Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Gäst 2012

Såhär vinterförvarar man sina positionsljus

Rekommendera Poster

Gäst 2012

Nu har vi en Storebro 31, en ljuv och vacker dam byggd 1977. Eftersom det är viktigt att man håller efter sina båtar så har vi nu bestämt oss för att följa traditionen inom Storebro när det gäller att vinterförvara sina positionsljus. Innan har vi inte brytt oss om det men i år kände vi att det var dax att göra något åt det.

Vi beställde den flotta ädelträboxen från Storebroklubben, skitbilligt; kostade bara 5.600 inkl. frakt (men bara för en box och vi behövde fyra). Insidan är klädd med amerikansk velour av den skönaste sort (samma typ som Jane Mansfield hade om halsen) och positionsljusen passar exakt. Givetvis fick man uppge vilka positionsljus man har och eftersom vi har den dyra sorten; italienska Guarcadello, specialbeställdes infattningen så att positionsljusen passar perfekt.

Lådan har ett automatiskt varningssystem ifall fuktigheten skulle öka och då larmar den till en app till min Samsungteelfon. Fuktigheten i lådan får inte överstiga 20% för då kryllar sig velouren och blir jätteful. Som bög vet jag att kryllig velour är jättttefult!

Nu har vi plockat av samtliga positionsljus och lagt dem i var sin låda och shit; de passade perfekt. Visst blev det dyrt men det är som det står i den flotta metallklädda manualen till lådorna; på sommaren kan man använda lådan till sina smycken och vips, gud vad glad jag blev. Nu slipper jag ha dem drällande över hela båten, äntligen har de fått en egen box.

Nu står boxarna här i vårt finskåp från Garda; omgivna av undersköna nakna damer från spanska Lladro. Vintern kan komma för nu är vi helt beredda. Båten har det bra, vi har det bra och våra positionsljus har det bra.

Jag antar att bössen därute inte orkar lägga några pengar på att värna om sina viktiga positionsjus och har jag fel om jag antar att de flesta skiter i vilket och låter dem sitta kvar på sin sunkiga båt?

Jag säger som min goa väninna, Gunilla Persson; jag är inte det minsta överdriven, jag är bara noga. Nästa år skall vi lägga pengar på samma typ av lådor, tillverkas av samma firma. Vi beställer två och i dessa kan vi stoppa våra TMD41A maskiner. Då är det så fiffigt att lådorna tillsammans ser ut som ett gigantiskt soffbord vilket passar perfekt till vår enorma Hollywoodsoffa i, helt rätt, amerikansk velour; okryllad men det läste du kanske.Det enda som jag upplever som är ett problem är vad jag ska ha i dem när motorerna sitter i båten; kanske alla mina italienska modetidningar.

Kan det funka tror ni?

Godnatt!

post-10022140-1394237294,7997_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte varit inloggad på länge men kunde inte låta bli nu! Mycket bra skrivetyes, citerade också inlägget så att det är sparat till eftervärlden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt Danne, det är rätt takter!

Men nu skall vi se om vi inte kan få lite hetta i denna tråd också:

Heter det inte navigationsljus? Eller åtminstone gångljus?\wink\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ />

Sket ni i ankarlanternan? Eller la ni den i det blå skåpet??

Kul inlägg\yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ />

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Smycken i lådor? På en båt måste det väl ändå handla om kuttersmycken, och sådana ska sitta framtill på båten. Någon j-vla ordning får det väl ändå vara på en båt?

Och att som någon har funderingar över längre upp i tråden, att skita i akterlanternan, rekommenderas Icke!

post-22515-1394237294,949_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst silviasurfarn

Haha, kul skrivet, garvade faktiskt länge \yes\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/thumbs_up.gif\ title=\yes\ width=\20\ />

Fast jag kan ju inte låta bli att retas lite:

1. Du bör reklamera lådorna för de verkar ha stavat fel på dem (POSITIONLIGTS), visst fattas ett H ? Det blir ju inte riktigt samma imponansfaktor då, liksom... Kanske är det ett Photoshop-misstag ?

2. Du får inte lägga smycken i dem på sommaren. Det står ju att de bara får innehålla positionsljus, eller kanske positionslus om man nu ska gå efter stavningen \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> Lägger du smycken i dem lär den där appen larma utav h-e hela sommaren...

Kommer osökt att tänka på Greve Draculas lådor när du talar om alternativa användningsområden för ev motorlådor.

Mågott!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Tack för dina inputs!

Vi fick lådorna lite billigare pga denna miss men visst stör det mig - funderar på att reklamera dem faktiskt!  På sommaren kan man koppla bort fuktlarmet till appen så det skall inte vara någon fara men du har en poäng för enligt manualen får den bara innehålla ljusen. Finns kanske en risk att försäkringen inte täcker om någon snor alla våra Swarowskikristaller ? Det får jag kolla upp!

Ser att inlägget blivit rapporterat, det glädjer mig att någon mitt i den internationellsa finanskrisen faktiskt gör denna prioritering. Alla kan ju inte vara sysselsatta med verkligheten! Undrar dock om det inte drar lite för kallt i den där stugan på landet i vilken rapportören bor...

Bifogar en bild på vår toalett på båten; en söt liten sak som jag klistrat just Swarowskikristaller på. Det tog en herrans lång tid och vilken tur att våra vänner inte tillhör riffraffet för annars skulle de väl sno med sig en kristall då och då.

Tjoho!

post-10022140-1394237294,9869_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Det vet jag!

I en liten stuga på landet bort en ensam människa och i takt med att kylan kommer och vinden börjar vina så kommer bitterheten som ett skyfall på höstkanten. Ingen telefon som ringer, ingen som kommer över på en fika, ingen som skickar ett brev, ett mail och, vilket är värre, inte ens ett fax. Inte ens den 1986 inköpta Minicallen biper!

Ur denna värld föds rapporteringsivern och det är helt ok för mig. Jag vill hellre att denna person skall rapportera till höger och vänster (jag har till och med fått båtbilder rapporterade i detta forum) för alternativet vore annars att han (troligtvis) satt i denna lilla stuga och med en död blick läser innehållsförteckningen på sin prozacförpackning, om och om och om och om och om igen...

Aktivitet är bättre än... ingen!

Kommentar:Bilden är från MG´s rapporteringskongress i forna Östberlin 1987

post-10022140-1394237295,0457_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Navigationsljus, gångljus... Det har jag aaaldrig hört talas om! Vi säger positionsljus, tampar till allt, ankar lina till något annat, sekundmeter om vindhastighet och vi säger också Stooooorebrooooo - uttalas med en slags Öfre Östermalmshonnör!

När det gäller akterlanternan så blir jag ju helt generad (får återkomma senare om detta)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommentar:Bilden är från MG´s rapporteringskongress i forna Östberlin 1987

Haha, du är fan inte klok på en fläck wink

Mvh.Perra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Det enda smycket som sitter i fören på vår Storebro är ett av undertecknad gjutet S i aluminium. Mycket låg snofaktor men en vacker detalj!

post-10022140-1394237295,0972_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha,

Fast det var ankarlanternan jag trodde du skitit i.

köpte du inte fyra lådor till de fyra gångljusen eller vad fan det nu heter?

fast å andra sidan rymmer nog inte en ankarlanterna så himla mycket, inte ens på en tjusig Storebro ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Vi lät faktiskt ankarlanternan sitta kvar för det anses tydligen lite macho i Storebrokretsar!

post-10022140-1394237295,3132_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Jag kan verkligen rekommendera dem men jag höjer ett varnande finger. Ädelträboxarna kan bara beställas om man har en Storebro, Nimbus, Hallberg-Rassy och Malö. Beställningslistan ser ut som följer:

Äger man en...

...Ryds blir det box i furu

...Bavaria blir det box i målad tunn spånskiva

...Nimbus blir det box i ädelträ

...Buster blir det box i galvad plåt

...Hallberg-Rassy/Malö blir det box i ädelträ

...Bayliner blir det box i återvunna plastbestick

...Flipper blir det box i spånskiva med ekimitation (kontaktpapper)

Kontakta dem vet jag: www.expensiveyachting.com

P.s. Har man inte råd finns det en billig pappmodell  som man viker ihop, lite pinsam men visst - det ger ett visst skydd. Papp går ju att lacka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan rekomendera en propplåda, de har jag en.

Propplåda är perfekt att vinterförvara proppen i och spesielt om man har en propulls.

Ett bra tippsså här vid vinterförvaring är att noga kolla upp så de inte är några sprickor i propellern.

Skitbra tipps här på Maringuden om propplåda. Har den i en plastback men funderar om det tippset var med baktanke då ja har en ryds. hmmm.

Får nog bli en propplåda av ädelträ nästs år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...