Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
Elisa_A_R

Batterierna och gasoltuberna - ur båten eller ej?

Rekommendera Poster

Har tre batterier, varav ett startbatteri. Borde vara hyfsat fulladdade då jag dels har solpanel, dels körde ca 4 timmar med motor innan upptagning (sedan låg båten vid brygga en vecka och motorn kördes endast kort vid upptagning/konservering). Förre ägaren har alltid låtit batterierna ligga kvar i båten enligt uppgift utan problem. Osäker på hur jag ska göra, om de ska ur eller om de kan ligga kvar.

Vad händer om batterierna inte var tillräckligt laddade? Om jag förvarar dem i ett varmförråd, finns då inte risken att de laddar ur? Jag tänkte ha en ganska ljus press så att det lilla solljus som finns under vintermånaderna kan underhållsladda via panelen.

Gasoltuberna tänkte jag helt sonika låta ligga kvar, har ingen annanstans att göra av dem ändå. Är det dumt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har batterierna kvar i båten laddar någon gång på vintern, ingen underhållsladdning trots att jag har landström på i båten hela tiden.

Gasolen är kvar härligt med en kopp kaffe om man skulle få lust

kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inga problem att låta batterierna sitta kvar. Självurladdningen minskar vid sjunkande temperatur. Men, skulle de tappa laddningen så är risken stor att de fryser sönder. Därför brukar man påpeka att batterierna ska vara friska. För att minska risken för frostsprängning kan man ladda då och då eller, ännu bättre, ansluta en riktig laddare som kan underhålla. Solpanelerna klarar det om de är vettigt monterade. Börjar batterierna bli gamla och lite orkeslösa och man inte kan ladda dem så ta ur dem. Det är inte kul att ta hand om sönderfrysta batterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Batterierna kvar. Håller koll på volten och de får ett par timmar underhållsladdning då och då. Plpus att min solpanel faktiskt ger litegrann även fast den sitter under pressen. Laddade batterier fryser inte.

Gasolen är ur. Men det beror på krav på båtklubben där jag ligger. Brandkåren vill inte hantera båtbränder där gasolflaskorna sitter kvar ombord. Annars tål den kylan.

Man får faktiskt förvara gasol på en (icke-inglasad) balkong!  Upp till 10 litersflaska. infolänk

Jag antar att när det brinner såpass i huset så att gasolflaskor på en balkong börjar blir en fara....så är huset och dess innevånare körda i alla fall. :-/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...