Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
pelle75

Bordgenomföringar & ventiler - Livslängd?

Rekommendera Poster

Finns det några generella tankar kring livslängd på bordgenomföringar och kulventilerna på insidan dito?

Har några ventiler som har läckt lite lite i spindeln så jag tänkte byta alla ventiler, men är lite fundersam på om man ska behålla genomföringarna om nu ventilerna går att få lossa utan problem..

Hade en firma som blästrade botten efter upptag i höstas och han tyckte att det definitivt var onödigt att byta dom då dom såg fina ut... Personligen kan jag tycka att kostnaden är försumbar ställt mot vad man står inför om en genomföring ger sig..

Har precis lagt 3 lager Vc Tar² och ett lager bottenfärg så vi har gott om tid att byta genomföringar iofs.. Men - trots ett antal timmars googlande så hittar jag inga generella riktlinjer..

Byta eller inte?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får ställa dig frågan ifall kostnaden är motiverad för att vara proaktiv och slippa vara reaktiv när något går sönder. (Samma gäller din tråd angående avgasslangarna.)

Jag tror inte att någon här kan ge dig ett svar på hur länge dina genomföringar/avgasslang håller. Det är så många faktorer som spelar in och som är individuella beroende på var och hur båten används att ett svar nästan är oansvarigt att ge.

Personligen är jag väldigt proaktiv. I vinter ska jag t ex renovera powertrimkolvarna till drevet...och då fungerade de ändå senast jag använde dem! cool Grejen är att vår båt är gammal och vi har bara haft den 1 1/2 år så jag vill gå igenom allt för att säkerställa så att allt är så bra det bara kan vara.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hört talas om någon vars bottengenomföring brustit?

Det måste vara en sällanhändelse då jag aldrig hört någon, slangar däremot ger sig, släpper osv...

Sedan är det ju en sak om man mår bättre och känner sig tryggare med nya, men det tror jag är mer mentalt än av praktisk nytta!

/Tobias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet skruvventiler som har gått av så man fått ratten i handen när den skulle stängas. Den var omkring 30 år gammal. Själva genomföringen håller säkert längre, de är de ju ingen förslitning på, medan ventilen ofta är hopsatt av olika metaller som rostar och korroderar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns bättre o sämre kvaliteter på genomföringar. Brons är bra och håller i evigheter. Rostfritt kan vara känsligt för spaltkorrosion om de inte är rätt monterade med rikligt med tätningsmedel (Sika). Vissa mässingslegeringar kan bli avzinkade och blir då väldigt spröda. Det finns bra mässingslegeringar också men det är nog omöjligt för en lekman att avgöra vilken typ av legering det är i en monterad genomföring. Mässing och silikontätning är mycket dåligt, ättikan i silikonet gör mässingen spröd.

En bra modell för att testa om du ska byta eller låta sitta kvar är att banka ordentligt med en hammare på genomföringen (förslagsvis på kranen innan du skruvar bort den så skadar du inte gängorna på genomföringen).

Håller den så låt den sitta kvar. Spricker den - tja svaret är väl självklart....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här förankrades i stort mina egna tankar och idéer - Tack!

Det blir en grundlig undersökning med lite bank-test innan jag skruvar loss kulventilerna som sitter på genomföringarna..Det jag har kunnat kontrollera visuellt ser väldigt bra ut..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant diskussion om bordgenomföringar.

Jag tror att det är gott att vara proaktiv.

Har själv en gammal segelbåt modell 79

Det är dags att byta bordgenomföringar.

Och insikten jag fått genom denna tråd är  att en bordgenomföring kan spricka.

Då är det bra att ha flytväst.

 

Men varför är det viktigt att kunna stänga en bordgenomföring? Ex vis toalett (än så länge), sjövattenintag för disken? Givetvis om du skall byta slang. Men annars??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du hört talas om någon vars bottengenomföring brustit?

Det måste vara en sällanhändelse då jag aldrig hört någon, slangar däremot ger sig, släpper osv...

Sedan är det ju en sak om man mår bättre och känner sig tryggare med nya, men det tror jag är mer mentalt än av praktisk nytta!

/Tobias

På en av mina  motorbåtar sjösatt ny 1975.

1988 trampade jag av misstag på bottenkranen, för kylvatten intaget, (på land), och bröt av kranen, dålig "mässing".

Således finns det olika kvalitet på bordgenomgångar och kranar.

Haver efter den episoden bytt till rostfritt i alla skrovgenomgångar på den båten.

På min IF var kranarna helt "uppätna". http://www.lasselundell.se/bottenkran.html

Har nu en ny "seglare" vars genomgångar skall få en grundlig översyn till hösten, på land.

http://lasselundell.se/adagio.html

http://lasselundell.se/adagio.html

post-52966-0-14355400-1407445425_thumb.jpg

Redigerad av Lasse-L

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du hört talas om någon vars bottengenomföring brustit?

Det måste vara en sällanhändelse då jag aldrig hört någon, slangar däremot ger sig, släpper osv...

Sedan är det ju en sak om man mår bättre och känner sig tryggare med nya, men det tror jag är mer mentalt än av praktisk nytta!

/Tobias

På en av mina  motorbåtar sjösatt ny 1975.

1988 trampade jag av misstag på bottenkranen, för kylvatten intaget, (på land), och bröt av kranen, dålig "mässing".

Således finns det olika kvalitet på bordgenomgångar och kranar.

Haver efter den episoden bytt till rostfritt i alla skrovgenomgångar på den båten.

På min IF var kranarna helt "uppätna". http://www.lasselundell.se/bottenkran.html

Har nu en ny "seglare" vars genomgångar skall få en grundlig översyn till hösten, på land.

http://lasselundell.se/adagio.html

http://lasselundell.se/adagio.html

 

Hej

Verkligen intressant info. Och framförallt bilder på hur gamla bordgenomföringar kan se ut.

Tack för ytterligare fakta vad gäller vitsen med att byta bordgenomföringar på en gammal seglare.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här förankrades i stort mina egna tankar och idéer - Tack!

Det blir en grundlig undersökning med lite bank-test innan jag skruvar loss kulventilerna som sitter på genomföringarna..Det jag har kunnat kontrollera visuellt ser väldigt bra ut..

Hej

Tack för att starta en intressant tråd.

Hur gick undersökningen och bank-testet?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De allra flesta bottengenomföringar består av två separata delar, dels genomföringen och dels kranen. Kranen i sig består av flera delar och är mer utsatt för materialpåfrestningar än genomföringen.

 

Snacket på min klubb verkar vara att de flesta byter kran med 8-15 års mellanrum men att själva genomföringen byts mindre ofta? Mycket mer jobb med genomföringen?

 

I Australien och Nya Zeeland läser jag att man mer och mer övergår till komposit...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva det viktigaste!

 

Snacket bland gamlingarna är att byta allt om du har köpt en för dig okänd båt. Då nollställer du timräknaren så att säga.

 

Skälet de anför är bra - att priset på genomföringar och kranar har gått ner. Alltså finns misstanken att båttillbehörsaffärer av konkurrensskäl köper så billigt de kan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva det viktigaste!

 

Snacket bland gamlingarna är att byta allt om du har köpt en för dig okänd båt. Då nollställer du timräknaren så att säga.

 

Skälet de anför är bra - att priset på genomföringar och kranar har gått ner. Alltså finns misstanken att båttillbehörsaffärer av konkurrensskäl köper så billigt de kan?

Hej

Tack för svaret. Bekräftar vikten av att vara proaktiv.

Annars brukar jag bli torsk på olika strulgrejor när ledigheten skall njutas.

Inte önskvärt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...