Gäst 2012 Postad 27 Oktober , 2012 Hur långt ner i tempskalan funkar en avfuktare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 Oktober , 2012 Ner till +5 grader, under det blir den verkningslös pga att det fryser till is i kondensorn. Provade praktiskt alldels nyligen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 28 Oktober , 2012 En kondensavfuktare stannar vid låg temp.. Den funkar som ett kylskåp och vatten kondenserar, ovh fryser vid låg temp, på kalla sidan tills den stängs av utav en sensor som känner isen.. Om den ser ut som dom jag har haft... Sen finns det sorptionsavfuktare som fungerar vis lägre temp och dessutom är mycket effektivare än kondensavf vid låga temperaturer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Oktober , 2012 På de Woodsavfuktare jag har finns ingen isavkänning, bara en hygrostat och ett tidrelä. Om hydrostaten är inställd så att avfuktaren skall gå så går den ett antal minuter varpå ett litet islager byggs upp på förångaren. Kompressorn stannar ett antal minuter så att isen på förångaren kan smälta och rinna bort. Om temperaturen är för låg hinns det senare inte med och det slutar med att förångaren blir infryst i en stor isklump, varefter avfuktaren i princip blir verkningslös. Man kan leka med tanken att ha en liten termostatreglerad värmefläkt som bara går vid låga temperaturer och värmer förångaren då kompressorn står still för avisning och bara då. Med ett sådant arrangemang borde en kondensavfuktare kunna funka långt under +5C. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 211 Postad 28 Oktober , 2012 ...å andra sidan förekommer ingen mögelbeväxning under +5 grader... bättre om man kan låta avfuktaren stå i kallare väder för att spara energi. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pelle75 0 Postad 28 Oktober , 2012 Brukar köra avfuktare kanske 1-2 veckor på hösten efter upptag.. Då kommer vi ner runt 45-50% relativ fuktighet enligt en enkel termometer med hygrometerfunktion vi har.. Sen brukar det hålla sig rätt bra hela vintern... Men - vi står iofs inomhus och har stabil omgivande temperatur... Igår stod det 43% i båten och ungefär 12grader.. Nere vid vaggan var det 11 grader och 60%... Då la vi epoxilager 2 och 3 Nog om det.. Det har kommit en avtuktare som bla teknikhamstern säljer.. En kompis som har köpt en sån är nöjd.. Själv är jag sugen då den lämpar sig bättre i båten än den kondensavfuktare vi har, men samtidigt så klarar vi oss rätt bra.. Vi har alltid avfuktaren med oss.. Kör den i veckorna på för och eftersäsong då och då samt allt som oftast efter en dusch ombord för att torka upp snabbt.. Dessutom ger den ju lite värme.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Oktober , 2012 Luftvärmepumpar avisar förångaren genom att bypassa expantionsventilen och skicka ut varmt köldmedia i förångaren. Men det är inte effektivt. Bättre att börja i tid, gärna innan båten tas upp, då hjläper även vattnet till att hålla upp temperaturen.Stänger man till båten och kompletterar med en värmefläkt så blir det effektivt. Energin som avfuktaren förbrukar hjälper också till att värma luften ombord. Luftvolymen ombord är ganska liten och är snabb att avfukta, det som tar tid är all fukt som finns bunden i div material ombord. Å andra sidan tar det också tid för dessa material att binda fukt igen så därför fungerar det bra att börja avfuktningen i tid. Sorbtionsavfuktare fungerar vid låga temperaturer och är egentligen mer lämpade. Men de kostar betydligt mer och drar mer energi så kondensavfuktare och värmefläkt är nog totalekonomiskt bättre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 Oktober , 2012 Utöver mögel kan högt RF även ge korrosion, så det finns ibland anledning att torka luft även under 5 C. Kalla vintrar brottas jag med detta problem i mitt varmgarage där jag av snålhet inte värmer mer än nödvändigt, men ändå vill hålla lågt RF för att grejorna inte skall rosta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 923 Postad 28 Oktober , 2012 Zibro DD108 är en sorptionsavfuktare som fungerar effektivt ner till en plusgrad. Förbrukar 370 - 600 watt (min-max-effekt). Produktblad Kostar ca 2000:- så den är överkomlig i pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser