Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Roxenskeppare

Tätningsmedel

Rekommendera Poster

Jag skulle behöva täta skruvhålen under teaklisterna som sitter på sidorna av min snipa. Vad rekommenderar ni för tätningsmedel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex är väl det som används oftast. För att säkerställa bäst tätförmåga så försänker du i plasten och borrar några 10-dels mm för stora hål, rengör hålen noga (dammsuger/blåser rent) och kanske tvättar ur med aceton. trycker ner tätmassan med spruta ser till att du väter alla ytor i hålkanterna och försänkningen med tätmasssa, så även på skruven och monterar. När du sedan drar dit listen så ska ett litet överskott välla ut så vet du att tätmedlet fyller ut. Får du för mycket torkar du bort.

Jag har vid något tillfälle använt silicone, går också bra MEN det har nackdelen att det smittar ytan så att den inte kan målas om du vill göra det i närheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sikaflex är det allra bästa och appliceras som Hasse_O beskrivet. Silikon är ABSOLUT TOTALFÖRBJUDET och ställer bara till problem. Det släpper efter ett tag och då läcker det, sedan smittar det ner ytan och försvårar andra medel att fästa. Elände att få bort trots att det ofta har till hälften släppt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förr använde man Sika men den bryts ner med tiden och ersätts nu oftast med MS Polymer som är betydligt bättre.  Silikon fungerar också men tål inte mekanisk nötning. Däremot är den helt åldersbeständig. Det finns många olika sorters Silikon även sådan som är övermålningsbar. Med vanlig marinsilikon kan man inte måla i närheten på några dagar. I badrum och kök används silikon, polyuretanbaserade produkter som Sika är helt förbjudet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...