Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
NiBa

Ska jag var orolig (minusgrader)?

Rekommendera Poster

Hej, lämnade min båt till en Marina för upptagning och varm-vinterförvaring. Körde förbi igår och noterade att den inte har kommmit upp ut vattnet ännu och nu är det ju ett par dagar med minusgrader på nätterna. Bör jag vara orolig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Frosten går inte in i motorn när den ligger i vattnet och så länge det är plusgrader på dagen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det finns ju andra vattensystem med på båten, toaletter, vv tankar mm. Ja, ja - jag får väl hoppas att han har en bra försäkring om det skulle frysa sönder :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hinner inte frysa sönder för lite nattfrost, vattnet håller som lägst +4 gr och håller kylan på avstånd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Får jag föreslå ett samtal till berörd marina där du påtalar din oro och ber att få försäkringar från deras sida att de står för ev. frysskador som kan uppstå ifall de inte fullföljer sitt uppdrag att ta hand om båten innan frysgraderna slår till. Dvs om de åtagit sig detta.

I övrigt håller jag med tidigare skribenter att kortare stunder med minusgrader inte skadar motorn. Du har inte beskrivit vad du har för båt så vilka övriga komponenter som är i farozonen går inte att svara på.

Mvh

Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...