Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Crona

Fråga ang.. droppande vatten på en MD 21B

Rekommendera Poster

Har uppmärksammat att det droppar lite vatten vid röret bakom impellern när man kör motorn.. ska det göra det eller är det något galet.. det ser ut som där är en öppning i detta gjutgods både ovanpå och undertill.. det froppar från undersidan.. irriterande... se bild 

post-15276-1394237293,1925_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Pantzar1980

Det är dax att bytta packboxar!!

Hur lätt som helst fixade det å min md2 nydligen av en svindlande summa på hela 68 kronor för två packboxar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingår dem i Impellersattsen? Tänkte byta impeller först efter vintern.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pantzar1980

Impellersats är inte samma sak!

Jag plockade ut dom försiktigt sedan så åkte jag in till Tools-Momentum så fixade dom nya,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okay,, tar man loss hela impellerhuset för att komma åt dessa? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Pantzar1980

Ja det kommer du behöva du måste lossa hela vatten pumpen från motorn för att kunna fixa till det!!

Så att dom hade gjort ett repotage presic om detta i en båttidning vet ej vilken det var men det ser du i närmsta affär,sen så kommer du fixa det galant!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

när du köper nya packboxar, be att få köpa nya rostfria fjädrar dessa är ej standad. Och byt ut dessa före motaget.  Det blir så fel när dom rostar av.     Lycka till jobbet är relativt enkelt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla noga på pumpaxeln med när du byter, är det spår i den där packboxarna ligger an så byt den med eller om det är mycket lite spår putsa upp den. Kolla dessutom noga vilket håll packboxarna är vända på axeln, vänder man dem fel så börjar de snart läcka igen. Ett viktigt tips är att byta gummimedbringaren som sitter i motorn i änden av axeln, den blir hård med tiden och går den av lägger pumpen av. Kostar inte mycket att byta och det är lätt gjort när pumpen ändå är nere.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bytte på min MD21B förra året. Skickade efter nya packboxar från Crommarin på Lidingö. Lossade hela pumpen (tre skruvar + anslutningarna) och tog hem den. Kolla som sagt att du sätter packboxarna åt rätt håll, samt att de inte täpper igen dräneringshålet (det som det droppade från på din pump). Det är till för att om pumpen blir otät så ska vattnet läcka ut den vägen. Är lager och axel slitna så har Crommarin även renoveringssatser. Jag bytte bara packboxarna, börjar det läcka snart igen får jag överväga att renovera pumpen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...