen som katastrofer. Allt för feta rubriker på löpsedalarna och för att locka läsare.

Att ropa vargen kommer gör att många struntar i varningar även när de är befogade att lyssna till.

Min teori till varför så många ändå var ute i stormen Sandy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsamt men jag tror att det vore rätt krångligt att få in henne i en källare överhuvudtaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Eller som den svenska Rapport-journalist som kom körande på en highway och med orden att man varnar folk för att ge sig ut i trafiken. samtidigt som han tittade djupt i folks ögon, sådär lagom uppmanande.

Svensk humor i ett kanske skarpt läge!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Trist syn; foto av US Coast Guard

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det händer att man seglar ut större skepp vid stormar för att rida ut dem till havs istället för att riskera att de slås sönder mot kajen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De gav sig av strax innan stormen. Sedan seglade man SÖDERUT rakt in i den. Hade man satt högsta fart norrut hade det kanske slutat bättre. Det tycks vara ett helt vansinnigt beslut, tvärt emot vad alla andra har gjort.

En i besättningen är bekräftat avliden och kaptenen saknas fortfarande.

Här kan ni följa rapportering om stormen ur seglares synvinkel: http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=140980&st=400

Här är mer info om Bounty: 

http://forums.sailinganarchy.com/index.php?showtopic=141131

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men det här va en film-rekvisita och dessutom i ganska dåligt skick tydligen. Kanske inte värt att riskera livet för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställde mig exkt samma fråga när jag läste om hennes förlisning. Tror att Crabfish har en poäng i sin teori. När det ropas vargen kommeroch varnas stup i ett, för minsta regnskur, så tar ingen varningarna på allvar till slut. Och så gick det som det gick. Tragiskt...

 

post-22515-1394237297,5582_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säkert är det så.

Kolla bara hur många som håller sig borta från vägarna när Aftonbladet skriver om kaosvädret ska slå till eller hur folk gömmer sig inomhus i svala källare för att man skriver att nu kommer dödsvärmen till helgen.

Inte ens när de skriver om Nakenchock eller troschock i Lets dance så låter folk bli att titta på skiten.

Lägger in en bild här så får vi se hur många som låter bli att titta.

 

-Såg ni vem det var?

Inte, flytta då upp blicken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att det är så enkelt. Det är ju en proffessionell kapten som förmodat hade tillgång till professionella, riktade väderprognoser. Det går inte att jämföra med tabloidtidningarnas rubriksättare och dess påverkan på allmänheten.

Hur risker kommuniceras och därmed förstås är också lite speciellt i yrkesgrupper som sjömän. Jag har inte riktigt tid att leta fram referenserna, men ni får helt enkelt lita på mig så länge.

Baserat på vad jag läst på sailinganarchy.com om stormen, förlisningen och området där det skedde och det jag kan om riskuppfattning(risk perception) och riskförståelse (sense-making of risk) så skulle jag sätta vargen kommer ganska långt ner på listan över vad som påverkade beslutet.

Högt upp på min lista kommer over confidence och brist på riskanalys. Vad som också kan ha påverkat är att man hade ett schema att förhålla sig till och man var inbokad i St Petersburg (FL.?) om en vecka.

Det skedde i ett område som närmast är att beteckna som skeppskyrkogård och man visste när man lämnade hamn att den här stormen var något utöver det vanliga

Tyvärr kommer vi nog aldrig att få riktig klarhet i beslutsprocessen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undrar om det går att bädda in youtubeklipp här?Jag provar.

 

Det intressanta börjar ca 10:15 in. HMS Bountys befälhavare säger att det finns inget dåligt väder, bara olika väder och lite senare att han gillar att jaga orkaner och komma så nära ögat som möjligt.

Vilken dåre!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Se det positiva. Massor av vattenskadade/sjunkna båtar kommer att säljas billigt till sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va? Varför skulle de säljas just till Sverige, och vem skulle vilja köpa dom just här?

Men framför allt: Vad har det med HMS Bountys förlisning att göra? Det är ju vad som diskuteras i den här tråden

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...