Taihamn 0 Postad 15 Januari , 2013 Riktigt tråki historia att läsa. Min åsikt efter att ha läst detta samt med många års erfarenhet av kundbemötande i handeln är att du som konsument måste stå på dig och vara lite hård mot killarna på tanaha. Det är inte alltid helt lätt, särskilt när det kommer till saker som man själv inte är så värst duktig på. Men se till fakta: Du som kund har lämnat in en ny motor för service, självklart ska du då få tillbaka motorn i samma skick som när den lämnades in. Detta kan ju påverka avsevärt den dagen du säljer båten och den ev köparen ser att k-plattan är alldeles vågig. Nej, stå på dig och kräv nytt! Det hade jag gjort. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 15 Januari , 2013 Håller med bl.a Peter_K, blanda inte in någon ytterligare firma. Läs på konsumentköplagen eller ta kontakt med en konsumentvägledare i kommunen. Avhjälpandet ska ske skyndsamt enligt nedan. Mackey ------------------------------ Avhjälpande 20 § Konsumenten har rätt att kräva att näringsidkaren avhjälper felet, om det inte medför olägenheter eller kostnader för näringsidkaren som är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för konsumenten. Även om konsumenten inte kräver det får näringsidkaren avhjälpa felet, om han efter det att reklamation har kommit honom tillhanda utan uppskov erbjuder sig att göra detta och konsumenten inte har något särskilt skäl att avvisa erbjudandet. Avhjälpande skall ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det. Avhjälpande skall ske utan kostnad för konsumenten. Detta gäller dock inte kostnader som skulle ha uppkommit även om tjänsten hade utförts felfritt eller, om felet beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse, kostnader för att ersätta material som konsumenten enligt avtalet om tjänsten har tillhandahållit och bekostat. Lag (2005:61). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 15 Januari , 2013 Jag vet inte om jag tycker Yamaha Center skulle vara speciellt bra. Mina föräldrar köpte en båt där som det var fel på gång på gång och servicekillarna lyckades inte fixa felet så Yamaha Center fick köpa tillbaka båten. Och ska man ska köpa reservdelar till sin båtmotor måste man själv veta artikelnumret på reservdelen för de som säljer reservdelar kan ingenting om Yamahamotorer samt att de säljer reservdelar till ockerpriser. Yamaha Center är bara till för dem som vill betala lite extra för att man går runt i flashiga lokaler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 15 Januari , 2013 Jag trodde i min enfald att det skulle vara enklare att äga en nyare båt. Men tyvärr gick det som vanligt, åt fanders alltså. Skulle jag stå på mig mot Yamaha Center skulle de bara banka vidare på kavitationsplattorna, ja både den nedre och den lilla övre är skadade. Han som håller i båtdelen på Yamaha Center ska byta jobb nu och gå tillbaks till gymbranschen som han jobbade i tidigare!? Verkar ju sådär ur kompetenshänseende. Jag säger som jag sade i en annan tråd. Om Yamaha Center i Haninge inte fakturerar för servicen på motorn låter jag udda vara jämt. Så glömmer vi detta. Hittills har de inte gjort det. Att det egentligen borde sättas dit ett nytt underhus skiter jag i, men jag tänker inte betala för servicen. Känns som en rimlig deal. Sen att proppen kommer ventilera mycket mer nu och att andrahandsvärdet sjunkit med typ 10 000 får jag leva med. Våga hata båtar och båtmek. Men båtar är ganska goa att åka ut med familjen med när det är fint väder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davidlobster 0 Postad 15 Januari , 2013 ...så länge de(båtarna) funkar som de ska Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 486 Postad 16 Januari , 2013 Hej! Det är lämpligt att komma överens med dem om att de inte fakturerar, annars riskerar du bara att om ett halvår få en faktura och så är karusellen igång igen. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baconowski 0 Postad 17 Januari , 2013 Ja jävlar vad jag skulle stått på mig, finns inte en chans att de kan snacka sig ur det där. Man lämnar ju inte in bilen på service och tar emot den med brytmärken på huven för att den var svår att få upp? Nej stå på dig för allt vad det går!! De ska inte få komma undan med sånt där skit. Börjar vi konsumenter släppa efter på just dåna här saker så kommer det aldrig bli ngn bättring. Jag servar min yamaha på Hammarby Marinservice, beläget på långholmen. Dyra som alla auktoriserade såklart men ett gott bemötande och ett väl utfört jobb på de 2 gånger jag har haft med dem att göra. Kan helt klart rekommendera dem! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 17 Januari , 2013 Tack för tips. Och håller med i princip. De sa dock till killen i kassan att jag bara skulle hämta ut drevet ej betala när jag var dit. Och jag har komponerat ett formellt invändningsbrev där jag emotsäger mig fakturan om den skulle komma och där jag beskriver händelseförloppet. Jag tror spontant att det håller i en ev skiljedom utan att veta. Jag har som tur var fotobevis när meken hamrar på som bäst med gummiklubban, om de nu skulle få för sig att förneka bankningarna. Jag tror inte de kommer att fakturera servicen och för min del kommer jag att nöja mig med det. EDIT: Baconowski, ja jag har tittat på dem. Ser bra ut. Det finns även andra firmor som kan Yamaha (som tur är). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 17 Januari , 2013 Men med andra ord har inte växelhuset någonsin varit loss sen den byggdes 2007 eftersom de satt så hårt. Har du inte servat den tidigare? ((ny impeller). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 17 Januari , 2013 Stämmer som du skriver den har troligen aldrig lossats. Jo den har servats tidigare och växelhuset skulle då egentligen släppas ned för inspektion av impeller, men det glömdes nog bort. Frågan är om 5 grader ute och en gummiklubba var rätt vapen att få loss det? Och ja jag sa stopp minst 2 gånger. (jag var med på servicen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 17 Januari , 2013 Byttes impellern nu då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 17 Januari , 2013 Ja den byttes, det var därför som drevet lossades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 513 Postad 18 Januari , 2013 Läser nu att det handlar om YC i Haninge. Jag köpte en ny båt där för 13 år sedan och fick ett bra bemötande och bra service. Har också handlat tillbehör och resevdelar där och i Nynäs flera gånger och ansett dem kompetenta och service-inriktade. Häromåret hörde jag att ägaren, Vicke, sålt till ett investmentbolag vilket gjort att de flesta gamla slutat på företaget. Gamle ägaren skulle visst vara med under ett år eller så för att köra in de nya ägarna men jag vet att såväl vissa kunder som leverantörer kände sig väldigt illa behandlade av de nya ägarna redan från start. Verkstadschefen i Nynäs slutade och flera av de erfarna teknikerna med honom. Enligt hörsägen var de på väg att bli av med sin Volvo-ackreditering men att Volvo i sista stund ändrade sig då de fick reda på att en viss känd fd hockey-spelare med pappa stod bakom investment-bolaget. Kan vara sant eller inte. Jag väljer att inte lämna min båt på service där iaf. Och mot ovanstående bakgrund är jag inte förvånad över din berättelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser