Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Vegavarvetrunt

Jorden runt i en Albin Vega

Rekommendera Poster

Hej alla därute!

Vi vet inte om ni minns oss men för en tids sen la vi fyra killar upp ett inlägg om att segla jorden runt i en Albin Vega!

Nu ett halvår senare sitter vi här lika exalterade över detta som vi gjorde då, det har hänt en hel del sen dess. Vi fick då frågor om att vi skulle öppna en hemsida för alla er intresserade och det har vi nu gjort. Ni alla som då är långfärdsintresserade borde gå in på vår hemsida. Den är inte speciellt utförligt gjord för tillfället pga tidsbrist men där kommer vi att publicera allt som händer kring projektet och förhoppningsvis är det även rolig läsning. Kom gärna med kommentarer, tips, råd, kritik.

Vi ses där!

http://vegavarvetrunt.wordpress.com/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tycker inte att det räckte med de två(!) trådar du startade i långfärdsforat?

Att lägga upp flera trådar om samma ämne bryter inte bara mot god forumsed, det är även kontraproduktivt då det, om det är ett ämne som engagerar, riskerar att skapa parallela diskussioner.

Lycka till med er långsegling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då ursäktar vi för de. Vi har inte den största rutinen här på maringuiden.se utan vill bara finna folk som är villiga att hjälpa oss snarast möjligt. Ett desperat drag givetvis men vad gör man inte för att nå sina drömmar.

MVH Rose

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst FlyingColors

Att ha drömmar är härligt - fortsätt med det! Några råd bara: jag har kollat er hemsida och den behöver ni se över snarast möjligt. Rörig text, snurriga marginaler, och bedrövliga bilder. Poängen i denna åsikt är som följer: Om ni har en sann dröm, något ni alla vill realisera - låt då detta synas på er hemsida. Den skall sprudla av lisvglädje, av era visioner och av era drömmar. Men den skall också visa båt, beskriva era tankar och inte minst; visa vem ni är som individer. Hur kom ni på denna idé, hur träffades ni, vad vill ni efter denna långa seglats...

Tro mig; vill ni att någon skall tro på era drömmar - börja då tro på dem själv och lägg mer fokus på hur ni uppfattas! Ni bestämmer själv hur långt ni vill gå men andra, utefter vad ni visar upp, bestämmer kanske hur långt ni kommer!

Fundera på det där sista!

Inte minst men mest, allra mest; Go for it och ett jävla stort lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi skapade faktiskt hemsidan redan igår så vi har inte fått ordning på den i huvudtaget ännu, det är även rätt svårt att få det perfekt då vi inte direkt har arbetat med hemsidor innan. Vi ska hur som helst försöka göra allt för att få den bättre. Tack för kommentaren och visad kritik! 

Ha de gott

MVH Rose

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt mig spela djävulens advokat:

Ni har varit igång med projektet 6 månader, drygt.

*Under den tiden har ni köpt båt.

*Ni har också gjort en hemsida lite snabbt och hafsigt, som ni sedan gör reklam för innan den ens ser halvklar ut.

*På sagda hemsida har ni ritat de vanligaste jorden-runt-rutterna på två olika kartor, lagt upp några kassa bilder på båten och bilder med blandad kvalitet på er själva.

*I övrigt har ni skrivit en kort text där ni tigger almosor.

Hade jag varit ni så hade jag plockat bort länkarna till den sidan illa kvickt och också tagit ner själva sidan för att göra klart den innan jag lägger upp den igen till allmän beskådan.

Ska ni ha någon chans att ragga spons måste göra ansenliga investeringar i tid och pengar själva först. Ärligt talat finns det inget på den hemsidan som pekar på att ni faktiskt kommer iväg!

OBS. Jag säger inte att ni inte kommer komma iväg, bara att er hemsida och inlägg här inte pekar på det. Och det är väl det ni vill visa, för att kunna ragga spons?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Då får jag väl bli djävulens advokatassistent...

För en sådan stor resa så verkar nog era förberedelser aningen... blygsamma. Er blogg är otroligt viktig men det verkar ni inte tycka själv. Det där måste ni fundera på!

Vad är det man säger; What´s worth doing is worth doing well!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi ursäktar givetvis. Anledningen att vi la upp hemsidan här på maringuiden var för att få en viss kritik från användare härifrån. Då vi väl börjar kontakta sponsorer och liknande ska vi vara beredda med en mer seriös, utförlig hemsida som får dom att bli intresserade men..det är svårt. Vi har inte jättestor koll på hur man formaterar en hemsida på bästa sätt. Det är underbart att se er kommentera och ge den kritiken ni ger för det får oss bara att vilja detta ännu mer. Givetvis ser det ut som ett oseriöst projekt nu i början men detta var bara för att testa på det för att få en viss respons på det vi hittils har försökt gjort.

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ibland blir man mörkrädd...

Ni behöver inte ursäkta er, inte förklara er och inte heller lyssna på den skara som sågar ert projekt. Utseendet på hemsidan etc. det är ju petitesser i sammanhanget. 

Vill ni, kan ni.  Jag rekommenderar er att köra efter hjärtat och egen hjärna inte efter ovan kommentarer. 

Att folk bara orkar lägga ner så mycket tid på att trycka ner andra...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du syftar på mig, bland andra, så är du helt fel ute i allt utom att de inte behöver ursäkta sig. De bad om råd och synpunkter och fick det. Tycker du att det är att trycka ner folk, på riktigt? 

Att du bara orkar lägga så mycket tid på okunskutiva inlägg skulle jag kunna skriva om ditt inlägg. Jag tycker att du gör TS en otjänst genom att rekomendera att köra efter hjärtat och egen hjärna

Menar du på allvar att hemsidans utseende är petitesser när dess primära uppgift är att attrahera sponsorer? Då vet du inte mycket om kommunkation, marknadsföring eller sponsorjakt.

Hade den varit till för att släkt, vänner och andra redan intresserade ska kunna följa projektet kvittar det förståss om den ser seriös ut eller inte...

Däremot tycker jag att jag har bidragit till att varvetrunt får lite bättre förutsättningar att faktiskt komma iväg genom att hjälpa dom komma på rätt spår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag förstår inte vad det är ni ursäktar. Ni bad om råd och har fått det. Ganska mycket till och med. Men jag personligen lockas inte att ge fler råd om de bemöts med bortförklaringar och ursäkter. Jag förstår att ni inte har så stor koll, det är därför ni ber om råd! :-)

Gällande hur en hemsida ska se ut så finns det mängder med mallar och guider om ni googlar lite.

En grundregel är dock att inte lägga upp något som ser halvklart ut. Hemsidan kan utvecklas under tiden, men det som finns där måste se klart ut. Det betyder; inga döda länkar, inga rubriker utan text, inget vi ska göra det seriöst sen , varför inte göra rätt från början?

Och kom ihåg att även de här trådarna kommer komma upp som träffar om någon senare googlar ert projektnamn! Antagligen högre än er egen hemsida/blogg...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Jag håller med Jonas!

Killarna bad om råd och de fick de. Läser man mellan raderna så är det ju så att de råd som Jonas gav är helt rätt och riktiga. Hade han inte brytt sig så hade han helt struntat i att kommentera killarnas inlägg. Nu brydde han sig - hur kan det bli fel?

Ett projekt som att segla runt jordklotet behöver förankras i verkligheten och det gjorde Jonas med sina råd.

Det som jag finner anmärkningsvärt är att man funderat på detta i sex månader men man saknar en klar strategi. Läser man svaren från killarna så förvånas jag över rätt mycket. Man söker sponsring men har ingen vettig hemsida. Grabbar, kom igen...

Man skall gå efter sitt hjärta men det kommer bara att lyckas om man följer den gamla Stasidevisen; Heißes Herz, kühler Kopf och jag hoppas att ni läser in samma sak i denna devis som jag. Då kan ni lyckas!

Projekt som stupat gör detta pga att man följer sitt hjärta och tror att det räcker - det gör det inte!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Djävulens advokats sekreterare:

Jag säger bara...

Seriöst!?!?!

Fyra pers i en Vega jorden runt????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sven Yrvind har alltid haft synpunkter på långfärdsbåtar. Han har nästan alltid seglat i självbyggda överlevnadskapslar och de har förstås fungerat bra som sådana. Komforten är förstås därefter men samtidigt är hans båtar billiga att hålla i stånd. Små båtar - små bekymmer. 

Vegan har ju klarat sig några varv som vi vet men ska helst göras om till överlevnadskapslar också så gott det går. Nu är det ju mest i starten båtarna har hårda väder att tampas med men är ni långt från land måste båten och riggen hålla för de stormar man kan hamna i. Skrovet flyter nästan alltid men ha plan för olika scenarier.

Roder tappat, hur gör man en bekväm styråra. Förbered ett fäste innan resan.

Skrovet läck, hur gör man? Dra runt en segelduk över hålet?

Riggen rasat, hur riggar man nödsegel?

Kommunikation - hur meddelar man sig med omvärlden och hur får man väderprognoser därute för att kunna segla komfortabelt och undvika värsta lågtrycken?

Det ska bli kul att följa med på resan. Hur man än rustar sig kommer alltid överaskningar och däri ligger en del av resans charm. Ha redigt med pengar med, det är väl det enda som kan vara svårt att hitta på vägen. Skeppshandlare finns en hel del efter Europas kuster men kan vara bra att kolla upp redan hemma då de billigaste inte alltid ligger där man hamnar. England är ett bra land att handla sjöprylar i. Man kan alltså skjuta upp en del inköp av prylar av mindre livsviktig karaktär. 

Hemsidan kan ha mindre betydelse för resan, sponsring är inte lätt att få men visst, försöka duger. Kanske nån bejant är av den säljande typen och nån är bra på design av hemsidor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konstruktiv kritik är bra att ge men tycker att vissa inlägg här är ganska respektlösa och elaka.

Jag tittade på bloggen och tycker att det är en bra start, visst kan man fixa och trissa den hur länge som helst men någonstans måste man börja.

Tycker att är mål är realistisk, det är inte första gången någon korsat atlanten eller jordens runt i en Vega, för några år sedan 3 killar och en tjej gjorde detta i en vega med. Om jag inte missminner mig var de från Umeå.

I Google finns allt info om allt som ni behöver veta och lite till för att förvereda resan. Det är bara att sätta igång.

Om jag var ni skulle jag lägga en flik på bloggen för sponsorer där man kunde till och med samla in pengar genom bidrag. Varför inte?

kör hårt följer er blogg med spänning, och kom ihåg att det finns ingenting bättre än att uppfylla sina drömmar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dej om det.

Men det är någon bugg som gör att det är mycket besvärligt att klistra in länkar på forumet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast man behöver inte klippa&klistra. Markera texten och

högerklicka- välj öppna länk i ny flik. Tar 1-2 sek.

enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Till Belackarna i början av tråden...

Killarna ber om råd, tips, kritik etc. Visst!

Detta behöver dock inte innebära att man måste släppa en omedelbar total bombmatta av galla över dem. Kritik kan delas ut på flera sätt.

Får väl bara hoppas att ingen av er yrkesmässigt sysslar med något som ens ligger i närheten av personlig utveckling, psykologi, coaching e. dyl.

Sanslöst....crying

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst 2012

Vad som är ännu mer sanslöst är det faktum att du kritiserar oss som gav råd till killarna men ger inga råd själv. Sanningen är kanske illa hörd och även om du inte gillar kritiken så var den ärlig, uppriktig och en bättre hjälp än en klapp på axeln.

post-10022140-1394237300,522_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är en stor konst att kunna be någon dra åt helvete, på ett sådant sätt att de ser fram emot resan. Det är enklare att ge beröm på ett sätt så att mottagaren inte fattar att den fått beröm. Tyvärr.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste säga att jag häpnar över de negativa inläggen i den här tråden.

Påminner om feta gubbar i soffan framför fotbolls-VM. Spring för fasiken din sopa!

Grabbarna har gjort en ansats att genomföra något som merparten av oss i ekorrhjulet aldrig någonsin kommer kunna utföra.

Sluta gnäll och ge istället konstruktiva förslag. Vad jag kan se är det bara Forgus 31 som har bidragit.

Så ni övriga, gå och dra något gammalt över er!

Lycka till grabbar!

Jag vet ett annat gäng som stack iväg i en ännu mindre båt. De var iofs bara 3 pers.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaså. Tycker att mitt tips var konstruktivt.

Saxat:

Den unge, den gamle och havet.

Över atlanten i en Vega

http://www.bokfynd.nu/91130380...

I boken har Sven Yrvind synpunkter på Vegan som långfärdsbåt.

Jag rekommenderade boken därför att jag läst den.

Man lär sej en del om Vegans brister och problem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är man kluven hur man ska ställa sig i ett sånt här fall. Man tänker på anhöriga och deras ängslan.

Är ungdomarna kapabla och rätt rustade? Skickar vi dem till alltför hett ställe? Så tänker jag och man har ett visst ansvar då vi kanske har en viss trovärdighet som en samlad hjärntrust här på MG.

Ungdomarna måste utveckla planerna och konkretisera mer innan vi släpper iväg dem. Segla mera över havet. Vi har utmärkta sträckor för alla vindar. Danmark, Norge och kusten norrut. Där kan båt och besättning prövas.

Vi hjälper gärna till med råd och ett och annat dåd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vore intressant om TS själv ville bedöma vad som är konstruktiv kritik och inte. Själv tycker jag att jag kommit med inte bara konstruktiv kritik, jag har ju dessutom bokstavligen talat om vad som ska ändras. 

Och du som yrar om yrkesval. Jag får nog göra dig besviken i dina förhoppningar. :)

Tycker ni verkligen att man hjälper någon genom att inte vara ärlig i sin kritik? Då får ni ta och skaffa er lite mer skinn på näsan tycker jag. Eller hoppas på att ni inte ber mig om råd. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...