Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
Vegavarvetrunt

Sponsring för jorden runt segling

Rekommendera Poster

Återigen hej alla långfärdsentusiaster! 

Vi skrev redan igår på hemsidan angående vår resa som ska ta oss över världshaven i höst nästa år! Vi har länge funderat över sponsring till denna resa. Ingen speciell sponsring utan sponsring till t ex mat, kläder, elektronik, segel och dylikt. Vi är 4 killar i 20 års åldern så vår ekonomi är inte den starkaste för tillfället då vi ständigt försöker hålla projektet i liv genom att investera i de för tillfället viktigaste sakerna för att nå vårt mål.

Vi vore otroligt tacksamma om ni kom med hjälp till oss för detta. Hur kan vi skriva ett brev till företag på bästa sätt, vad ska brevet innehålla, vilka företag är smartast att vända sig till etc.

Vet ni någon eller äger själv något marint företag som kanske är villiga att sponsra oss efter avtal för att ta oss ett steg närmare vår dröm så snällla, snälla hör av er! 

Besök gärna vår hemsida där vi nu har gjort samma inlägg som här!! 

Tack på förhand, ni anar inte hur mycket vi uppskattar minsta lilla hjälp! 

MVH ROSE

http://vegavarvetrunt.wordpress.com/

post-10023818-1394237293,0484_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fundera över vad ni kan erbjuda ev. sponsorer. Jag har svårt att tro att några andra än möjligtvis era föräldrar skulle vilja ger er något utan att få något i utbyte.

Ställ er frågorna:

Vad tjänar företaget på att sponsra oss?

Vad kan vi erbjuda olika sponsorer?

Vad ska företaget sponsra med, pengar, utrustning?

När ni själva har realistiska svar på dom frågorna är det dags att klura ut vilka företag ni ska kontakta och hur.

Kom ihåg: There is no such thing as a free lunch!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spontant känner jag att ni måste vända resonemanget, alltså vad kan ni erbjuda de företag som ni vill bli sponsarde av. Väldigt få företagare sponsrar ideellt utan i princip alla vill få något tillbaka. Det är ju helt naturligt, jag ger de här killarna en plotter och då ser de till att mitt varumärke exponeras för många presumtiva kunder.

Om ni kan visa att media är intresserade av att bevaka ert äventyr så förbättras chanserna avsevärt. (Hade ni t ex ett kontrakt med något TV-produktionsbolag som skulle följa er under resan så hade det varit mycket lättare.)

En blogg eller hemsida räcker nog tyvärr inte om ni inte kan visa att dessa kommer få väldigt många följare. Det går 13 bloggar/hemsidor på dussinet och det är svårt att synas i bruset vilket företagarna känner till väl.

Jag vill inte verka negativ men det är inte lätt att få sponsring. Jag har ett förflutet inom TV och vet att varje produktion (avsedd för de kommersiella kanalerna) har en i teamet som jagar sponsring och det brukar inte vara riktigt svårt att få till några vettiga avtal. Detta trots att det kanske är TV3s stora höstsatsning.

Grundtipsen från mig blir att kontakta många (gärna mindre företag som inte redan satsar miljoner i marknadsföreing, var väldigt seriösa, visa vad motparten får ut av att ställa upp och sätt inte upp för höga förhoppningar.

Mvh

Fred

EDIT: Jonas hann före!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...