Gå till innehåll
torsdag 26 september 2024
Tirill

Hur hitta en triskandes Cylinder...?

Rekommendera Poster

Ja, jag har fått flera riktigt bra tips o info här på detta forumet på mina undringar och problem. När jag ändå är igång, så skulle jag vilja dryfta en ny teknisk fråga, som säkert många utav er har kunnskap om, såväl från proffesionellt arbete som hemmamekning.

Om man har en motor (här snackar jag i första hand utombordare, men det torde vara samma även på andra bensinmotorer), och denna uppenbart inte går på alla cylindrar.  Hur hittar man enklast den cylinder som är död? 

Den metod jag använt genom åren är ju att lyfta tändkablarna en o en, och starta moton. När man lyft den cyl som är död blir det ju ingen skillnad från tidigare. 

Jag vet oxå att det en gång i tiden fanns ett speciellt tändstift som det var glas i isolatorn. Vid mörker kunde man se förbränngen ner i cylindern. Detta kunde bl.a. även användas till förgasarjustering etc.

Men finns det andra sätt??  Någon?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar låta motorn vara igång innan jag rycker tändkabel för tändkabel. Vet inte vad du skulle behöva för annat sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kompressionstest säger mer än tusen bilder. Framförallt om felet finns i själva cylindern eller i ventilerna. En kompressionsmätare kostar inte mycket. Jag brukar rutinmässigt göra ett komptest på mina motorer innan jag vinterkonserverar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kunskapen att bedömma om detta är en skröna eller inte. Men jag har hört att dagen moderna elektroniska tändsystem (tändspolar) inte mår bra av att gå tomma, utan behöver någon form av motstånd t.ex. ett tändstift. Är det någon här som kan verifiera eller förkasta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen mår de inte särskilt bra utan nåt spänningsbegränsande yttre gnistgap, men de måste  förbaske mig tåla det!

I annat fall havererar ju tändsystemet ifall en tändhatt råkat ramla av - eller för den delen ryckts bort som test. Går vad jag begriper alldeles utmärkt att tillverka tändsystem som klarar detta helt basala  krav, men kvalitet kostar.

[Vad gäller tändspolars många variabler exempelvis lindningsvarvens relativa maxspänning och isolation sinsemellan, yttre el-isolations tjocklek, homogenitet och mekaniska åldringsegenskaper etc.]

Ryck därför tändhattar av hjärtans lust på en relativt ny motor, skulle tändsystemet mot förmodan  rasa så kontakta motortillverkaren angående deras slarv vad gäller kvalitetskrav på sjön. Kan jag alltså tycka. ;)

Ps. att skruva ur och kolla tändstiftens utseende är också en bra metod i många sammanhang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan man använda en stroboskoplampa som man har när man ställer tändningen. Då kan man låta motorn vara igång och mäta på alla tändkablarna en efter en och se om den blinkar som den borde.

/Björn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det visar ju bara ifall man har puls i tändkabeln, inte om problemen beror på något annat vajsning med berörd cylinder...

Mvh

Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, men en stroboskoplampa kan nog ändå vara OK  ibland.  Lätt och bekväm att använda.  Dessutom så tycker jag nog tändningsfel leder lite över bensinfel på båtmotorer.  I alla fall där det handlar om att en cylinder missar/e död.

Jag har en sån burk från Biltema som an sätter på tändkabeln, som skall ge ett slags neonblink vid tändpuls, men den e svår att montera på en båtmotor, och jag har aldrig lyckats och använda den på nåt vettigt sätt.

 

 

post-10020431-1394237298,2905_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken gamla eller nya tändsystem mår bra av den mycket högre spänning dom utsätts för när gnistan inte har nånstans att ta vägen. Om isoleringen i tändspolen inte är helt perfekt kan det hända att den fungerar aldeles utmärkt under normal drift, men när man rycker en tändhatt får man kanske fem gånger högre spänning och fem gånger mer kraft att ta sig genom isoleringen. Och när gnistan en gång slagit ett hål och kanske t.o.m. skapat en svagt ledande kolbana blir det mycket lättare att gå där, så spolen kommer inte fungera ordentligt när tändhatten åter monterats... Samma princip gäller för att gå genom isoleringen i tändkablar och tändhattar, men där brukar det vara billigare att åtgärda.

Spänningen kan teoretiskt även gå tillbaka mot tändningselektroniken och skada den. Om det är praktiskt möjligt vet jag inte, men elektronik ogillar högspänning så det är inte otänkbart.

 

Om en tändhatt kan ramla av under drift borde den ha bytts ut. Sitter såna grejer inte stadigt är dom skräp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en annan bekvämare variant av Tirills indikator, hålls bara emot tändkabeln.

(Det oisolerade skaftet gör väl att man själv blir jordplan i nån sorts antenn?)

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Gnistprovare-151372/

Hade varit intressant med ett litet experiment, att sätta ett yttre gnistgap parallellt med tändstiftets så att gnistan själv får välja. Tror att det är närmast omöjligt att det skulle gnistra i bägge, lättaste vägen vinner vid parallellkoppling? Med tanke på kompressionen och orkanvindarna inuti cylindern så måste det yttre gnistgapet vara större. Gissar att ifall det är mindre än säg 8mm så kan gnistan börja hoppa där istället, kan det vara i rätt härad? (Men motortyp, luftfuktighet och gapets spetsighet påverkar antagligen mycket?)

Ps håller med om skräptändhatt, men inget hindrar väl ytterligare säkerhet genom ett välkonstruerat tändsystem.


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

8mm kan vara i rätt härad, beroende på alla tänkbara faktorer - gnistgap, cylindertryck (ju mer man gasar och ju högre kompression, desto svårare att få gnista) o.s.v. Skruvar en del med gamla moppar och dom brukar gå starta (men inte nödvändigtvis gå bra) om dom klarar att ge runt 5mm gnista när man kickar, hyfsat pålitligt test för att se om man ska riva i tändsystemet eller annat när dom inte går få igång. De flesta båtmotorer bör ha högre kompression så dina 8mm låter inte alls tokigt som gissning!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt är en ir termometer. Man riktar den mot tex grenröret, och ser direkt vilken cylinder problemet ligger i..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...