Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Crona

Tömma kölsvinet på vatten

Rekommendera Poster

Behöver tips på ett bra uppsugnings material som man kan sänka ner i kölsvinet.. får inte bort det sista vattnet med länspumpen.. tänkte jag skulle torka ut helt men kommer inte ner där för att det är för djupt och trångt. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Borra ett10-12mm hål på båda sidor om kölen, o plasta igen i vår är mitt förslag  som  jag skulle göra  om det var min båt    mvh christian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båten ligger i så det är inget alt.. våtdammsugare har jag inte heller.. 

Ska prova en vanlig mopp som jag sedan får slänga då där är lite oljefilm längst ner.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En svamp på skaft!

En våtdammsugare.

Men det kanske är för trångt även för skaftet och sugslangen? Ventilera bort fukt fungerar väl också men tar tid. Avfuktare, värme och fläktar skyndar på. 

Trasor, t.ex gamla lakan som rivs av i långa remsor går att packa in i skrymslen och dra upp och krama ur.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder min oljesug.

En sån tryckluftdriven som man pumpar. Perfekt till att suga upp spill under motorn med, suga ur olja ur motorn när man byter olja, suga upp om man dräller glykol mm. Och kan även användas för att suga upp det sista i kölsvinet efter att länspumpen lämnat en nivå på några cm.

Min ser ut ungefär som denna och rymmer ca 5 liter.

post-10019272-1394237292,7855_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör samma, finns på t ex JULA. Fungerar otroligt bra eftersom man kan komma åt precis överallt med dess långa, ganska styva, slangar! yes Kostar runt 600 spänn och den används ju som redan nämnts även vid oljebyte...fast jag kör nog mest vatten från kölsvin, stuvutrymmen, efter motortvätt när det ligger lite vatten på insug och andra små knapiga ställen att komma åt med andra metoder.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske hushållspapper och kanske en sån där man har i köket som är som en stor pincett i plast, att trycka ner det med + ta upp det med?

såg en pryl i en av båttillbehörsbutikerna som ser ut som en stor tampong typ, vet inte om den är bra men kanske kan va värt att testa. sök på kölsvinskorv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En våtdammsugare kan man få för drygt 300 spänn så varför krångla till det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har försökt med oljesugen men den når inte ner.. ska prova med moppen idag. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så pass trångt att jag inte kommer ner där med handen.. armen.. och långt ner... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med jag har 25 millimeter

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...