Gå till innehåll
lördag 18 januari 2025
Crona

Kondens i kölsvinet - Hur mycket är normalt?

Rekommendera Poster

Igår moppade jag ur allt vatten i kölsvinet på min HR 352.. idag var jag nere i båten igen och där ligger ca. 1-2 cm vatten längst ner.. hur mycket kondens är normalt om båten ligger i sjön och det är lite värme på i båte.. obs. det har varit ca. 2-3 minusgrader dem två ista nätterna.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även längst akter under backslaget låg det någon cm vatten.. 

post-15276-1394237294,3926_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smaka på vattnet. Äckligt men du behöver inte svälja.

Kondenserat vatten smakar inget. Nu finns vissa tillsatser så smak blir det men är det saltvatten vilket jag misstänker så smakar det väldigt salt. 

Du skulle kunna svabba rent med varmvatten och moppen så är det lättare att avgöra smaken. Lite lite salt kan det vara kvar efter det.

En så stor mängd kondensvatten ska man inte få i första taget men visst kan det bli en avfuktning av luften om det är varmt och fuktigt i båten och bara ett par plusgrader i kölsvinet. Då ska du se droppar på kölfickans väggar. Torka av med ett toapapper och så ser du om det är vått. Några droppar i minuten blir rätt stor mängd på ett dygn. Jag mätte dropparna från avfuktaren för att uppskatta hur mycket vatten den skulle dra ut på ett dygn. Fick på en minut tio droppar=en ml (kryddmått) eller en dryg liter på ett dygn. Många droppar små blir en stor så eller hur man ska travestera på bäckordspråket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förslag på sånt som kan läcka:

-Propelleraxeltätningen

-Propelleraxelhylsan

-Vacuumventilen (vanligt om skvallerrör)

-Färskvattensystemet (läckande pumpar eller torkade slangar vid kopplingar)

-Genomföringar i rufftaket

-Masten (vanligt om genomgående)

-Sjövattenpumpen till motorn

-Kondens (minimalt)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska kolla imorgon igen.. kollade och kände runt Proppeleraxeltätningen men kunde inte känna något vatten där.. ska smaka på det vatten som ev. ligger under propelleraxeln.. det ser rent ut iaf.. vattnet i kölsvinet vill jag nog inte smaka.. lite oljefilm och glykol rester.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattnet kan väl inte gå baklänges från länspumpen? för det kom lite från munstycket när jag torkade upp igår. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan det.

Vad har du för typ av länspump?

Hur högt måste pumpen pumpa?

Den mängden vatten som finns i slangen upp till utloppet rinner ju tillbaka och mängden stämmer ju bättre med det som syns på bilderna än om det skulle va kondens.

Har två erfarenheter av vad det vattnet som står i slangen kan ställa till med.

Ett baksug i en länspumpsledning som höll på att sänka båten och samma automatiska länspump som gick konstant i minst en vecka pga att det stod en alldeles för hög vattenpelare ovanför pumpen. Vattnet var så varmt att jag nästan inte kunde ta på slangen. 

Det senare pga att jag dragit slangen högt och i en svanhals med hål på toppen för att slippa ev baksug. \blush\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/embaressed_smile.gif\ title=\blush\ width=\20\ />

Du får väl tork tort igen och kolla nån dag senare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är tyvärr ingen ellänspump utan en handjagare.. vet inte vad det är för märke.. men själva pumpbelgen sitter i sittbrunnen.. den får nog pumpa 1,5 meter upp till belgen.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går ju att räkna ut hur mycket slngen rymmer. 

Men det är ju bara efter du pumpat ut som det kan komma vatten tills slangen är tom.

Det kan ju va en kombination av olika läckage.

Vad har du för typ av propelleraxeltätning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är väl en Black jack. Dom skall väl normalt inte läck.

Bytte motor i vintras. Jag har tidigare alltid haft en gammaldags packbox med vaxfläta och smörjkopp för hylsfett. De var ju mekaniskt stabila men kunde ju läcka om man inte höll efter dem med fett och att dra packboxen ibland (med nåt år några års mellanrum) och byta vaxflätan  med ett par deceniers mellanrum.

Nu blev det en modernare typ - lik Black Jack.

Fick ett rep i propellern för ett par veckore sen. Ryckte sönder motorkuddarna. Motorn ställde sig lite på tvären och det bara strömade in vatten. Jag har två automatiska länspumpar som höll båten läns. 

De gamlahylsorna läcker ju lite ständigt om man inte sköter dem, men det hade inte blivit så stor skillnad om det hänt samma.

De nya hylsorna läcker inte och kräver ingen skötsel, mer än att man ser till att luften kommer ut när man sjösätter, men de tål tydligen inte att propelleraxeln pressar på några mm åt ena eller andra hållet som i mitt fall.

Du får väl torka upp allt vattnet. vänta ett par dar och sen se om det kommer in nåt mer. Kommer det mer vatten i kölskrapet får du väl ta till den klassiska metoden - att smaka på vattnet. Smakar det salt läcker det under vattenlinjen. Smakar det inte salt kommer vatten in lite högre upp.

Det är som vanlig synd om Stockholmarna. När jag seglade hem min båt från Stockholm så var det först nånstans nere vid Skåne som vattnet kändes salt när det stänkte i ansiktet. Om det var på kryss mellan Karskrona och Hanö eller om det var på kryss mellan Ystad och Falsterbokanalen, vill jag låta vara osagt. Oavsett så var det en underbar upplevelse att känna saltsmaken igen. wink

post-945-1394237294,6817_thumb.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1-2 cm vatten låter lite mycket för att vara ett dygns kondens..... även om varm fuktig luft mot ett kyligt skrov är en bra kondensutfällare. Vid temperaturer kring noll grader så innehåller ju luften inte lika mycket fukt som en regnfuktig sommardag.

Lägg lite toapapperstussar på misstänkta läckageställen och längs de vägar som vattnet kan rinna ner i kölsvinet. Då ser du varifrån ev läckage kommer och kan felsöka vidare om du inte hittar eventuellt läckageställe direkt.

Genom masten kommer det ofta lite vatten om det är genomgående mast som står kvar.

1,5 m länsslang brukar kunna släppa tillbaka en hel del vatten även om det sitter en backventil i silen nere i kölsvinet. Hoppa över att länspumpa och torka torrt med svabben i kölsvinet istället så du inte upprepar felkällan om det var slangen som släppte vattnet. Prova att lyfta upp länsslangen och ställ den i en burk så ser du om det är därifrån det läcker. Å är det torrt i burken och nytt vatten i kölsvinet så får du leta någonannanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade under mina durkar och i motorrummet i lördags. Utetemp 2 minus, innetemp 6 plus och vattentemp runt 7 plusgrader. Ingenstans hade jag mer vatten än att ett toapapper blev nånstans mellan fuktigt o blött efter avtorkning så jag tror knappast du kan ha såpass mkt kondensvatten. Nånstans, uppifrån el nerifrån, får du nog in vattnet. Smaka som sagt på det, lite oljefilm o glykol på tungan dör du inte av ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte heller mycket vatten i min maxi 77:a.. det var ju knappt något kölsvin där vad jag minns.. var väl typ lite akter om motorn vid drevet.. här sticker kölsvinet ner typ 1,20 från durken.. hålet är typ 30x40 cm.. ska tillbaks till båten imorgon och fortsätta sökandet på ev. läckor.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar märka att det blir mer kondens i båten på hösten, veckorna innan jag tar upp.

Orsaken är sannolikt att yt-vattentemperaturen sjunker rätt snabbt från ca 10 gr till nära noll på bara några veckor, vilket gör skrovet kallare,( kondenserar/avfuktar då luften mer) . Samtidigt som man vädrar in fukt och även drar in fukt själv då man är in i båten eftersom det regnar nästan varje dag på hösten.

Det bör inte bli mer än 2 cm kondens i ditt kölsvin per dag. Bedömmer att ytan är ca 20 x25 cm vilket innebär att det skulle vara en liter per dag som samlas där vilket skulle kunna vara möjligt om du tillför fukt med vädring och dagliga besök enligt ovan.

Sedan kan det ju alltid rinna tillbaka från länspumpen det som finns i pumphuset och utkastarslangen, vilket kan vara uppemot några liter, om du nu inte har en felaktig installation som Toaen beskrev ovan då kan det bli mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börjar få ordning på problemet med vatten i kölsvinet.. 

1... slangen upp från kölsvinet var av till 98% och den tidigare ägaren hade tejpat den väldigt dåligt.. jag misstänker att det kom in luft någonstans i tejpningen och att det blev någon typ av baksug så att vattnet gick tillbaka ner i kölsvinet.. nu har det tejpats om och nästa gång båten skall upp blir det till att byta ut hela slangen..

2.. även roderstocken läcker.. måste skaffa en stor jäkla fast nyckel eller något annat att dra åt muttern på denna.. polligripen räckte inte till.. och skiftnyckeln var för liten.. tips på vad man skall köpa för verktyg? 

 

post-15276-1394237296,4753_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Crona,

Även packboxen på hjärtstocken på min HR352 läcker, om än väldigt lite. Jag har låtit saken vara. Jag är rädd för att förvärra problemet om jag börja ta i för kung och fosterland i en 27 år gammal mässingskonstruktion.

Har du sett över hur fettnippeln till hjärtstockens packbox ser ut? Kanske hjälper att fylla på med mer fett?

PS Även jag tömde kölsvinet med samma metod, dvs mopp. :-) DS

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Är det slangen till länspumpen?

2. Det ser ju ut som en vanlig packbox till en propelleraxeltätning.

Skulle tro att nedre 6-kantsfästet är en kontramutter, som du måste lossa innan du drar packboxen. I packboxen ligger en vaxfläta. Lossa kontramuttern. Dra en aning på packbocen och dra till kontramuttern igen. Det sitter en smörkopp/fettpress. Den skall det va hylsfett i. Den bör du dra lite ibland så att det kommer ner fett och tätar. På en gammaldags hylsa drog man lite på fettpressen varje gång man la till för dagen. Eftersom det är till rodret så räcker det nog ibland.

Till min förra båt hade en tidigare ägare tillverkat fasta nycklar av en tjock rostfri plåt som passade till hylsan. Killen var en snitsare på det mesta och till yrket reparatör på Rönnskärsverket (Skeleftehamn)

Bra att du kom på problemen. Nu var det ju inte så farligt, men det är lite irriterande tills man kommer på vad det beror på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde med en mekaniker.. man skulle först skruva lite på den nedre och sedna på den övre för att på så sätt dra år och täta flätan.. Ska även fylla på smörkoppen med vattenfast fett.. gäller bara att hitta ett verktyg som passar.. att dra åt med.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Halloj Klubbjackan,, min läcker så pass mycket att det stör.. fyller utrymmet under backslaget   i kölen på ett dygn.. så jag tänker prova att dra åt lite.. tror inte detta har gjorts på länge då jag tömde ca. 40 liter ur kölsvinet när jag tog över båten för drygt en månad sedan.. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här borde va för att lossa och tvärt om när du dragit vaxflätan en aning, Dea inte förmycket - då kanske du inte orkar styra.

post-945-1394237296,811_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

På följande sida finns en gammal instruktionsbok för HR352. Det finns bla en sprängskiss av hjärtstockens packbox och en kort instruktion just angående läckage. Plus mycket annat.

http://www.hallberg-rassy.com/index.php?id=324&p=downloadManuals.shtml

Fast du kanske fick med en pappersformat till båten. Jag fick det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bör man få grepp om den stora sexkantsmuttern.. 

post-15276-1394237297,9898_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tag det lugnt med den där om du har båten i sjön....

Jag hade liknande problem med min 70-talsbåt. I slutändan kapade jag bort hela skiten och satte dit ett nytt system från JEFA. Jag hatar läckande båtar!

Moderna rullager gör dessutom underverk med känslan i ratt eller rorkult.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föreslår att du skaffar två verktyg så du inte vrider loss lagret ur laminatet.

 

Betrakta lagret som löst sittande i laminatet och håll emot med ena nyckeln med samma moment som den andra som du skruvar med. Då är det mindre risk att du behöver lyfta och torrställa. Det är ju som svårt att veta hur lagret sitter i laminatet. Är det bara ett inplastat rör kan man nog ganska lätt dra loss det så det börjar läcka där också.

 

Kontraproduktivt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om läckande båtar.

 

Ett förutsättning att få torrt i båten är att ha torrt i kölsvinet. Många säger att man inte kan ha dusch i båten för det blir så fuktigt. Den fukten vädrar man bort.

 

Fukt i kölsvinet blir fukt i båten. Ju större vattenspegel desto större fuktmängd. Tätslutande lucka över kölsvinet kan motverka fukt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I första hand två skiftnycklar (fasta är väl inte så lätt att hitta) i andra hand rörtång. Polygrip lite svårare att få grepp. Rörtången låser bättre och justeras steglöst.

 

Billiga också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...