Snoilsky 3 Postad 29 Oktober , 2012 Hej I år kommer båten ligga kvar i sjön. Motorn är en sjövattenkyld Yanmar 2GM20. Efter att ha stängt genomföringen till sjövattenintaget så lossade jag termostathus, impellerhus samt öppnade upp tappkranen för att tömma kylkanalerna på sjövatten. Det kom knappt något ut ur tappkranen (lite igensatt) men däremot kom det mycket från impellerhus. Sedan var min plan att ta bort termostaten men jag blev orolig att jag skulle ha sönder den. Istället hällde jag glykolvatten i alla slangar (förlängde de som behövde förlängas för att få höjd/tryck) tills att det kom ut några droppar glykolvatten ur tappkranen. Låter det som att jag kan vara trygg inför vintern? När det kommer till avgaslimpa/avgassystem gjorde jag på ungefär samma sätt: Tog loss slangen som leder till avgaslimpa. Höjde upp den och hällde i ca 3 liter glykolvatten tills att det blev fullt. Kunde höra hur dämparen fylldes med glykolvatten. Utspädningen blev säkert inte helt korrekt då jag inte vet hur mycket sötvatten som redan fanns i systemet. /snoilsky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 29 Oktober , 2012 Pratade med en marinmekaniker som sa att principen var okej. Någon som har invändningar? /Snoilsky Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Crona 4 Postad 29 Oktober , 2012 Jag har också min båt i sjön.. Jag tänker stänga intaget till sjövattnet och ta loss sugslangen.. sen sänker jag ner slangen med en pyts med glykol/vatten 50/50.. och startar motorn.. stänger av så fort det börjar komma ut vatten i avgasröret.. frugan sitter utanför på ybommen med en spann och ropar när glykolblandningen börjar komma. Då är jag säker på att hela sjövattensidan är fylld med en glykolblandning. Detta skyddar även mot korrision.. Impellern byter jag ut till våren.. Termostaten behöver jag inte tänka på då den sitter på sötvattensidan... Men annars har jag en frostvakt som står på ca. 6 graders värme i motorrummet. Men glykolen kör jag i iafall strömmen går.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 29 Oktober , 2012 Det är kanske så dags nu men har man en trevägsventil på intaget är det extremt enkelt att få in glykolblandningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 Oktober , 2012 I princip är det väl ok, men för mig låter det väldigt komplicerat. Jag brukar varmköra motorn. Koppla loss slangen från kylvattenintaget på motorn och sätt på en slang som jag stoppar ner i en 25-litersdunk med sötvatten. Kanske inte fel att stänga bottenkranen innan om man ligger i sjön http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/wink_smile.gif\ title=\wink\ width=\20\ /> - vilket jag nästan alltid gör. Byta olja och filter. Sätt på en slang där kylvattnet går ut från motorn och in i avgasröret. Stoppa ner de bägge slangarna i en dunk med glykolblandning 50/50. Det är med ungefär den blandningen man får det största frysskyddet. Köra motorn så jag ser att det cirkulerat glykolblandning genom motorn. Nu har jag haft sjövattenkylda motorer fram till i år, men det är egentligen ingen skillnad om man har färskvattenkylda. Sjövattendelen bär ju få lite fryskydd och rostdkydd ändå. Har man färskvattenkyld motor bör man ju kolla att det finns glykolblandning i systemet - åtminstone första året. Ta med ett prov till tappen eller ställa in det i frysen. Sen bör man nog bytta glykolblandningen nån gång ibland. Vart 3;e - 5;e år eller nåt sånt. Dvs ungefär lika ofta som man byter impeller. http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ /> Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 29 Oktober , 2012 Håller med om att det är lite krångligt. Brukar i vanliga fall varmköra för att sedan byta till spann med glykolblandning. Dåliga batterier satte käppar i hjulet i år. Laddströmmen var dessutom avstängd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser