Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
Soumi_batti

Banka banka bonk

Rekommendera Poster

Hoj, min mekaniker tyckte det var en bra idé att hamra på kavitationsplattan upprepade gånger för att få loss drevet. Nu är det eleganta hundöron dvs nedböjt gods på kavitationsplattan.

 

Min fråga till panelen:

-Går det att laga? Knacka rakt på något skumt vänster?

-Är det ett försäkringsärende eller ska man försöka sig på att mekanikerfirman ska åtgärda detta. Och i så fall hur?

-Eller behövs det helt enkelt ett nytt underhus för att återställa i originalskick?

 

Tacksam för input.

(än har den sista amatörmeken inte fötts)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lider med dig, ytterligare en idiot som inte ska skruva med båtmotorer.

Borde vara firman som ska stå för det men med en sådan klant hoppas jag det finns en chef på firman som inte är samma som mekanikern.

Reklamera.

Även viktigt vad som tog emot så man måste ta till våld för att få isär. Kan ge skador på lager.

Rådgör gärna med någon som är kunnig med den typ av motorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst 2012

Dödsstraff!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om din profil är rätt så är motorn från 2007 och då ska den inte kärva så när man tar ner växelhuset (vilket jag förmodar att det var).

Håller med föregående talare att det måste reklameras och hoppas liksom de att det inte var mekanikern som var chefen.

Men din fråga gäller vad man kan göra åt det rent tekniskt och där är jag inte mannen att svara, tyvärr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt klantigt gjort, men visst går det o fixa. Samma firma som inte hade koll på Yamahas olika fettsorter? Var trögade den? Tycker firman ska stå för det för det är inte så svårt att ta ner ett växelhus som trögar utan att skada det..

Med tanke på detta o fettdiskussionen vi hade för ett tag sen kom jag på att jag faktiskt har sett en positiv effekt sen Yamahas servicemeddelande om att köra WR Nr. 2 isf Lical, nämligen att uppbyggnaden av salter o mineraler runt drivaxelbussningen upphört helt med detta fett. Kan tänka mej att om det blir tillräckligt mycket snafs där så vill inte huset gärna ner. Var det första gången växelhuset togs av?

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=47020

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo Jarb jag kan nog ge dig rätt på den punkten. För det är jättemycket avlagringar inne i underhuset. Det har ramlat ut stora sjok med kopparfärgat guck.

Meken trodde trögheten berodde på att styrstiften inte hade fettats.

En kompis som har jobbat 30 år i branschen sa att man knäcker drevet i sidled för hand, då lossnar det. Vilket alla som jobbat mer än 5 minuter i branschen vet om, allt enligt honom. Att banka med gummiklubba är fel generellt och på cavplattan är jättefel tydligen.

Visst kan det vara fel fett, men i ärlighetens namn har detta drev troligen aldrig lossats. Så det fett fabriken smetade dit 2007 är det som sitter där nu. Är det Lical då?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va man har för fett på styrstiften spelar kvitta men på just drivaxelbussningen har jag sett skilland sen WR Nr. 2 kom. Servicemeddelandet kom 2007 så den är i gränslandet för din är väl en 2008 byggd 2007 har jag för mej vi kom fram till i en annan tråd.

Oavsett hade huset inte trögat om det varit nere oftare, blivit rengjort och återfettat. Är man slavisk med Yamahas service-schema ska huset ner varje år för bl a kontroll av vattenpumpen men åtminstone var tredje då impellern ska bytas bör man absolut ta ner det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent teknisk, ja det går att men förmodligen behöver man en svets.

Banka man tillbak den då sprickar eller i värsta fall går den av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju helt och hållet utanför sjökortet att du själv ska stå för kostnaden att återställa. Om vi utgår från att tillbakaknackning inte renderar det originalskick du efterfrågar så gäller ju helt enkelt ett nytt underhus (med tanke på utpriser på dessa lär de även vara svindyra för din mek att plocka hem)

[så till vida att han accepterar din rekis och förutsatt att han är ekonomiskt funtad kommer han föredra att illa kvickt återställa skadan med beprövad medicin.]

Du har ett gyllene förhandlingsläge om framtida gratis service om du mot förmodan skulle vilja lämna in den hos honom igen, om du kan leva med att han bankar tillbaka. Annars har ju faktiskt denna (seriösa) firma en egen försäkring, så du ska inte känna dig som en bödel bara för att du hävdar din rätt - trots att firman må vara liten, och anställer man lekmän för man hoppas att han prioriterat en låg självrisk.

Ställer han inte upp och ARN sviker är du utelämnad till eget försäkringsbedrägeri - förslagsvis stöldförsöksskada som anmäls när du avtäcker efter vinter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se på bilden så är det inte någon speciellt stor åverkan som blivit på

kavitationsplattan- borde väl gå ganska enkelt att fixa till med en gummiklubba utan att materialet spricker- alt. låta det vara som det är om ingen anna lösning finns???

 

 

//Roger

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att det är lättare att försöka slå in ett vasst föremål i spalten mellan rigg o drev i stället för att banka på drevet. Man kan använda en kniv eller ett brett stämjärn. Det kan bli lite märken på kanten, men dessa går oftast att fila bort med en fin fil. Pest eller Kolera..?

Att banka såpass rejält som gjorts på den kavitationsplattan e ju knappast proffesionellt. Jag har vid något tillfälle jagt en träkloss där, som fördelat slagen från gummiklubban så att skador ej uppstår.

Jag skulle tro att om man lägger en träkloss som mothåll, så kan man med en gummi/plast klubba banka tillbaka den skadan så att det inte syns med blotta ögat. Jag tror inte man riskerar sprickbilning etc när det inte är mer än så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet med det är ju att om handlaren går med på att byta ut huset så kommer han med all säkerhet knacka till skadan och sälja huset till någon annan, helt ovetandes, kund. Men är klart, då är ju TS problem löst och någon annan får ta över det. 

Skadan ser inte ut att vara speciellt allvarlig och den kommer aldrig påverka husets funktion. Om det var jag som var i TS situation så hade det känts bättre för mitt samvete att skadan knackas ut samt att jag får en rejäl sudd i kompesation/gratis service i fem år eller dyl.

Mvh

Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De har mailledes bett att få ta in drevet för åtgärd. Dock inte svarat på vad de tänkte göra. Låter väl som de tänkte ställa sig och banka tillbaks hundöronen.

Känns sådär.

Frågan är om det är säkrare att behålla drevet hemma som det är?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De kom hem till mig och hämtade upp drevet för kostnadsfri åtgärd. Det kallar jag personlig service!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det var vekligen bra service! yes

Berättade de hur de tänkte gå till väga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beroende på omfattning skulle de försöka knacka den rätt i första hand. Om det inte gick blev det smeden.

Behövdes lackning skulle de lacka hela drevet.

Jag blev faktiskt litet rörd över deras vilja att få en nöjd kund. Sånt där är värt väldigt mycket tycker jag!

Det blir nog Yamaha Center för årlig service även i fortsättningen, även om de kanske är litet i dyrare delen av skalan. Men den känslan att man kan lita på motorn när man är ute med familjen är mycket värt. Ett stopp med familj och hela baletten kan ju i värsta fall vara lika med slut på båtåkande helt och hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det som avgör hur bra en firma är har inte bara med hur bra jobb man gör, utan hur man hanterar en reklamation de gånger det gått snett.

Låter som en rätt bra firma i mina öron, alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på Yamaha Center och tittade på drevet häromdagen. Tyvärr har det blivit sämre än innan. De hade lämnat till en smed som försökt knacka den rak. Istället för 2 hundöron på höger sida är det nu 5-6 mindre vågor. Samma på vänster. Dessutom ser aluminiumgodset utplattat ut på vissa sektioner.

Borde väl kunna jämföras med att försöka knacka en krockad flygel på en bil rak. Det gör man ju typiskt inte, utan skär bort, svetsar dit ny, slipar, spacklar och målar upp.

Fasiken vad jobbigt det måste vara med dessa båtskrällen.

Någon som vet någon firma som gör reparationer av aluminiumdrev i Stockholmsområdet? Helst bra också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är december, reklamera igen.

Du behöver säkert inte båten på några månader..?

Berätta att du kollade närmare på lagningen när du kom hem och upptäckte detta. Börja INTE blanda in andra, egna firmor. Varför ska du betala?!!

Ett företag har tre försök på sig att åtgärda en skada eller brist man orsakat. Sedan kan du kräva nytt/utbytt/pengar för skadan. Allt enligt konsumentköplagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo du har pricipiellt rätt. Problemet är inställningen till kvalitet.

Yamaha Centers egen mek tyckte inte det var konstigt att stå och hamra på kavplattan i 5 plusgrader, trots att jag bad honom sluta 2 gånger och jag kunde byta impellern nästa sommar. Han tyckte ej heller det behövde värmas för att få loss.

Samma mek tyckte att det såg bra ut med lagningen nu.

Jag tror spontant smeden tagit en mellanstor motsvarande hammare och bankat mot någon form av mothåll, det syns slagmärken i aluminiumgodset. Dessutom är det mycket mera bucklor nu än innan. Det som var illavarslande då, var att han som hämtade drevet inte visste hur de skulle lösa detta.

Som det nu är förvärrar de bara skadan.

Spontant känns det för jävligt att ha en i det närmaste ny båt som man lämnar bort. Sen blir den skadad av en klantig mek. Och det finns inget man kan göra för att justera skiten. Tänk om jag skulle ta en hammare och gå loss på motorhuven på mekens bil. -Ingen fara jag bankar den rätt igen. Du kommer inte se att det varit en lagning, jag lovar!!

Nåväl jag har ett ess kvar i skjortärmen. Servicefakturan...

Fanns det någon utbildning för marinmekar för övrigt? Eller är det bara å dra på sig jackan och köra igång?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror spontant smeden tagit en mellanstor motsvarande hammare och bankat mot någon form av mothåll

Standardmetod för att åtgärda bucklor i plåt, och en mycket bra sådan där om man vet vad man sysslar med. Ett problem är att plåten kan sträckas ut när den bucklas, och det kan leda till att den blir vågig när man försöker få den plan igen. Använder man för hårda slag smider man ut metallen så den sträcks ut ännu mer, och gör situationen ännu värre...

Vet inte hur mycket av det som går applicera på gjuten aluminium, den är ju som bekant ganska sprickbenägen, men om den har det minsta gemensamt med den stål- & aluminiumplåt jag pysslat med borde man ha kunnat få bort det mesta av de ursprungliga skadorna eller spräckt det medan man försökte - jag har lite svårt att tänka mig hur man kan ha fått det vågigt utan att använda aldeles för mycket våld och/eller olämpliga verktyg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju teoretiskt kunna vara så att meken inte alls lämnat den till smeden som servicebokaren påstår, utan försökt greja till detta själv. Det var ju trots allt han som fuckade upp första gången, varför erkänna sitt misstag för andra.

Jag ska försöka få hem drevet idag och ta en bild.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet annan firma än Yamaha Center i Stockholmstrakten som mekar Yamaha utombordare? Om det ska installeras nytt underhus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...