Tirill 22 Postad 28 Oktober , 2012 Min annars så pålitliga Yamaha F100 (Årsmodell 2001) skulle behöva ha lite fetare blandning på tomgång och lågfart! Speciellt på vintern. Det finns ju blandningsskruvar på förgasarna, men frågan är..... Skall man skruva in dom (luft) eller ut dom (bensin) för att få fetare blandning? Detta framgår inte av den information jag hittat på nätet, sprängskisser etc. Bägge principerna förekommer ju. Justernålen e No:4 på sprängskissen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Oktober , 2012 Den ser ut att vara nästan identisk med den Merc 90 jag fixat förgasarna på. Den har en Yamaha Power head, så det är inget att förvåna sig över.http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?&lvlCode=4&pCode=C0023377&path=MM~A0000001~M0001016~M0001018~C0023377&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&reqFor=29&req4Browse=1&docId=&docName=&isForSupStore=true&cCatFilter=MM&eCatSupFldr=supplier-050-025-MM Du skriver inget om problemen finns med varm eller kall motor. Jag antar varm. Notera förseglingslocken över blandningsskruvarna (14). Om du har sådana, måste förgasarna med stor säkerhet demonteras från motorn för att kunna avlägsna locken. På Merc 90 rekommenderas 2 +/- 1/2 varv som grundinställning, sakta in till motorvarvet fallet ca 40 rpm, sedan ut 3/4 varv. Motorn skall vara helt varm innan justering och ingen växel i som på tvåtaktare. Beskrivningen kommer säkert ursprungligen från Yamaha. Innan du börjar skruva skulle jag rekommendera att du synkar förgasarna. Tomgången är väldigt känslig för att synkningen är korrekt. Detta går inte att göra på gehör, du behöver ett synkinstrument, t.ex. Carbtune Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 28 Oktober , 2012 Guertsson Tack för infon! Den hostar och puffar vid starter under 6-8 grader temp ute. När den är varm går den jämnt och fint. Det är efter att kallstartventilerna har slagit av. DEt sitter ju en liten magnetventil på vage förgasare som ger en fetare blandning vid start, samt en liten varvtalshöjning. Där dessa har släppt efter 1 min ca, så är motorn bångstyrig innan den blivit varm. Jag har synkat förgasarna med vacuumklockor i sommras. Trodde felet var där, men nu när det börjar bli kallt ute så märker jag att det trots allt är kvar. Skall jag tolka ditt svar som om att nålarna sitter på bensinsidan, och att blandningen blir fetare när man skruvar ut som? Jag vill minnas att det INTE sitter några lock över nålarna. Möjligen en liten gummihatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Oktober , 2012 Du bör kunna komma åt att ta bort de två vaxtermostatrena nr 35. Not: Anrikningen funkar pss att vax som finns i vaxtermostaterna bringas att smälta genom elektrisk uppvärming varvid anrikningsventilen stänger) Mät resistansen i uppvärmningselementet. Merc (Yamaha) specar 15-25 Ohm vid 20 C. Mät avståndet från undersidan av det övre huset (under gängan) och underkanten av röret som sitter koncentriskt runt nålen. Koppla in 12 V t.ex. från ett batteri till uppvärmningselementet (plus och minus spelar ingen roll), vänta flera minuter och mät sedan igen. Avståndet skall öka, men det specas inte hur mycket, bara att det skall förändras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Oktober , 2012 Ser nu att du skrivit att strömmatningen till anrikningen upphör redan efler 1 minut. Jag tror att strömmen till vaxtermostaterna skall ligga på kontunuerligt, annars går ju anrikningen igång igen. Har du mätt att det är på detta sätt? I Mercmanualen talas om att anrikningen upphör efter ett fåtal minuter, dvs då vaxet smält. Någon elektrisk reglering nämns inte. Men, tändpunkten är elektroniskt styrd och i viss mån temperaturreglerad. Vid kallstart är den låst till 10 grader FÖD under en tid. Vid temp under 0 C gäller detta under ca 300 sekunder och vid 0-20 C under ca 180 sekunder. Regleringen kopplas ur vid varv över 4000 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 28 Oktober , 2012 Guestsson... Ja, nu fick jag mycket att tänka på.... Jag tror mig alltid ha upplevt att den varvtalshöjning (och renare gång) vara ca 1 minut. Men detta kan jag ha misstagit mig på. Jag har då antagit att de sk enrichment ventilerna har varit spänningssatta under denna tiden. Där ser man risken med att tro och inte veta....:-( Funktionen verkar ju vara fundamentalt annorlunda än det jag trott! Det som du beskriver om temperatur och tändpunken kan ju oxå ha betydelse, och att det är när denna ställs om, som jag upplever problemen. Den verkstadshandbok jag har (minns inte om det är Haynes eller Clymer) är inte så detaljerad, som de fakta du beskriver, den saken e klar. För att återgå till dom blandningsskruvarna..... Var det rätt som jag antog att man får en fetare blandning när man skruvar ut dom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Oktober , 2012 Jag har Yamma-manualen till denna motorn och Guestssons uppgifter från Murklan stämmer bra, utom att uppgifterna att skruva in pilotskruvarna till varvet faller och sen ut igen. Yamaha anger bara 2 varv ut +/- 0,5 varv. Resistansen på primestartventilerna ska va 20 ohm vid 20 grader. Yamma-förgasarna heter 67F00, heter Murkla-knasarna så oxå Guestsson? Isf är det ju inte bara på powerheadet utan även knasarna som är samma. Har rätt bra koll på primestarten på 2-taktarna men det här verkar va ett annat system och det är dåligt beskrivet i manualen. Dock misstänker jag starkt att systemet är reglerat, då en tempsensor är inritad på elschemat till primestartern, så är det inte på 2-taktarna. Tempsensorn har svart och svart/gul sladd ansluten till sej o sitter långt ner på avgasmanteln på SB-sida av motorn. Om denna ger fel signal kan troligen fetningen upphöra för tidigt. Värden på sensorn i bilden. Motorn går fetare på tomgång om du skruvar UT pilotskruvarna.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Oktober , 2012 Elschemat på primestartern.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Oktober , 2012 Komponenter o kabelfärger.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 28 Oktober , 2012 Tack jarb för relevant och kompletterande information! I samband med att jag tog och synkade förgasarna förra sommaren, så kollade jag den temp sensorn map resistans och temp, och den var ok vill jag minnas. Jag utgick då ifrån att den hade med regleringen av dessa enrichment ventilerna att göra. Dock kan det ju mycket väl vara så att den har helt andra funktioner på denna motorn. Som larm för högtemp och justering av tändningsförställning etc. Jag har sökt lite på Amerikanska forum, och där stöds den teorin att spänningen ligger på hela tiden och att vaxet smälter inne i de små ställdonen som då reglerar det extra bränslet. Så fort jag tagit upp båten så skall jag kontrollera så att dessa fyra enrichment mojänger funkar ok elektriskt och mekaniskt. Det kanju vara så att det är en av dessa som strular och gör att kallstart egenskaperna blir konstiga. När motorn e gonomvarm, så går den bra som på sommaren. Väl att bemärka att jag körde den motorn hela vintern igenom i temperaturer på ner mot minus 20 grader, Jo, just det...-20. Detta åren 2010 och 2011. Men den funkar bra förutom det beskrivna problemet. Det enda jag gjort är att installera analog oljetrycks och kylvattentemp mätning på den, för att snabbt kunna se dessa två viktiga parametrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Oktober , 2012 jarb: om du kollar på förgasaren jag länkat till så är den inte exakt lika, men väldigt lik. Även i Merc manual är detta ganska dåligt beskrivet, kopplingsschemat hittade jag inte alls, men det är mysko att bara en nr 6 thermal valve är inritad om nu detta är anrikningsventilerna. För att återgå till problemet. Vid närmare eftertanke är det rimligt att strömmen till vaxtermostarena stängs av efter en tid, men knappast redan efter en minut. Om så inte är fallet kan de bli för varma, men en annan möjlighet är att de strömbegränsar själva genom att resistansen stiger. Men detta är som sagt vad jag kan finna inte beskrivet. Nu överlåter jag detta ärende till jarb, som utan tvekan kan mer om Yamor än jag och sitter med en massa information som jag saknar. F.ö. tycker jag inte att du skall pilla på blandningskruvarna utan angripa källan till problemet snarare än symptomet. Merc varnar enlig bilden ovan, sen kan man naturligtvis tycka kring detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Oktober , 2012 Om det här systemet kan jag nog lika lite som du Guestsson. På 2-taktarna ligger det ström på termoventilerna hela tiden o systemet är helt oreglerat. Går bara en sladd från belysningsspolen till termoventilen och när vaxet är varmt är det färdigfetat, tändförställningen ligger bara på tid. Här gör ju tempsensorn uppenbarligen nånting frågan är bara vad. Eftersom det bör va rätt svårt att reglera termoventilerna under pågående drift kan jag tänka mej att CDIn känner tempen vid tändning på o då bestämmer sej för ett program som den följer va gäller termoventilerna, tändningen är ju däremot lättare att reglera i realtid. Eller va tror du Guestsson..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Oktober , 2012 Läst lite i manualen: Tempsensorn har åtminstonne två uppgifter, men ingen av dessa har med uppfettningen att göra utan endast tändningen. 1. Warm up mode (10 Grader FÖD) Tiden som denna varar beror av hur lång tid det tar att värma upp motorn. Detta kontrolleras av tempsensorn. 2. Safe mode. Om temperaturen stängs tändningen till två cylindrar av och ´varvtalet begränsas till 200 rpm. Jag lutar åt att termoventilerna funkar som på 2-taktarna, dvs spänningsatta så länge motorn går och att de därmed också är konstruerade så att strömmen sjunker kraftigt då temperaturen i vaxtermostaten stiger. De bör då också vara helt oberoende av kontrollsystemet för CDI:n. Om vetilerna tål avv vara konstant spänningssatta finns ingen anledning att försöka styra dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 28 Oktober , 2012 Jo spänningssatta är de säkert hela tiden men spänningen kommer ju från CDIn så tanken var att spänningen varierade beroende på hur snabb uppvärmning av vaxet man önskade, eller helt enkelt fördröjning av spänningssättningen. På tvåtaktarna kommer som sagt spänningen direkt från belysningsspolen o det bör ju finnas nån vits med att låta CDIn mata. Men utan en systembeskrivning blir det ju bara gissningar o din text tyder ju på att spänningssättningen/fetningen o tempen inte har med varandra att göra.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 29 Oktober , 2012 Ja, tack till er bägge jarb och guestsson. Genom era inlägg har jag fått en helt annan bas för en felsökning när jag skall ta uppp båten snart. Jag hade faktiskt inte den blekaste aning om att kall start system fungerade på detta sättet. Jag trodde det var små magnetventiler som reglerades (on/off) av temp sensorn. Lite får jag skylla min dumma clymer manual för detta. Nu skall jag gå igenom detta system på varje förgasare såväl elektriskt som mekaniskt och kolla. Jag måste hitta vilken cylinder som det handlar om först (se nytt inlägg idag...) Jag tror möjlighterna att hitta felet är goda just i detta fallet Att man använder vax actuator för såna applikationer e ju iofs inget nytt. Tror att det används än idag i industrin i sk Samsonventiler. Hade dock inte väntat mig att hitta principen här. Jag har kastat fram fråga även på ett Amerikanskt Yamaha forum, och där fått samma indikationer. Kolla uppvärmingen av vax ventilerna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 Oktober , 2012 Vax i styrdon för värmesystem är ganska vanligt. Jag har t.ex. elektriska ventilmotorer på golvärmeshunten för att styra golvvärmeslingorna on/off med termostater. De kallas motorer, men är inget annat än vax som värms och i detta fall öppnar ventilen. Av en händelse har jag tidigare mätt strömmen dessa drar och den sjunker markant då de blivit varma. Det säger i och för sig inte ett dugg om funktionen i din båtmotor, mer som en anekdot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 5 November , 2012 Sprang på lite info till om detta. I manualen för F100B fanns lite bättre systembeskrivningar. Jag TROR F100B är helt lika din F100A på detta området, B-modellen är en lågkompsmotor för länder med sämre soppa. Vad gäller vaxventilerna står det inte direkt att de inte är styrda men man får intrycket att man bara förlitar sej på att det tar längre tid att värma vaxet ju kallare starttempen är. Tändförställningen som får motorn att öka varvet är dock styrd av tempen enligt bilden och värdena korrelerar ju otroligt bra med det Guestsson hittade i sin Murkla-manual. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 5 November , 2012 Formuleringen stämmer exakt med Merc, med två undantag. För Merc anges att det är Atmospheric temperature som styr längden på Warm-up mode. Väldigt kryptist, det finns nämligen bara en tempsensor och den mäter motortemperaturen.. Merc anger också ca. 1100 rpm och att tändningen är låst till 10 FÖD. Yamahas formulering är ju också lite lustig. - Varvtalet hålls vid ung. 1100 rpm tills varvet överstiger 4000 rpm, om det egentligen är tändpunkten som avses så blir det mer begripligt. Det verkar inte vara tänkt att detta skall gå att förstå ordentligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 7 November , 2012 Någon styrning av spjällen finns ju inte så det är bara tändpunkten som CDIn kan fippla med. Jag tolkar Yamahas text att det är tempen från tempsensorn när motorn startas som avgör vilket program som CDIn kör efter. För övrigt har du helt rätt angående värmelementen. Över en viss temp slutar de leda helt varför även strömmen och uppvärmningen avbryts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 11 Juni , 2013 Ja hjälpsamma herrar Jarb o Guestsson m.fl. Min båt har plågats ännu en kall vinter i västerhavet, med de problem jag antydde i oktober förra året. I April tog jag upp båten och kastade mig över förgasarna och allt runt detta för att med hjälp av alla höstens goda råd försöka komma åt det problem jag beskrivit tidigare i tråden. Dvs att när det är kallt så går motorn på bara tre cylindrar de första 2-3 minuterna. Om det är varmt ute som nu i juni, så verkar motorn tända på alla 4 burkarna, men puffar lite i förgasarna den första minuterna. I våras så kollade jag ju upp kallstartventilerna, och dessa fungerar ju som så, att det är en enrichment ventil som matar 2 förgasare, dvs 2 ventiler inalles. Dessa har spänning hela tiden och har tydligen en sk vaxactuator som gör att efter 3-5 minuuter så har nålen gått ut ca 4 mm. Detta funkar bra på bägga kallstartventilerna. Jag har testat med att justera lågfart/tomgångsblandningsskruvarna, men utan att komma åt problemet. Jag lekte även lite med den potentiometern, som ger trottelpositionen, men utan resultat på det primära problemet.. Förra året syncade jag ju förgasarna med vacuumklockor. Ja, tillbaka till GÅ igen. Nu är båten i sjön igen, men tänkte ta upp den til hösten och fortsätta med att försöka lösa problemet. Någon med några tankar om var att börja...? Bränsletrycket är mätt mellan pumparna och förgarana och ligger 0,25 Bar stadigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Juni , 2013 Dvs att när det är kallt så går motorn på bara tre cylindrar de första 2-3 minuterna. Om det är varmt ute som nu i juni, så verkar motorn tända på alla 4 burkarna, men puffar lite i förgasarna den första minuterna. Jag börjar tvivla på att dina problem beror på förgasarna. Jag skulle nog i ditt ställe göra kompprov både med kall motor (då den ju bara går på tre cylindrar) och med varm motor. Detta borde du kunna göra med båten kvar i vattnet Har du koll på ventilspelen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 11 Juni , 2013 Jag såg i en annan tråd att du ännu inte rivit och gjort rent förgasarna, då är det antagligen det som fattas. Ett ganska enkelt och rättframt jobb som dock kräver att båten tas upp. Du behöver antagligen inte köpa några delar. Packningar etc. går att återanvända, men du måste naturligtvis synka om efteråt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser