Zyhorn 0 Postad 29 Oktober , 2012 Hej Bryggsnack Vill gärna ha lite råd ang. underhåll på underredet på vår båt. Vi köpte en stålbåt i sommar och ska nu måla underredet. Det är målat med röd fartygsfärg (den sorten som inte färgar av sig när man tar på den). På vissa ställen så har färg och rostskydd lossnat och ska målas i. Frågorna är många dock. Under färgen är det som svart gummiliknande lager som är typ 1 mm. Början man skrapa kan man på vissa ställen få bort massor av färg plus det svarta lagret. Jag antar att det svarta är rostskyddet? Hur mycket ska man skrapa? Hur ska man måla i rostskydd? Ska man måla i bara i de hål som bildats av skrapandet? Ska man slipa ner färgen i kanterna till hålen? Kan man köra med högtryckstvätt på hela underredet? Det känns som det kan komma in vatten mellan plåten och färgen om man skjuter hårt med vatten där? Vilket rostskydd ska man välja? Finns det någon bra sida med mer info om just stålbåtar generellt? Tack för svar! //Staffan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Oktober , 2012 Det låter mystikt. Det riktiga sättet att underhålla ett stålskrov är att blästra rent och lägga på en riktig rostskyddsfärg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Poppe 9 Postad 30 Oktober , 2012 Om du vill göra det ordentligt så kan du blästra till metallrent (sa3). Sen behöver du måla tre lager med färg. Grund, mellan, topplager. Inför nästa säsong knackar/skrapar du bort rosten och målar med rostfärg. Observare att du behöver måla flera skikt på samma lager. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 30 Oktober , 2012 Då det inte är direkt gratis att få hela skrovet eller ens undervattenskroppen blästrad, så är det inget man gör i onödan. Börjar det bli mycket genomslag av rost så måste det dock utföras. Det ska då blästras stålrent och sedan bör första lagret rostskydd sprutas på så den tränger in i alla porer. Detta bör göras så snabbt som möjligt innan det börjar korrodera av luftfuktigheten. Sedan kan man rolla på fler lager av rostskydd. Har själv stålbåt (Ansö 31). Det brukar vara små rostgenomslag på några få ställen varje säsong. Där har jag slipat stålrent och penslat på 2-3 lager 2-komp. rostskyddsfärg innan jag lagt på bottenfärg. maringarderoben.se har ett speciellt stålbåtsforum Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 November , 2012 Glöm inte att kolla rostskyddet på insidan skrovet. Många stålbåtar rostar sönder inifrån. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zyhorn 0 Postad 1 November , 2012 Hej och tack för svaren Jag var nog lite otydlig :-) Det finns ingen rost idag under båten så blästring låter lite overkill. Däremot har den gamla färgen lossnat på vissa ställen och jag har varit där och skrapat bort allt som sitter löst. Det har gjort att det bildats ett par 2x2 dm (ca) stora hål där plåten kommit fram. Det är här jag tänkte måla på. Är det så man gör? Skrapa rent på allt löst för att sedan måla underfärg, rostskydd och sedan bottenfärg? Och hur hårt ska man gå loss med skrapan? Om jag tar i känns det som jag kan få bort allting... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 1 November , 2012 Lägg på rostskyddsfärgen först direkt när du slipat så metallen är ren. Skrapa bara bort det som sitter löst d.v.s. det som släpper i flagor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser