Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
Pontus_pf

Bränsleförstärkare något att ha?

Rekommendera Poster

När jag skulle köpa lite olja inför vinterkonserveringen av min Mercruiser MPI tipsade en försäljaren i butiken mig om att köpa bränsleförstärkare till våren. Då behövde jag tydligen inte bry mig om olje-delen inför konserveringen nästa år. Mirakelmedlet smörjde alla spridare mm, minskade bränsleförbrukningen samt något mer fantastiskt, längre livslängd på motorn tror jag det var. De sålde enorma mängder av detta.

Såg liknande produkt i annan butik där ovanstående egenskaper också stog på flaskan.

Är detta något att ha? Stämmer dess egenskaper som jag nämnt ovan? Finns väl i andra namn också kanske, booster osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar ju vara ett välanvänt medel... wink

Är det verkligen ingen som vet något om detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inget om just din bränsleförstärkare. Heter det vekligen så, förresten? Däremot har jag genom tiderna läst ett antal tester och artiklar om olika bränsletillsatser och slutsatserna har alltid varit negativa. En bra fråga att ställa sig innan man lägger sina surt förvärvade slantar på en en produkt som mirakulöst sänker bränsleförbrukningen och minskatr slitaget på motorn: Varför sätter inte oljebolagen till denna produkt i sina egna bränslen? Det skulle ju definitivt kunna utgöra en konkurrensfördel.

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drivmedelsförstärkare hette det visst! Då fick man upp lite resultat på google iaf... 0,1% inblanding.

Här är en pdf från tillverkaren:

http://www.triboron.se/files/manager/pdf/triboron%20produktkatalog_drivmedelsforstarkare.pdf

Om man inte har pdf står ungefär samma info på tex Watskis sida, samt med priser:

http://www.watski.se/Triboron-Drivmedelsforstarkare-11M2i

Jag blev rekommenderad den på Marinshopen där de verkade satsa på denna försäljning.

Någon som har mer att säga nu då när jag fått lite mer info? På Marinshopen menade försäljaren att då kan jag skippa det här med oljeblandad bensin innan vinterns konservering. Tyckte det lät enkelt, i med både stabilisator och förstärkare under någon av de sista turera före vintern sen är den delen av konserveringen klar, inget krångel med att köra på land med motorn osv.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SeaManiac:

På tillverkarens PDF som jag länkade till står det lite i början om varför man (enligt dem) nu för tiden behöver använda deras produkt.

Men om man bortser från hurvida det ger bättre egenskaper osv, kan det stämma att man inte behöver använda någon övrig olja i bränslet/cylindrar inför vinterkonserveringen? 0,3dl räcker till två fulla tankar av min båt (2 säsonger alltså om man bara häller i det sista tanken för säsongen)  vilket betyder max 40kr men med en stor tidsbesparing/krångel/slabb på land för mig. Det är ju en sådan liten mängd så man undrar ju om man kan lite på dess skyddande egenskaper då när det späds ut med 150 liter bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inga personliga erfarenheter av detta, och heller inga fakta, men generellt resonerar jag så att det finns inga mirakelmedel. Om nu detta mirakelmedel verkligen skulle ha såna magiska egenskaper så borde det vara en världsnyhet inom motorbranschen.

Om något verkar för bra för att vara sant så är det sällan sant.

Det skadar säkert inte att skvätta i det i tanken men jag skulle adrig riskera att skippa konserveringen bara för att jag kört med mirakelsoppa att tag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

När något verkar vara för bra för att vara sant då brukar det vara det också; skrev Flinta. Jag håller med!

Att skippa vinterkonserveringen var säljaren argument; jag förstår varför du köpte resonemanget men ev. problem med din motor behöver säljaren inte ta ansvar för. Det hamnar på ditt bord.

post-10022140-1394237301,3922_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med tidigare talare verkar alltför bra för att överrensstämma med verkligheten.

Har man som TS en inombordare så måste man ju ändå starta upp båten på land och köra igenom den med glykol.

och då är det ju inget direkt extrajobb att spruta in lite konserveringsolja i maskineriet.

Att medlet skall ge lägre förbrukning och minska slitaget låter som rent bondfångeriwink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså med att skippa konserveringen menar jag att som det är nu så kör jag en blandning av bensin, olja och stabilisator enligt Mercruisers rekommendation. Detta görs på land då det ju behöver synkas med glykolkörningen.

Min dröm är att jag efter tex sista tankningen för säsongen häller i stabilisator och sedan drivmedelsförstärkaren. Nu skulle jag alltså ha den rekommenderade blandningen som motorn ska ha inför vintern. Sedan byter jag bränslefilter, motorolja och oljefilter vid något passande tillfälle (båt fortfarande i vattnet) . Sedan när jag tar upp båten kör jag en kort stund på land med glykol. Sedan färdigt! \smiley\http://www.maringuiden.se/js/ckeditor/plugins/smiley/images/regular_smile.gif\ title=\smiley\ width=\20\ />

Men allt fallerar ju om drivmedelsförstärkaren inte kan ersätta oljeblandningen...

Men om ni förstod tidigare vad jag menade så tolkar jag det som att ni inte tror att man kan skippa oljeblandingen inför vintern. Detta är faktiskt rätt krånligt annars. Antingen ska man göra den besvärliga metoden att koppla extern tank till motorn, eller fylla bränslefiltret med rätt blandning och sedan köra rätt tid så att det kommer in i motorn samtidigt som den begränsade mängden glykol man har körs igenom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att köra med extern tank är bara krångligt en gång, då trevägskranen ska monteras in i båtens befintliga bränslesystem. När den väl sitter på plats så är det bara att varje höst koppla på 12 l-dunken med alkylatbensin blandad med lite 2-taktsolja och köra med den under glykolgenomkörningen. Den alkylatbensin man inte använder kan man spara till nästa år då den är mycket stabilare än vanlig soppa.

Gör man på detta sätt behövs varken bränslestabilisator, bränsleförstärkare, foggning av förgasare eller pumpa in olja i cylindrarna via tändstiftshålen.

Mycket enklare än så kan det knappast bli. yes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Första gången är dock så krånglig/trångt i min båt att det aldrig kommer bli av.

Låter inte så mycket billigare än min önskemetod med drivmedelförstärkaren heller (som iofs kanske inte duger, väntar på bekräftalse på det...). Fogga någon förgasare eller olja i cylindrar behövs väl inte på någon av dessa metoder.

Men om man väl har en trevägskran kan jag förstå att man är nöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska jag vara ärlig så tror jag inte att du kommer få någon bekräftelse på att bränsleförstärkaren fungerar såvida du inte frågar någon som säljer det med avans vill säga...

Du gör givetvis på det sätt som känns bäst för dig, men personligen tror jag som sagt att du riskerar din motors livslängd om du av bekvämlighet hoppar över att göra en ordentlig konservering enligt beprövade metoder. Sen kan ju motorn rasa av andra anledningar långt innan den hinner ta ev. skada av bristande konservering också.

Slå en signal till en erkänt kunnig Mercrusierverkstad och fråga dem vad de tycker. Fråga först ifall de säljer berörd produkt för att klargöra att de inte är part i målet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om ingen kan bekräfta att det är bra så känns det bäst att köra med beprövat såklart, speciellt för en som egentligen inte kan något om motorer. Har för mig att man skulle ha ca 10% oljeblandning i bensinen enligt Mercruiser så att man istället skulle kunna använda 0,1% drivmedelförstärkare är kanske inte troligt. Hade hoppats att någon kunde bevisa motsatsen ändå men verkar tyvärr inte så!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl antagligen så att den här typen av produkter oftast säljs just till kategorin som inte vet så mycket om motorer. Det är nog mycket sällan köparen är en erfaren motormekaniker...och jag kan nog säga med säkerhet att det aldrig är någon som jobbar med högpresterande motorer.

Det är så det oftast fungerar med mirakelmedel. Produkten marknadsförs med allehanda magiska egenskaper som lätt genomskådas av kunniga men bländar de som inte är lika insatta. Ett vanligt säljargument är att det behövs extremt lite av produkten så det blir inte så dyrt. Men om produkten inte har några positiva egenskaper alls så blir det väldigt dyrt även om det inte kostar mycket pengar.

Vatten på flaska är ett bra exempel. Här i Sverige har vi huvudsakligen fantastiskt bra vatten i kranen men ändå säljs det tusentals kubikmeter vatten på flaska till helt vansinniga priser relativt kranvattnet. Bara för att vattnet marknadsförs som källvatten och Det är något speciellt med vattnet från X så köper folk. Många flaskvattenmärken fyller sina flaskor direkt från det kommunala vattensystemet och skriver att det är källvatten...och de ljuger ju egentligen inte eftersom vattnet kommer från en källa. Att det är den lokala vattentäkten som är källan, inte någon magisk plats där vattnet bubblar upp ur marken, det talar de inte om.

Nu halkade jag lite OT men slutsatsen är den samma för bränsletillsatser som för flaskvattnet. Det mesta är bara dyra och verkningslösa bländ-produkter även om det givetvis finns undantag. Kolsyrat vatten på flaska resp. bränslestabilisering är ju annat än kranvatten resp. vanlig soppa.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...